Lilja: Varjolilja, Lilium martagon

Laitoin muutama päivä sitten varjoliljan siemeniä multaan ja osaan päälle kissanhiekkaa. Tarkoituksena on viedä ne lumihankeen. Mutta milloin? Riittääkö muutama päivä vai viikko?

Hei Tarhaleidi! Minä taisin varjoliljat kylvää vasta maaliskuussa ja vein ne parvekkeelle heti kylvön jälkeen. En pitänyt niitä lämpöisessä ollenkaan. Sieltä ne sitten nousi touko-kesäkuussa. Ajattelin huomenna kylvää uuden satsin mikäli siemenet jostain löytyy ja tuoda muutaman viikon päästä sisälle ottamaan vauhtia kasvuun. Käsittääkseni kolmisen viikkoa pitäisi riittää. Oli itse kerättyjä siemeniä, nyt olisi ostosiemenet vuorossa. Jostain kun saisi valkoisen siementä.

Tarhaleidi, varjoliljat voi idättää myös lämpimässä kostean talouspaperin välissä josta itävät siirretään vermikuliittiin tai multaan ja siinä huoneen lämmössä se kasvattaa juuren ja pienen sipulin.

Sen jälkeen siirretään jääkaappiin kylmäkäsittelyyn kevääseen asti.

Ensimäiset kasvulehdet tulevat keväällä.

Eli kannattaakohan mun viedä niitä pakkaseen ollenkaan? Jos kuolevat kylmään? Vaikka kyllähän ne puutarhassakin kylmettyvät. Nyt tuli tenkkapoo:o

Minusta varjoliljat ei oo kranttuja itämisen suhteen, itävät kylmäkäsittelyllä tai ilman. Jos olisin itse nyt kylvänyt rasiaan, lisäisin päälle multaa/hiekkaa/turvetta/vermikuliittia, panisin rasian löysästi suljettuun muovipussiin ja veisin lumen alle. Pussitus tms. suojus on tarpeen, koska muutoin rasia on ensi syksynä täynnä hyvin kasvavia pajun tms. taimia, mutta ei liljantaimia. Varjolilja on niitä piilossaitäjiä, eli yleensä eivät ensimmäisellä kasvukaudella näyttäydy ollenkaan mullan päällä, vaan värkkäävät pikku sipulia mullan suojissa, kuten veronica kertoi. Seuraavana kesänä pitäis yksi pikku lehti nousta kustakin itäneestä siemenestä, jollei viritys ole päässyt liikaa kuivumaan.  

Kummallakin tavalla kyllä itävät vaan tämä lämpimässä aloittaminen nopeuttaa 1 vuodella kasvua. Jääkaappi riittää ei tarvitse viedä 30 asteen pakkaseen jäätymään.

On varmaan pakko viedä ulos. Porukka ei taida haluta jääkaappiin purkkeja tilaa viemään:(

Kirsikka -78 Mulla olis Valkoisen varjoliljan siemeniä, laitoin yv:tä :wink:

varjoliljat nurin paljosta sateesta :crying:

Piti käydä ottamassa kuva, voi olla ettei huomenna ole enää pystyssä.

En tiedä kuuluuko tämä martagon liljoihin, mutta kaunis on hän, ihana väri. Korkeampi on ja suuremmat kukat kuin lilalla  martagonilla.
http://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/e66d9696-6273-4316-a928-bbcf.jpg

Tämäkin on kauniin värinen, yksi varsi vain kasvaa. Minne lie kadonnut loput.
http://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/cdf0f4a3-fdaf-4599-97e0-60d0.jpg

Kaksi kertaa tänä keväänä, silloin en edes kiertänyt perennaosastoa. Nyt pitää kukkaron nyörit olla tiukasti kiinni. Jouduttiin ostamaan uusi tiskikone, kun edellinen sanoi irti käyttösopimuksen.

Joku outo lilja Fusion, kukka on värililjan kokoluokkaa

Tässä on varjoliljaketju :slight_smile:

Hurahdin viime vuonna totaalisesti varjo- ja Marhanliljoihin. Myyrät veivät niistä osan ja osan lehdet näivettyivät keväällä, toivottavasti kylmyyteen, eikä johonkin tautiin. Ainakin yksi kuitenkin yrittää kukkia: Marhanlilja Gaybird.

Sain itekin onnistumisen kokemuksia, kun toissa vuonna istutetut sipulit viimein kukkivat. Viime vuonna nousi lehtiruusukkeita, jotta tiesi edes kasvien olevan hengissä. Toivottavasti tuo tästä vielä tuuheutuu. 

Tänään tulivat Claude Shriden, Orange marmeladen ja Sunny morningin sipulit, maksoivat 2.50 e/kpl ja ovat isoja, en voinut vastustaa kun olivat niin järjettömän halpoja :hehe:

Tässä viime kesän kukintaa, tykkään näistä(kin) niiiin paljon

Varjolilja on ihan suosikki.