(Kukkasipulit ja mukulat)
Madonnanliljalle on avattava oma palsta ja heti. Kaksi kesää olen odottanut ja nyt vihdoinkin, kolmantena kesänään hän kukkii! Tuoksu on kerrassaan huumaava.
(Kukkasipulit ja mukulat)
Madonnanliljalle on avattava oma palsta ja heti. Kaksi kesää olen odottanut ja nyt vihdoinkin, kolmantena kesänään hän kukkii! Tuoksu on kerrassaan huumaava.
Pakko käydä katsomassa madonnaa joka päivä ja toivon, ettei ihan vielä sataisi. Ensimmäiset kukat varren alaosassa alkavat kuihtua, kun viimeiset nuput ylhäällä odottavat vielä aikaansa. Tyvelle varren viereen on muodostunut toinen lehtiruusuke. Mahdanko saada ensi kesänä kaksi kukkavartta?
Googletin madonnanliljaa ja selailin joitakin sivuja. Oli mielenkiintoista lukea, että madonnanlilja saattaa olla ensimmäinen viljelty koristekasvi, ainakin se kuulemma on historiallisesti vanhin viljelyssä oleva lilja. Eräässä hiljattain tulleessa postimyyntikuvastossa sanotaan sitä viljellyn jo noin 4000 vuotta. Wau! Siemeniäkin pitäisi lukemani mukaan olla odotettavissa. Kunpa vain ehtisivät kypsyä!
Päivänhattu, mistä ihmeestä olet löytänyt tuota madonnanliljaa? Hieno kukka!
Kauppilan syysluettelossa oli ainakin Madonnanliljan sipuleita ja varmaan mualtakin löytyy. Ihana on.
Ja niin se lista taas pitenee, meinaan se, jonka nimi on "pakko saada" - on ihana kukka hän ja hyvä, että on oman otsikkonsa alla
Kyllä, niin kuin meriva sanoi, madonnanliljaa löytyy postimyyntiluetteloista. Omani taisin ostaa Korpikankaalta aikoinaan. Sipulit ovat aika kalliita, en raatsinut silloin hankkia kuin yhden, että saisin edes kokeilla. Kokemukseni ovat sentään ihan rohkaisevia, vaikka pari kesää sain kukintaa odotellakin.
Millainen varsi ja lehti tuossa madonnanliljassa on? Minullakin on muutama tuollainen valkoinen kukassa,mutta en tiedä, onko madonnanliljaa. Minulla on lehtiä varressa.
Madonnanliljan kukkavarsi on lehtevä alhaalta ylös ja lehtiä on aika tiheässä ja ne ovat "töpömpiä" eli lyhyempiä kuin useimmilla muilla liljoilla. Maanrajassa on vihreänä talvehtiva lehtiruusuke, josta kukkavarsi alkaa keväällä kasvaa. Nyt ei satu olemaan lehdistä kuvaa, kun kukat ovat ottaneet pääosan.
Upea kasvi.
Kyselin tänään epätietoisena, että myydäänkö liljanmukuloita näin syksyllä. Myyjä kertoi, että yksi lilja istutetaan syksyllä, madonnan lilja. Siitäpä riemu, juuri sitä olin pitänyt muistissani, että saisinpa sen joskus. Hyvä myyvä myyjä möi minulle neljä pussia, a´ 7.50 e. Huomasin, että hän laski sen jälkeen montako pussi jäi jäljelle, viisi pussia, siis viisi sipulia! Onkohan istuttamiseen liittyen mitään erityistä, mitä minun tulisi tietää? Tämän pastan kuvassa lilja oli ruukussa?
Eurobulbilta tilasin tulppaaneja,narsisseja ym ja yhden madonnanliljan . Liljan laitoin isoon muoviruukkuun ja upotin ruukun maahan, kun en tähän hätään keksinyt liljalle kyllin arvokasta paikkaa.
Mitä teen madonnanliljalleni? Tilasin Korpikankaalta sellaisen sipulin ja sepä onkin hyvässä kasvunvauhdissa. Meneekö se ihan sekaisin, jos istutan sen nyt ulos?
Sipulikirjan mukaan istutetaan elokuussa tai heti kun tulee kauppoihin. Onpa erikoinen tapaus liljojen joukossa tämä madonnanlilja. Ensin lehtiruusuke ja sitten kukka seuraavana kesänä, muistuttaa salkoruusua tai sormustinkukkaakin tuollainen tyyli.
jep... madonnalilja istutetaan pika pikaa maahan ja vielä muista liljoista poiketen siten, että kasvuun lähtenyt syksyinen ruusuke jää pintaa (mullan) >> sipuli ei saa sii mennä liian syvään !!! Madonnalilja kun kasvattaa jokavuosi tuon suusukkeen syksyllä ja jatkaa sitten keväällä siitä mihin syksyllä jäi... vihjeenä vielä, että madonnalilja hyötyy siitä jos kesän aikana pystyy esim. painviikon välein kastelemaan sen miedolla saippuavedellä... tämä kuulemma auttaa sipulia pysymään terveempänä(on melkoisen altis erinäisille taudeille) lisäksi voit harkita laittavasi taloudesta tulevat kanamunien kuoret murskattuna sipulille, se kun pitää myös kalkkisesta kasvualustata...
Onnittelut upeasta liljastasi... ja toivotaan, että onnistut hyvin... vaikka liljana ei olekaan sieltä helpoimmasta päästä!!!
Nyt on madonnanlilja istutettu. Enpä olisi itse hoksannut, että siinä kuuluukin olla vihreää tähän aikaan vuodesta. Nytpä tiedän senkin ja toivon, että liljani viihtyy.
En kyllä ihan varma ole tuosta saippuavedestä (tarkoittanee kai tolua), mutta totta on, että madonnanlilja on altis kaikenlaisille virustaudeille. Talvehtiva lehtiruusuke on lisäksi altis harmaahomeelle. Toivotaan kuitenkin menestystä upealle liljalle. ( Lena Månsson: Sipulit ja mukulat on hyvä kirja, jos sipulikasvit kiinnostavat.)
tämä saippuaveden käyttö on vihjeenä tullut minulle skånesta, jossa madonnaliljat ovat olleet huomattavasti kauemmin maalaistalojen pihakoristeina… se vesi on siis ihan tavallisesta suopa tyylisestä saippuasta käsienpesun yhteydessä syntynyttä MIETOA liuosta!.. Ei siis mitään hajustettujen saippuoiden vesiä. Tuolla skånen suunnassa vanhat emännät siis usein ovat istuttaneet ko. liljan keittön sisäänkäynnin lähistölle tai keittöpuutarhaan, jonne sitten ovat kantaneet nuo käsienpesuvedet… Eikä siellä ainakaan ole tulokset olleet kasville haitallisia… ;O)
Miltä madonnanliljan pitäisi näyttää nyt? Yhtään en muista, mihin kohtaan se syksyllä istutin. Sen verran kyllä muistan, että osaan oikeasta kukkapenkistä etsiä, mutta edes metrin tarkkuudella en muista paikkaa.
Madonnanlilja on syyssipuli? En ole nähnyt sitä ainakaan Viherpeukaloiden kuvastossa, mikä on todella sääli, kun muutakin sieltä tilasin. Missäköhän sitä olisi… Kauppila on niin s*n kallis, etten sieltä raatsisi hakea.