Ajattelin kokeilla kuningasliljaa, ostin sipulin ja istutin hätäisenä jo ruukkuun
Minäkin ostin K-Raudasta muutaman sipulin. Pitänee laittaa multiin! Juuri lueskelin Eeva Ruoffin Tuoksujen puutarha -kirjaa, jossa kuningasliljan tuoksua ylistettiin, taas yksi asia jännitettävänä
Epähuomiossa olen ostanut jo kahteen kertaan kuningasliljan sipuloita, mutta haitanneeko tuo. Viime kesän Riian reissulta jäi päällimmäisenä just tämä lilja mieleen "Kukkien tanssiaisista", lienee tässä kuvassa oikeassa ylänurkassa, jos muistini pelaa.
Siellähän nuo "kuninkaalliset" ovat. Ei kannata olla mitenkään pahoillaan tuplasipuleista-sittenhän Sinulla on tupla ilo.
Niitähän näkyy olevan monen värisiä, se minun kasvini on valko-keltainen.
Mun luuloni on, että kuningaslilja on aina valkoinen keltaisella nielulla vaimikäsenytonkaan.
Sama luulo kuin Paulastiinalla: (eivät ole minun pihastani)
Perkasin toimeliaasti voikukkia penkistä ja iso kun on penkkini, niin piti sitten sinne keskelle penkkiä hyppiä. Ja sitten huomasin olevani koko painollani syksyllä istuttamani kukingasliljan alun päällä, vielä sen isomman, kun istutin niitä kaksi. Grr, koko perkaaminen on totta totisesti tuhoavaa toimintaa.
Hei!
Ja voi voi. Kuningasliljani olivat harson alla, kiinni kuitenkin harsossa, ja yöpakkaset veivät tampereen korkeudella mukanaan. Vain veltot kuivuneet versot jäljellä.... Kysymys kuuluu että tuleeko vielä uudet versot sipuleista kuolleiden tilalle, vai pitääkö yli vuosi odottaa tuon ehkä maailman kauneimman kukan loistoa?
Otan osaa, s.sipuli, minulle kävi samoin! Voi että harmitti kun huomasin. Voisi kuvitella että sipuli siellä syvällä maan sisässä punnertaisi sitten vielä uutta kasvua, näin toivon ainakin!
Halla on vikuttanut minunkin kuningasliljani sippuleita, harmittaa. (Ja toisen päälle kävelin ensin itse!)
Jösses mikä löytö. Joskus ammoisina aikoina tuli hankittua kuningasliljan sipuleita ja pussissa oli tapahtunut joku täräys koska paljon suomuja oli irti. Heitin ne sellaisenaan jääkaapin vihanneslokeroon ja onnellisesti unohdin sinne. Nyt viikonloppuna tuli tyhjennettyä turhakkeita pois ja tein löydön. Pelkässä pussissa ja porkkanoiden ym. alla litistyneenä on väkerretty pientä sipulin alkua peijoonisti. Lykkäsin äkkiä kourallisen multaa vaan pussiin ja takasin jääkaappiin. Pitäiskö ne tunkea kuitenkin kukkapenkkin jo nyt vai odotanko kevättä? Ja ehkä sitä jääkaappia tulis tyhjennellä vaan ahkerammin… tai sitten ei jos tollasiakin voi löytyä
Minä ostin kuningasliljan sipuleita ja kaikki vaan maahan, eipähän tartte mietiskellä kuin säilytellä talven yli.
Ostin Riigasta torilta aivan ihanalta sedältä pari kuningasliljan sipulia. Nyt pidän kaikki sormet ja varpaat ristissä, että onnistun kasvattamaan niistä isot ja kauniit liljat.
Miten korkeaksi teidän kuningasliljanne kasvavat? Millä tuette ne kukinnan aikana? Mietin tässä vaan, että mihin ihmeeseen istutan nuo taimet…
Viime vuonna mulla oli kuningasliljoja 10 kpl ja ne oli liki metrin korkuisia, vähän sadekesän ansiosta varmaan ylikorkeitakin. Tueksi laitoin perennatukia, jotta eivät kaadu liljankukkien auetessa. Kasvavat muuten pionien ja muidenkin perennojen seassa, mutta eivät kovasti saaneet pioneista tukea, koska pionit on aika nuoria.
Kiitos, peukku. Nyt sitten yritän etsiä niille arvoisensa paikan.
Auringosta tykkäävät.
läpäisevä kasvualusta, ilmava ravinteikas multa, lämmin kasvupaikka auringolla maustettuna… silloin kuningaslilja äkkiä saavutta jopa sen 1.5m…
Noin metrisiä ja pysyvät pystyssä hyvin ilman tukea.