Lilja / Yleistä, Lilium , Osa 2 (alkaen 31.12.2024 ->)

Puulilja Montego Bay on sipulipussin kuvan mukaan mutta onko tuo kuitenkaan se.
Tunnistaako joku tämän?

2 tykkäystä

En tunnista, mut liljat on mulle tuntemattmia. Sensijaan kysyisin millaseen paikkaan istutit puuliljan ? Mullan syvyys ym. ?

Yritän istuttaa sellaiseen paikka missä olis multaa vähintään 25cm. Multa on mitä on kun meillä tahtoo olla vain pikkukiviä mutta laitan istuttaessa ostomultaa.
Vähän viettävä paikka varmistaa ettei talvella ole liian märkää.
Auringostahan ne tykkää mutta melko varjossakin näkyvät kasvavan, kukkivat vain sittä myöhemmin.
Paikka olis hyvä olla ilmava kun liljoihin iskee helposti sateisena kesänä harmaahome.
Nämä on vain minun ajatuksia ei mitään kirjaviisautta.

1 tykkäys

10 tykkäystä

7 tykkäystä

Näitä pitää ehdottomasti saada lisää. Nimet ei ole muistissa mutta FG:stä tilasin keväällä.
Arvasinhan että uudenmaan kaikki liljakukot löytää meille, olen liiskannut satoja.
Joissakin liljoissa oli nuppuja syöty ja kukat olivat aika rumia.
Valkoiset puuliljat jaksoivat kukkia vaan jokunen päivä kun oli silloin helleputki päällä.
Sama keltaisissa liljoissa.

6 tykkäystä

8 tykkäystä

Double Surprise todellinen yllättäjä,lopuksi vaihtaa kukan väri tummaksi.

9 tykkäystä

Tämä on mun ensimmäinen Lilja jonka olen aikoinani kauan sitten jostain ostanut. Komea kukka ja tuoksuu mahtavasti. Kukkii aina viimeisenä.

6 tykkäystä

Onko Stargazer?

2 tykkäystä

Eihän mulla mitään nimea ole tallessa. Sellainenko on sinun mielestä, täytyy laittaa muistiin.

On tuo,mullon samaa.

2 tykkäystä

Pretty Woman joka on istutettu maahan kukkii vasta nyt. Vähän liian varjoinen paikka mutta tykkäisin tuonne hämärässä katsella sitä hämyisinä iltoina keittiön ikkunasta niin toivoisin siinä vielä joskus näkeväni enempi kukkia.

1 tykkäys

Mähän repäsin toukokuussa ja tilasin Farmer Gracyltä lilja sipuleita. Tilasin mm. “Casa Blanca” valkoista liljaa (kork. 1-1,2 m) 2 x 3 sipulia ja “Pretty Woman” puuliljaa (kork. 1,5 - 2 m) 1 x 3 sipulia.

Nyt ne kaikki on ollut jo muutaman viikon kukassa, ja joka ikinen on ihan saman näkönen ja korkuinen. Ovat ruukuissa kasvamassa. Mietin tässä ett kun laitan sipulit maahan niin arvonko vaan että minkä nimilapun niille maahan laitan :thinking:. Vähän kyllä ärsyttää kun väkisin tulee mieleen että kaikki on samaa liljaa.

Ainakin tuo pretty woman kasvaa seuraavina vuosina korkeammaksi ja vahvemmaksi. Noissa lajikkeissa pitäisi kyllä olla keskenään vähän erisävyinen kukka.

2 tykkäystä

Onneksi nämä ehtii aueta kaikki.

5 tykkäystä

Kauniita! Onko lajikkeesta haisua?

Olin kai liian hätänen. Nyt kun ihan “kädestä pitäen” tarkistin ja laskin varret ja tutkin läheltä muutenkin niin huomasin että’ siellähän on vielä kolme vartta missä ei oo nuput ees auenneet vielä. Ne on tietty ne Casa Blancat, eli ne toiset valkoset. Onko ihan normaalia et ne kukkii vasta nyt vai liittyykö tää myöhäinen kukinta siinen et sain ne sipulit istutettua ruukkuihin vasta kesäkuun alussa ?
Tieto vaikuttaa siihen mihin penkkiin ne sipulit istutan.

Keväällä istutetuissa on täälläkin vasta nuput. Ensimmäisenä vuonna kukkivat myöhemmin, kun varmaan kasvuun lähtö vähän jarruttaa. Seuraavana vuonna kukkii sitten normaalimpaan aikaan.

1 tykkäys

Lappua ei tietenkään taas missään,mutta FG ostos.