Lilja / Yleistä, Lilium

Avaan kyllä vielä omat palstat ruskoliljalle ja sahramililjalle, mutta laitan tähän hyvän vertailukuvan, kun niitä on ehkä vaikeata eri kuvista erottaa ja täälläkin niistä on jo arvailuja esitetty.

Vasemmanpuoleinen on siis ruskolilja - oikeanpuoleinen taas sahramililja.

Onhan tämä oikeassa paikassa, onhan? Varsi on 1,2 metrinen ja kukkia on varressa 26 kpl.

Eiköhän tuo liene ihan oikeassa paikassa joka suhteessanaurua. Aika upea ilmestys varmasti livenä.

Värililjahan tuo on ja tämä on sellainen yleispalsta noille kymmenille ja ehkä sadoillekin nimettömille mukulaliljoille. Niitä myydään paljon epämääräisillä nimilä ja nekin yleisesti häviävät aikojan kuluessa, eikä nimiä yleensä jälkeen päin enää löydy.

Avasin vaan palstat noille kahdelle yleisimmälle vanhalle liljalle, kun ne jotenkin pystyy vielä joukosta erottamaan yleensä ulkonäkönsä ja pitkän historiansakin perusteella.

Meilläkin on vähän tuon tarleenan liljan näköisiä myöhemmin kukkivia kukkia, jotka aikanaan tilasin postimyynnin kautta värililjalajitelman mukana ilman minkäänlaista erillistä nimeä.

Tuli mieleen, että kukkiihan meilläkin jo tuollaisia toista metriä korkeita punaisia värililjoja. Ostin niiden sipulit vuosi sitten hollantilaismyyjiltä ja lajitelmassa piti olla keltaista ja valkoista tiikerinliljaa, mutta tällaisia olivat kaikki.

Raakki, mukulaliljat? Sipulikukkia kai ne nyt sentään ovat?

No joo, minulla tahtoo aina mennä sekaisin sipulit ja mukulat! :(

Anteeksi hölmöyteni!

Tällainen värililja meillä kukkii. Tämä on melko matala, noin 30-40 cm. Nimeä ei ole tiedossa, sain tämän eräältä henkilöltä, joka poisti kukkapenkit, kun ei jaksanut hoitaa niitä. (ovatkohan liian tiuhassa, pitäisikö istuttaa uudelleen? )

Näitä keltaisia ilmaantui taas välivuoden jälkeen

Onkohan tälle liljalle olemassa jokin nimi?

Tässä kukkii LollyPop-liljani

Tässä lähikuva LollyPopista.

Aivan ihanan värinen tuo LollyPopsydän ihan syötävä nimensä mukaankieli ulkoa

Oih, on se ihana! Minulla oli noita joskus, mutta koko perennapenkin valtasi syysasteri, ja sinne hävisivät kaikki liljat... No ei ihan kaikki, olen tässä vähitellen kaivellut penkkiä ylös, ja on sieltä kymmenkunta liljanmukulaa löytynyt. Ihan pieniä, mitähän niille kannattaisi nyt tehdä, että ne joskus vielä kukkisivat? Pistänkö ruukkuun palaneeseen hevonpeehen muhimaan? naurua

On tuo kaunis, mullakin oli kolmisen vuotta sitten tuota  Lollypoppia, myös keltaista ja vaalenpunaista värililjaa,  nyt vain tätä yhtä ja samaa joka penkissä, mutta kauniitahan nuokin ovat. Miksiköhän ne vaihtaa väriään vai kuoleeko ne toiset ??!!

Meillä ei vielä nuo ihanuudet kuki, mutta nupulla ovat. No, eihän teillä siellä etelässä liljakukot kaikkia popsi. Olen kuullut, että turha siellä on liljoja kasvatella. Pelolla olen odotellut, että  kukkoilu alkaa täälläkin.  

Tosi kauniita liljoja teillä kaikilla.

Meillä ei ole liljakukkoja näkynyt pariin vuoteen, taisivat kuolla sukupuuttoon, kun tapettiin niin ahkerasti kieli ulkoa

Ei ole näkynyt täälläkään liljakukkoja, olen ahkera nitistäjä ollut kieli ulkoa

Aivan mahtavan hienon värisiä ovat nuo Satues,in liljatsydän!!

Miranda, mikä tuo sininen perenna (jos on perenna) on tuossa Liljojen vieressä ? Kauniita ovat liljanne, minäkin odotan innolla mitä erikoisliljoja mahtaa penkistäni nousta (tai on siis noussut, mutta eivät vielä kuki), muistuu mukalahankinnat mieleen vasta sitten kun näkee kukat, onneksi tämä vuosi tuntuu olevan hyvä liljojen kasvun suhteen.