Näitä voin vain kaihoten muistella.
Laitan vielä tuon marhanliljan privaatisti
Siis nuo molemmat sekä marhanliljan että tuo taivaansinisen ritarinkannuksen söivät myyrät.
Kurppa, minulla on kans michiganinliljaa ollut pari vuotta ja se leviää vissiin juurirönsyistä
pikku hiljaa, tekeekö sinulla samoin?
On vasta vuoden ollut, vielä en osaa sanoa leviämisestä mitään.
Ovatko kanadanlilja ja marhanlilja varjoliljoja ? Olen luullut, että varjoliljat ovat joko punaisia tai valkoisia.
marhanlilja on Martagon, kanadanlilja ei
Niin, marhanlilja ei ole Lilium martagon vaan kahden liljan risteytys (täpläliljan ja varjoliljan).Se kuuluu siis Martagon-ryhmään.
Mikä on michiganinlilja? VKN ei tunne moista, mutta onhan tuo jo aika vanha opus.
no jos tarkkoja ollaan ![]()
ja olettehan te useimmat!
Roger Phillips & Martyn Rix Bulbs ei tunne erikseen marhanlijaa?
lajikenimellä olen tilannut joskus L. ‘Early Bird’, tasan samanlainen kuin osa omista risteytyneistä marhanliljoista!
oma lajinsa, L.michiganense,"michiganinlilja", alkupeäinen Michiganissa ja Minnesotassa sukua L. canadenselle ja L. superbumille
(vähän samannäköinen on L. pardalinum, pantterilija, alkuperä Oregon, Utah, California…)
Laitoin ne vaan tähän kun en viitsinyt niille omaa otsikkoa laittaa. Molemmat liljat ovat Vakka-Taimesta hankittuja
Voihan ne siirtää omiinsa?
Pipu; juuri tuotahan jo eilen sanoin, että on Martagonin ja Hansoniin risteytys tuo Marhanlilja. Hyvä kun vahvistit asian vielä suomeksi.
Laitan tähän lilnkin joka selittää paljon asiaa liljoista.
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&langpair=en|fi&u=http://www.lilies.org/types.html
Nopeasti tapahtui varjoliljojen kukinta tänä helteisenä kesänä, mutta olivat silmää hivelevän kauniita!
Totta, että kukat kestivät harvinaisen vähän aikaa. Samoin on menneet ruusunkukat parissa päivässä, mutta kukkia on ollut valtavan paljon.
Kaikkea pitää kokeilla, kuten valkoisen varjoliljan kasvattamista siemenistä. Tämän näköisenä ne on nököttäneet koko kesän. Meinasin kipata purkin jo pusikkoon, kunnes uteliaisuuttani kurkkasin mullan alle. Siellä olikin kasvateltu koko kesä pieniä sipuleita.Pakkohan nuo on nyt säästää, jos vaikka jo ensi kesänä riehaantuisivat kasvuun. Kuinkahan monta vuotta menee kukintaan? 

muistaakseni se meni niin, että nuo jo ensi kesänä ovat varjoliljan näköisiä ja sitten jos oikein otollinen on niiden olo, kukkivat kolmantenaan tai neljäntenään. valkoiset voivat olla tietenkin hitaampia kuin punaiset. - omat valkoiseni ovat juuri noita "eka"vuotisia. mutta sipulit olivat niilläkin mielestäni ihan hämmästyttävän kokoiset tuohon viffeään verrattuna:-)
Mai-leen kannustavien sanojen saattelemana alankin hoivaamaan ja valmistautumaan omia pikkuisiani talvenviettoon ja uuden kevään odotteluun. Oishan se hienoa sanoa joku päivä, että nuo valkoiset varjoliljat kasvatin ihan itte siemenistä ![]()
Se on parasta, kun itse on siemenestä laittanut ja kukkaa pukkaa:D
Moi varjoliljan ystävät!
Osaisko joku neuvoa miten saisi talvetettua valjoliljan sipulit? Mulla on pihalla useampi ihana varjolilja, mutta ovat kukkapenkissä joka kaivetaan ylös kevättalvesta ja jos en niitä nyt pelasta, menevät sen sileän tien.
En uskaltaisi laittaa niitä enää maahan, mutta kestäisivätköhän viileässä varastossa jos ne vaikka upottaisi johonkin turpeeseen ja kastelisi harvakseltaan? Laittaisin ne keväällä sitten takaisin maahan parempaan paikkaan. Mitä suosittelette? Jotain on pakko kokeilla koska ensi kesänä tuota kukkapenkkiä ei enää ole (paikalle tulee talon laajennus).
Kiitos jo etukäteen kallisarvoisesta avusta! 
Minä säilyttäisin kuivassa ja viileässä tai vaihtoehtoisesti laittaisin sitten ihan mullan sisään ruukkuun, ja sinne viileään. Mutta ajattelisin, ettei kovin kannata kastella, ettei mätäne. Mutta eikö ne voisi johonkin toiseen kukkapenkkiin vielä siirtää? Yrittäisit vaan pitää maata vielä jonkin aikaa sulana, vaikka lehtikatteella tms. Huom. tämä ei ole mikään asiantuntijaneuvo, pohdin tässä vaan, mitä mahdollisesti itse tekisin.