Tässä nuput:
Hei puuliljojen kasvattajat! Osaatte varmaan sanoa tekeekö puulilja joka vuosi uudet varret? Istutin viime kesänä puuliljan taimen jossa oli kolme vartta samassa ruukussa. Nyt ne varret törröttävät kuolleen näköisinä kukkapenkissä talven jäljiltä, vaikka muu osa samasta kukkapenkistä on jo alkanut vihertää. Mietin vain että uskaltaako ne katkaista pois vai onko vielä toivoa että niihin herää elämää?
Itse olen ainakin nuo varret katkaissut eli kyllä tekevät joka vuosi uudet varret.
Puuliljojen uusi ylpeä ja onnellinen omistaja ilmoittautuu Eilen ostin kolmea eri puuliljaa ja tänään pitäisi kaivella sipulit maahan. Toivottavasti ne jo tänä vuonna kukkisivat, tuoksuvan kukinnon takia ne ostin eikä tietty mulla mitään ole tukevaa pystyssä itse pysyvää korkeahkoa kasviakaan vastaan.
Ensimmäiset puuliljani ehtivät elellä pari vuotta, mutta lähes lumeton talvi näyttää vieneen ne. Mitään kasvua ei toistaiseksi näy. Onko kellään vastaavia kokemuksia, että sieltä voisi vielä kuitenkin liljaa vielä nousta?
Bobbie minulla ainakin kävi viime vuonna niin, että varret paleltuivat, mutta tänä vuonna taas nousevat.
sunshine75 Toivotaan, että tuo olisi minullekin hyvä enne. Jospa täälläkin jokin itusilmunen olisi jäänyt sipuleista eloon ja se sieltä vielä joskus esiin ponnistaisi.
Puulilja Ovatie
Red Dutch kukkii tänä vuonna vain yhdellä kukallaan ja matalalla varrella , kyllä tää kesä ei oo ollu minkäänlaisten liljojen kesä meiän pihassa.
Robina
Liljojen lehdistö on tänä vuonna kärsinyt melkoisesti. Osassa lehdet ovatruskettuneet. Kukkia on ollut ihan hyvin.
Minulla on ekaa vuotta kolmen sortin puuliljoja. Ne ovat lähteneet kasvuu ihmeen hyvin, ovat melko pitkiäkin, kaikki yli metrin pituisia. Pretty Woman on noin 150 cm. Kaikki kukkivat parasta aikaa. Näillä Purple Lady-puuliljoilla on peräti viisi kukkaa kussakin varressa.
Onkohan nuo puuliljat yleensäkin kovin hitaita aloittamaan kasvuaan, vai jokohan ne täytyy julistaa kuolleiksi? Vielä en taida uskaltaa maata tonkimaan, mutta huoli kolmesta “Pretty Womanista” on suuri
Mulla on tämän kokoiset! Ollaan Lounais-Suomessa! En tiedä, onko eri lajikkeiden välillä eroja.
Kuvittelisin, että samoilla leveysasteilla oltaisiin Valtsun kanssa, mutta taitaa teidän kevät olla tänä vuonna vähän edellä… Sydän syrjällään jään odottelemaan. Kyllä sitä joskus toivois, että olis koti ja piha tosiaan jossain Lounais-Suomessa. Vaan mihkä sitä täältä kun oon tainnu jo juuret kasvattaa
Ei tämä Lounais-Suomessa asuminen niin auvoista aina ole tuon puutarhan kannalta. Viime vuosina ei ole ollut enää suojaavaa lumipeitettä. Joka paikka on vettä ja jäätä täynnä. Yleensä molempia.
Täällä on myös kaikki liljat jo hyvässä kasvussa. Sunnuntaina levitin niille vähän kalkkia, hepanlantaa ja uutta multaa ja kastelin kunnolla. Eilen kävin illalla taas kastelemassa liljat ja hyvältä näyttää Hankin keväällä vähän lisää puuliljoja ja värililjoja ja nekin ovat lähteneet hyvin astioissa kasvamaan. Huomenna olis tarkoitus ne siirtää myös lopulliselle kasvupaikalleen.
Valtsu, kyllä ne pirulaiset liljakukot tykkää puuliljoistakin Meillä Heli 8v on hyvä jahtaamaan liljakukkoja. Pari kukkoa ollaan jo löydetty värililjoista, arghhh…
Jostain muuten luin, että liljakukot eivät siedä Illakon tuoksua ja niitä olenkin nyt sitten esikasvatellut jo viime vuonna ja istutin liljojen sekaan. Liljapenkistä ne Illakotkin ovat nyt nousseet tosi hienosti. Tänä vuonna se nähdään pitääkö tuo paikkansa
Täällä meillä päin on kyllä vettä kesäisin riittänyt, ois siitä rittänyt teille sinnekkin. Toivotaan suotuisampaa kasvukautta tänä vuonna. Niin puuliljoille kuin muillekkin kasveille, ja ennen kaikkea puutarhureille!
Tuossa aikaisemmin kaksi vuotta sitten kirjoitin, että puuliljat voivat hyvin. Nyt joudun kirjoittamaan, että eipä näy muuta kuin yhtä puuliljaa; ainoana on olemassa ‘Altari’. Vuoden 2016 tammikuussa tuli kovat pakkaset kun maassa ei ollut lunta juuri ollenkaan. Puuliljat ja OT-lilja Miss Feya paleltuivat. Monet vaatimattomammat liljat pärjäsivät, jotkut hävisivät. ‘African Queen’ ja ‘Altari’ ovat juuri tällä viikolla ilahduttaneet kukillaan. Kuningattaressa on viisi kukkaa yhdessä varressa vierivieressä.
Garden Affair
Vaikkei kukkia näkisi tämän tunnistaa tuoksusta vastatuuleekin. Pretty woman puulilja, valtavan kokoiset kukat.