Leskenlehti, Tussilago farfara

Talvehtisikohan leskenlehti ruukussa? Muuten en nyt kasvista niin ylettömästi välitä, mutta ne kukat keväällä! Ja toisaalta ei ne lehdetkään nyt niin rumia ole, oikeassa paikassa ihan nättejäkin.

joskus aikonjen alussa kun olin köyhä opiskelija,nyt  en enää enää opiskelija,niin keräsin keväällä leskenlehden juurakoita parvekeruukkuun ja pidin sitä lämpöisellä parvekkeella ja se kukki hyvin kauniisti ja aika pitkään.nytkin minulla on isossa ruukussa leskenlehtiä ja jätän ruukun kasvihuoneeseen ja kokeilen jos alkais kukkia aikaisin.sitten nostan ruuun kukkapenkkiin.varmasti talvehtii jos saat ruukun upotettua vaikka hiekkaan,sellaiseen paikkaan josta saat sen aikaisin keväällä irti.

Mulla olisi iso kaukalo, jota ei kyllä enää paikaltaan siirretä muuten kuin traktorilla. Siihen vain ajattelin leskenlehteä. Pitää varmaan alkaa suunnittelemaan johonkin pienempään ja helposti siirrettävään ruukkuun. Leskenlehti vanhassa rautapadassa voisi olla aika komea! Sitten ei niin olisi huono omatunto, kun myrkyttäisi loput tuosta talon seinustalta, kun olisi pieni pala tallessakin!

Eilen kitkiessä irtosi käsiin leskenlehden juuri lehtineen ja nuppuineen, ruukutin sen ja aion ottaa talvella sisälle, toiveissa kukat.Nuppuvarret oli n. tupakan filtterin kokoiset, toivoa keväästä.

sopisi kevään merkkeihinkin mutta mitä sanotte ylipuutarhurin kertomasta…

No siinä on ehkä toimittaja ajatellut, että ei mitenkään voi tulla kukkia ennen lehtiä ja “korjannut” lausuntoa?

sama tuli mulla mieleen - toimittajat tekevät omia päätelmiään, ja sitten niitä saa olla oikomassa. Harva toimittaja edes viitsii lähettää juttuaan esiluettavaksi. Aikaisemmassa työssäni jouduin jatkuvasti haastateltavaksi, ja tuo oikominen ärsytti tosi paljon. Siinä vain piti oppia sanomaan asiat mahdollisimman yksinkertaisesti.

Toinen ´epäkohta´ on sitten nämä gurut, jotka käy etelästä täällä meidän korkeuksilla kertomassa, miten kasveja kohdellaan (heillä) ja täkäläiset sitten tekee perässä minkä kerkiävät huolimatta erilaisista olosuhteista. Esimerkkinä Aarno K, niin tosi mukava ja tietävä kuin onkin, niin juttua tulee kuin tykin suusta, ja ihmiset kuulevat vain että …vuorimäntyä…voi alasleikata…alkaa haarautua…

No pääasia että puutarhatietoisuus leviää. Mikään ei ole sen tärkeämpää.

Mikä tässä jutussa oli teidän mielestä “ongelmana”, en ainakaan huomannut sellaista…

ja haastateltu ei ollut ylipuutarhuri.

Ongelma on näköjään korjattu :slight_smile:

:slight_smile: kaksi puhelua aamusella - juttu on korjattu…

Pikkasen kalenteri edistää tällä

Vappusää oli mitä oli, niinkuin aina. Tuuli, paistoi, satoi vettä räntää ja rakeita.
Nämä pienet auringot tienpenkalla loistivat ja ilahduttivat