Kanadanlilja on puutarha.netin kasvikortistossa luokiteltu perennoihin, mutta pidämme sen täällä muiden liljojen (lilium) joukossa kukkasipulit ja -mukulat -osiossa.
Kanadanliljalla ei ole varsinaista sipulia, vaan rönsystävä juurakko. Jopa 2 metriä korkeiden varsien latvoissa on yleensä 2 syvänkeltaista tai punaoranssia kukkaa, jotka nuokkuvat kauniisti. Kaartuvien terälehtien sisäpinnalla on tummanpunainen täplitys, ja vaikutelma on todella tyylikäs. Kukkii liljoista ensimmäisten joukossa, Suomessa jo kesäkuun lopulla, ja kestää melko kauan. Leviää pikkuhiljaa omilla juuriversoillaan.
Liljat kuuluvat liljakasveihin (Liliaceae).
Kanadanliljaa löytyy luonnossa koko itäisen Pohjois-amerikan osavaltioista. Ensimmäinen maininta tästä liljasta löytyy jo vuodelta 1629, se on ollut puutarhakasvi jo kauan, tosin ei Suomessa. Monien mielestä yksi kauneimmista liljoista. Varsinaisia liljoja on noin 100 luonnonlajia sekä valtavasti jalosteita ja risteytyksiä. (Löydät ne kasvikortista tarhasarjaliljat).
Lähilajit ja lajikkeet:
Kanadanlilja /Lilium Canadense
Kaunis, korkea ja tukeva lilja.
Onpa hieno Kurppa kanadanliljasi. Miten korkea on korkea? Mietin kuumeisesti, löytäisinkö sopivan paikan. Nämäkin ovat Lilium-sukuisia, eikös totta?
Kävin mittaamassa. Kanadanlilja on 150cm korkea ja Michiganinlilja 140cm.
Kumpaakaan ei tarvi tukea vaikka on tuulisella paikalla.
täällä sopivasti avattu kanadanliljat, meillä aukesi eilen kukat, laitan kuvan myös
korkeus kukkien haarakohtaan 140 cm
No tuonkin minä tahtoisin;ihana, niin ja madonnanliljan ja kultainen liljan ja ja ja
Toiveet on loputtomat mutta kohta pitää palkata puutarhuri kun ei itse enää saa kaikkea pysymään kondiksessa.
Uudenkaupungin kukkamarkkinoilta, Vakkataimen myyntipisteestä ostin tämän keväällä.
Tätä olen metsästänyt jo useana keväänä. Kauppilan kuvastossa on ollut keväisin tarjolla mutta kun sinne pääsen, ovat jo loppu :( Täytynee laittaa tilaus postimyyntiin ensi keväänä jos sitten tärppäis!
Millasessa maassa ne teillä kasvaa, mainoksissa mainitaan että viihtyy hapahkossa maassa ?
Miun omat on ihan tavallisessa savipohjaisessa puutarhamaassa, aivan aurinkoisella ja tuulisella paikalla.
Nämä luonnonlajit ei lie kovin nirsoja kasvualustastaan.
Savisessa, (hiekalla ja kompostilla hiukan pintaa kevennetty )rinteessä minulla kasvaa.
Punainen kanadanlilja yllätti yhdellä kukalla. Toivottavasti nämä pian potristuvat isoiksi.
Sisältä tämä on melkoinen ilmestys.
Voi hitsi kun hieno!
Alkukesästä ostettu kanadanlilja teki jo yhden kukan. Ostettu Vakka-Taimesta.
Plääh. Minullakin piti olla punainen kanadanlilja, mutta se osoittautui peruslajiksi :[
Kanadanliljassa näkyy piippoja!
Punainen kanadanlilja nupulla, vihdoinkin.
Mikä olis paras tapa kanadanliljan siemenien kylvämiseen ? Pyörittelen tässä Kyssäkaalilta saatuja (Kiitos !) siemeniä ja mietin että miten ne kylväisin jotta onnistuminen olis mahdollisimman hyvää.
Neuvoja ei ollut tässä ketjussa vielä, saataiskohan kun nätisti pyytää ?
Exotic Gardenin ohjeissa oli että kylvöaika on tammi-maaliskuu eli oikeaan aikaan oon nyt liikkeellä. Mutta olisko hyvä ajatus kylvää siemenet rasiaan, peittää mullalla ja viedä kasvihuoneeseen kylmään odottelemaan kunnes itävät siellä itsekseen keväällä ?
Vakkataimen Vesalta pitäis kysyä. Sähköpostia hälle?
Yritän tässä googlailla, ehkä jostain löytyy ihan silleenkin tietoa. Tai sit joku penttiläinen on jo tehnyt kylvöjä tästä joskus ja osaa kertoa