Lilja: Varjolilja, Lilium martagon

Onko varjoliljani sairas vai onko ihan normaalia, että kukkanuppu on tämän näköinen? Tämä kasvi on minulle ihan uusi tuttavuus, siksi moista kyselen.

Varjoliljan kuvia on tuolla varjoliljketjussa enemmän. Kukkasipulit, -mukulat puolella.

Ah, okei. Varjolilja onkin sipulikasvi, eikä perenna. Siksi ei täältä löytynyt…

Kyllä sun varjoliljasi näyttää voivan ihan ok. Tuollaiselta ne näyttävät tässä vaiheessa, ne nostavat kyllä päänsä ylös kunhan kukat kehittyvät valmiiksi. Täällä näyttää myös ihan samanlaisilta : )

Kiitoksia vastauksesta. Lueskelin tuolta varjoliljakeskustelusta ja tajusin juuri, millainen erikoisuus mulla on kasvamassa. Jotta puoli vuosikymmentä saa odottaa kukkaa, jos siemenistä kasvattaa. Minusta tuli moisen kasvin fani välittömästi. Ei kaikkea tartte saada liian helpolla… Toinen varjolilja mulla on ihan poikanen vasta ja yhden annoin ystävälleni. Kaikki ne kaivoin nurmikolta, ei kenenkään kukkapenkistä. Olivat varmaan kasvaneet siemenestä, kun huomasin naapurin naapurilla kasvavan varjoliljapenkin.

Varjoliljakeskustelut ovat nyt tässä yhdessä paikassa, siirsin tuon irrallisen aloituksen tähän entisten jatkoksi. Haku-toiminnolla kannattaa aina etsiä onko lajille jo olemassa jossain ketju valmiina, usein on. Tämä vinkkinä vastaisen varalle :slight_smile:

Varjolilja on ihana, yksi lemppareistani. Tältä tontiltä löytynyt yksi kappale näyttäisi viimein myös alkavan kukkia. Siirsin sen kuutisen vuotta sitten sireenien seasta vähän parempaan paikkaan ja se otti ja suuttui niin ettei ole kukkinut koko aikana. Voi kun se olisi valkoinen

: ) valkoista varjoliljaa kun mulla ei vielä ole.

Jos varsi on ihan vaalean vihreä niin varjolilja on valkoinen. Punertavaa on muiden varsissa.

Ahaa, kiitos tiedosta! luulen kuitenkin että se on ns. tavallinen punainen, kun en ole huomannut siinä mitään eroa muihin varjoliljihin.

Mutta kertokaapa, miksi toisissa varjoliljoissa on tuollaista nukkaa nupuissa kuten Ranillakin ja toisissa ei, minulla nimenomaan ei. Työpaikalla kaikki tuollaisia nukkaisia, onko kyse jostain lajike-erosta, vai mistä?

Mikähän näitä varjoliljoja vaivaa? Saattaako suuttua kun kaivoin tosta vierestä ihan nätisti muutaman? Noista varsista näkee tuon punertavan värin hyvin..

KKK = kaivelu, kuivuus ja kiusanhenkisilmän isku

Vai niin, jo on herkkää…

Voi Tipilintu, toivottavasti sun varjoliljasi tosta toipuu.

Minulla on tasan kaksi varjoliljaa, jotka ovat silmäteriäni. Toivon, että koira ei tallo vahingossa ainakaan sitä isompaa, jossa on jo kukkanuput.

Kaiveli anopin pihalta nupussa olevia kohta kukkivia varjoliljoja, joo joo ei ole hyvä ajankohta mutta joskus se vaan on tehtävä näin jos edes jotain haluaa.

Epäilen että syksyllä en enää niitä välttämättä löydä, ovat joutuneet niitetyksi tai muuten vaan hautautuneet heinikkoon. Yritetään jos säilyisivät hengissä.

Olivatpa muuten sipolit yllättävän värisiäoho, semmoisia ihan rikin keltaisia, pruukaako ne olemaan sen värisiä ? Kukkien väriä en muista kait niitä taviksia, luulisin.

Kyllä ne pruukaa olla sellaisia :slight_smile:

Mää ihmettelin ihan samaa kun kaivelin äitin pihalta ryteiköstä talteen muutaman sipulin, ihan ihmekeltaisia!

Jaha kiitoksia tiedosta, aina jotain uuttanaurua

Belgin viime lauantaiseen kyselyyn varjolijojen nöyhtäisyyden eroista ei ole kukaan viisaampi ottanut kantaa. En tiedä vastausta minäkään, mutta itselläni ovat punaisten (tai siis niiden marjapuuronväristen) nupputertut selvästi pörröisempiä kuin valkoisten. Onkohan vain sattumaa, eli ovatko ominaisuudet (väri ja nukkaisuus) samassa vai eri geenissä?

Minulla on vain niitä marjapuuronvärisiä ja lähes nöyhdättömiä kaikki…ja niitä on paljon :slight_smile: