Varjoliljani kukkivat ihan ekaa kertaa. Ne ovat niitä tavallisempia punaisia, mutta ilahduttavat minua silti.
Nannalla hienon näköinen yhdistelma varjoliljaa ja harakankelloa.
Tosi kaunis Nannan kukkayhdistelmä. Varjolilja onkin sellainen, jonka kanssa monet kukat sopivat hyvin. Viime vuonna oli villipihani varjoliljojen väliin kylväytynyt sormustinkukkaa, nyt siellä näkyy kasvavan päivänkakkaroita, molemmat yhdistelmät silmänruokaa.
LukinLiljalta viime vuonna vaihdetut varjoliljat ovat pisamaisia ja vielä pisamaisempia (no, punatukkaisia toki ovat):
Tuossa on siis kukka kahdesta eri varresta, ettei kukaan erreyksessä ajattele toisin. Ylempi tulee vasemmalta, alempi oikealta.
Katselin just tänään pihassa varjoliljojani, niitä onkin eri värisiä. Tummempaa vähillä pilkuilla, vaaleampaa pilkuilla, vaaleampaa ilman pilkkuja ja pilkkujen määrä ja kokokin vaihtelee. Eipä ollut tullut ennen edes huomattua koko asiaa.
No siellähän se sylttytehdas itse! Kiitos hyvistä pilkuista.
Voi äly, kun noi on ihania. Katselin kylvöpurkkeja, tähkähietalilja purkissa on heinämäistä alkua. Varjoliljapurkissa taas oli pari pyöreämpää alkua. Luulin, että kaikilla liljoilla alku on suora piikki. Miten näillä, tuleeko aluksi "heinä", joka aukeaa lehdeksi? (Sekava sepustus)

Tähän on osunut hiukan enemmän pilkkuja.
APUA ! Mikähän vaivaa varjoliljojani kun lehdet surkastuvat, ovat ruskeita kuin syksyllä konsanaan ? Ja voiko mitään tehdä ?
Myyrät söivät kahtena talvena minulta valkoiset martagonit ja marhanliljat. Punaisten kimppuun eivät käyneet.
Eilen huomasin, että molempia on ihmeen kaupalla yksi säästynyt ja olen tosi onnellinen.
Viippu, mulla on varjoliljan sirkkataimet olleet myös pienen liljanlehden mallisia, kun taas pellavaliljoista nousee sellainen heinän näköinen piikki, joten eiköhän havaintosi ole ihan ok.
Kukkahöperö, liljahomeesta ja ripsiäisvioituksista on perinpohjaista juttua ainakin tuholaisosastolla, muistaakseni myös täällä liljaosastolla, olisko ollut ruskoliljaketjussa. Itselläni ruskettuivat toissa vuonna varjoliljat, mutta viime vuonna pysyivät vihreinä lähes pakkasiin asti. Viime vuonna iski ruskettuminen taas ruskoliljoihin ja merkkejä siitä on ollut muutamassa varressa tänäkin vuonna. Parista varresta alkoivat nuputkin jo homehtua. Katkaisin homeiset ja heitin sekajätteeseen, loput näyttävät ihan hyviltä ja kukkivat parhaillaan. Varjoliljatkin vihreinä. Mutu-tuntumalla tää on olosuhdevaiva, näyttää ainakin ruskoliljoihin iskeytyvän pitkällisen kosteuden jälkeen. Itse heitän tuntemattomasta syystä vioittuneet kasvinosat sekajätteeseen, just in case.

Kiitos Araminta, sitten vain alan odottelemaan, n. 5v kukintaan
.
Belgin liljat ovat mielettömän ihania. Jos joskus sais vaikka siemenöitä tai pikkusipuleita niin onnesta hihkasi hän.
Voihan nenä miten herkullisen väriset liljat Belgillä, namiskuukkeleita!
No ompa tottatosiaan aika huikeat belgillä…itsellä ihan maatiaisversioita, mutta kauniita nekin ![]()
Belgi, onks noi jotain nimellisiä vai perusliljan variaatioita?
Tässä olisi minun varjoliljani tänä vuonna