Uskaltaisin sanoa, että nuo valkokukkaiset liljat ovat ihanalle tuoksuvia Casa Blancoja. Ne kuuluvat Orientaalisiin liljoihin ja niiden kukinta-aika on juuri nyt. Minulla valkoiset liljat kukkivat parhaillaan, mutta punaiset eivät ole vielä ihan avautuneet. Noita liljoja sanotaan hieman aroiksi, mutta minulla ovat talvehtineet monta talvea ilman sen kummempia suojaamisia. Maan pitää olla hyvin vettä läpäisevä, mutta kuitenkin multava.
Kauniita liljoja,aivan ihania. Listalle "pakkosaada" menee. Peukaloinen hyvä kun kerroit,etteivät ole talven arkoja edes suojaamattomina,kiitos!
Mont Blanc
Uusia liljalajeja avautuu kaiken aikaa, kiva kun eivät kuki kaikki samaan aikaan
Noiden aukeamista odotellaan täälläkin hartaasti. Nupullaan vielä kököttävät, vähän päästä raollaan.
Mikä mahtaa olla kiiltomadon lilja viestissä joka on lisätty keskiviikko, 22. elokuuta 2007 - klo 17. 00 (yli 4 tuntia sitten) .
toi on pakko saada ja nimi helpottaisi metsästystä kummasti
Vastaan Kiiltomadon puolesta ja luulisin tuon olevan Orientaaliljaa ''Stargazer'' nimeltään. Saa Kiiltomato korjata, jos olen väärässä. Kukinta-aika onkin tuolla liljalla melko myöhäinen. Joskus hädin tuskin ehtii kukkia ennen ensimmäisiä hallaöitä täällä keski-Suomessa.
Kiitos Peukaloinen, luulen, että tuo on ostettu torimummolta, jotenka nimi ei ole siksikään tiedossa, onkos ne nimet mulla muutenkaan tiedossa, minusta vain kukat itse ovat tärkeitä .
Mutta pakkosaada- lista näyttää hassulta jos siinä lukee "se lilja missä on punaset terälehdet ja niissä on valkoiset reunat ja keskellä tummempaa punaista. niissä oli myös punaisia pilkkuja."
Vai mitä?
En minäkään niistä nimistä muuten niin perusta. ja kun en muista niitä kuitenkaan
MuuuMi laitoin hölöä.
En jaksa nyt rämpiä kymmeniä sivuja saadakseni tietoa. Mulla ovat nyt muutamat värililjat siinä pisteessä, että ne täytyy nostaa ylös ja jakaa sekä kunnostaa multa paremmaksi. Istutanko sipulit saman tien nyt syksyllä?
Muuten, joidenkin sorttien lehtiin on tullut jokin tauti, kun ne ruskistuvat, vaikka kukinta on parhaimmillaan. Onko muilla tänä kesänä ollut samaa ilmiötä?
On, samaa tautia on, lähes kaikissa liljoissa vain yksi ruskoliljarypäs on säästynyt. En tiedä mikä on taudin nimi.
Minä meinaan omat liljani istuttaa nyt heti takaisin, mutta en todellakaan tiedä onko se oikea tapa.
Ei ole ollut tautiloita, sanoisin kokemuksesta, että mukulat kannattaa istuttaa samantien, nyt heti, niin mä oon tehnyt kaiveltuani joskus niitä ylös perennapenkin kunnostuksen yhteydessä..
Eilen nostin suuren määrän sipuleita ja puolet jo istutin uuteen paikkaan. Eiköhän ne siitä keväällä taas nouse. Olis vielä muutamat erät kiskottava ylös. Ei kyllä tarvitse uusia sipuleita enää hankkia. Niin ovat kovia lisääntymään. Ellei sitten halua ehdottomasii tiettyä väriä.
Miekin varmaan joudun siirtämään valkoliljat muualle, jos edes laitan niitä enää maahan. Ne on kyllä oikein kauniita, mutten yhtään tykkää, kun koko etupiha haisee vihreälle Fairylle. Ötökät kyllä tykkää minunkin edestä.
Aika myöhään tosiaankin nämä isot ja tuoksuvat liljat kukkivat.
Näidenkin nimet on hakusessa, kun nimilaput ovat hävinneet - pakkaukset muistaakseni kyllä ovat tallessa.