Kiitos. Pitääkö olla miten tuulensuojainen paikka? Eli uskallanko istuttaa eteläpenkkiin, missä ei ole aitaa takana, vai pitääkö istuttaa penkkiin, jossa aita on lännen puolella tuulensuojana? Eteläpenkkikään ei ole kovin tuulinen, sillä talo suojaa muutaman metrin päässä (n. 5-6 m) pohjoistuulilta.
Mulla on omppupuunrunko heillä tukena ja aivan riittävä, vaikka ei se sitten auta, jos oikein myrsky tulee ja lakoaa kaiken altaan kuten viime kesänä. Tosin kuninkaat jäi silloinkin eniten pystyyn. Ja tosiaan meillä puhaltaa sitten aivan tosissaan kun tuulee, ei ole suojaa lainkaan noilla, tuuli saa ottaa kilometrivauhdit ennen kuin osuu meille.
lyllä kuningaslilja voi olla myös puhtaan valkoinen… ‘alba’
Muutin ketjun otsakkeen siten että se sisältää kuningasliljan lisäksi myös keisarinliljan.
Liitän tähän linkin (doradin puutarhasivut) jonka takaa löytyy tietoa liljoista, myös keisarinliljasta. Alunperin kibu oli joskus aiemmin linkittänyt toisaalla lilja-asioissa tuonne sivuille, sitä kautta löysin sinne itsekin. Alla osa-lainaus:
Keisarililjat ovat viiden kiinalaisen liljalajin jälkeläisiä. Meillä ryhmän vanhemmista tutuimmat ovat L. regale, kuningaslilja, ja L. henryi, heikinlilja. Heikinliljaa lukuun ottamatta lajien kukan muoto on enimmäkseen torvimainen. Ne ovat yleensä melko helppoja kasvattaa ja hyvin elinvoimaisia. Kiinalaiset trumpetti-hybridit (keisarililjat) ovat ryhmän muiden lajien kuin heikinliljan risteymiä; kuningasliljalla on useimmiten suuri osuus lajikkeiden perimässä. Tunnetuimpia meillä lienevät Pink Perfection -lajikkeet. Heikinliljaa jossain kohtaa sukupuussaan sisältävät ja heikinliljan ominaisuuksia näyttävät lajikkeet ovat Aurelian-hybridejä.
Sekä kuningaslilja että heikinlilja ovat meillä melko helposti viljeltäviä, kestäviä ja elinvoimaisia lajeja ja niin ovat monet niiden jälkeläisetkin. Lajikkeet ovat pääosin suuria, metrin tai kahden metrin korkuisia, mutta jalostuksessa pyritään koko ajan lyhyempiin lajikkeisiin. Kukat ovat suuria, niitä on yleensä paljon ja ne muistuttavat muodoltaan enemmän tai vähemmän kuningasliljaa.
Tämän Afrikan Queenin nuput heiluvat 2m 20cm korkeudessa kun viimeeksi mittasin.
Mun kuningasliljani, jonka kukintaa odotin kuin kuuta nousevaa, kukki kauneimmillaan justiinsa silloin, kun en ehtinyt pihalle ollenkaan. Nyt kukat ovat sateen ja etanoiden runtelemat
Mulla ei kuki ollenkaan tai ainakaan en oo kukkia vielä nähnyt. Ovat viime vuotisia sipuleita, eivät siis tainneet kestää talvea ulkona.
Lilium regale alba, keväällä istutettu, nyt jo kaikkia muita korkeampi, vaikka heiluu vasta reilun metrin korkuisena… Pitänee vähän tukea…
Minäkin laitoin keväällä kolme kappaletta noita african queeneja maahan, mutten muista minne… jos ne ovat tässä samassa liljapenkissä, niin ne joko ovat joutuneet etanoiden suuhun tai sitten ne eivät ole jaksaneet nousta ollenkaan…
Nyt mä olen katkera Mulla ne jäi n. 40 cm ja etanat söi kukat ja sadekin kenties vielä vioitti. Minkälaisessa paikassa nuo sulla on, salamandra?
Kaivelen vaikka myöhemmin kuvankin tuosta paikasta… väsäsin siis ihan uuden liljapenkin keväällä. Pohjana on hiekkainen savirinteen alareuna, johon sekoitin säkillisen ostomultaa istutuksen yhteydessä. Aurinko paistaa melkein koko päivän tuohon. Ehkä hiukkasen liian matalaan istutin, joten ens keväänä kippaan lisaa maata päälle…
Aloin vain tässä muistelemaan, että noita alboja tilasin kyllä sen 10 kappaletta, joten missähän ne loput 9 ovat?!? Ei nimittäin ole edes samanlaisia varsia noussut! Saakutin etanat!
Sen verran voin kyllä mainita, että nämä on eurobulbilta tilattuja mukuloita, joten lähtökoko oli ihan kiitettävä, mukulat oli nyrkin kokoisia istutattaessa!
Tää on vissiin tulossa hulluksi…
Siis mikä mutantti TUO on? Onko tuossa muka vain yksi varsi?
Minulla on vastaava ilmiö varjoliljassa. Varsi on leveä ja litteä, laakavarsi.
Tänä vuonna on kaikkia kummajaisia liljoissa. Osa mätänee eikä kuki ollenkaan ja osalla on tollanen kromosomihäiriö.
Samoin jalommaista pioneiusta osa mätäni kuten tillipionit kaikki. Türistä tuotu tillipioni kukki ekaksi ja sitten mätäni.
African Queenin kymmenen nuppua keikkuvat tällä hetkellä yli 2,50m korkeudella.
Keisarinlilja kukki kauniisti, haju näissä on senverta pistävä, ettei nenää viitsi ihan lähelle tunkea.
African Queen aloittanut kukinnan… ja yllätys, yllätys… kyseessä ei olekaan mikään regale tyyppinen hankinta! Sipuli on kukaltaan valkoinen Orientalis lilja voimallisella tuoksulla ja kukan väri valkoinen ja keskusta voimakkaan oranssi. Kaunis muttei regale tyyppinen…
Istutin ekaa kertaa liljat ruukkujen sijaan kukkapenkkiin. Nämä kukkivat ensimmäisinä. Luulin, että varsi olisi pitkä, mutta näillä se on hyvin lyhyt.
Kuningasliljat kukkivat tänä vuonna erityisen runsaina.
Tuoksu on huumaava koko pihalla. Yhdessä kukkavarressa on kymmeniä kukkia, ja kukkavarsia taitaa olla noin 8. Viime vuonna oli niiden eka vuosi, ja silloin nuppuja oli noin 3 per varsi. Eli jos olet istuttanut ne vasta nyt, ei syytä huoleen. Mulla ne on puolivarjossa ison tammen vieressä, ja kukkapenkissä on syvyyttä vain noin 25 cm.