Lilja / Yleistä, Lilium

Ja minä haluaisin tietää mikä on sulla Satues tuo valkoinen korkea perenna liljojen takana?

Poppius, eiköhän sipulisi siitä kasva, kun laitat ne kilpailemattomaan maahan hyvään tummaan multaan ja sellaiseen paikkaan, missä saavat valoa naurua. Itsekin muutama vuosi sitten "sorruin" ostamaan tuota Lollypoppia. Ja eikä yhtään huono sortuminen. Ihan hullun lailla ovat tehneet sivusipuleita. Kyllä sitä etelässä liljakukkoja näkee. Pari ensimmäistä vuotta, kun aloin hoitaa tuota puutarhaa martagonit olivat aivan syödyt ja hyvä kun kukkivat. Sitten tuli tämän "hirmutappokäsi" joka kevät tappoi hulluna kaiken punaisen kukon minkä näki. Tänä keväänä näin enää neljä, jotka joutuivat tappokäden alle myös.naurua Eli kyllä niistä tarkkailealla ja mekaanisella torjunnalla pääsee. Ei huolta.

Tällaisia liljoja kukkii kuunliljojen seassa, nimiä en tiedä.

Iiris-kukka, tuo valkoinen on ukonkelloa, leviää mahdottomasti, mutta kun tykkään kaikista valkoisista, olen sen antanut olla. Kukinnan jälkeen revin sitä pois sieltä missä sen Ei pitäisi olla silmän isku Hölötä, jos haluat siitä siemeniä, sillä niitä se tekee mahdottomasti.

Satues, saisko tääkin hölöttää siemenien perään? hymy

Minä myös.

Mirandan puolesta vastaan, että itse kasvatan samanlaista loistosalvian (Salvia x superba Blau König) nimellä. Saisi vain kasvaa yhtä kauniina ja tuuheana kuin Mirandalla no-jaa.

Hölötelkää pois vaan....Iiris-kukalle ja Pirkko-Marttalle jo vastasinkin.

Merlin, oikeassa olet. Loistosalviaa ne siniset siinä liljojen vieressä ovat. Ja ne todella loistavat. Kuvaan sitä loistoa ei saa, vaikka olen yrittänyt.

Mulla on vielä valkoisen ukonkellon viimevuotisia siemeniä vaikka kuinka, jos joku haluaisi jo niistä kokeilla kasvattelua niin täältä niitä saa ja syksyllä uusia lisää..hölöjä vaan tulemaannaurua.

Ostin honkkarin tarjouksesta liljojen sipuleita, marco polo ja casa blanca.. Hölmistyin hinnasta (60 snt/pussi) ja en älynnyt katsoa sipulien määrää. ei niissä ole kuin yksi sipuli per pussi! nyt harmittaa. eikä niitä enää montaa pussia jäänytkään joten jos menen sinne huomenna niiden takia niin ovat jo tod. näk. loppu. surkeus... Tietääkö kukaan mahtavatko lisääntyä itsestään tai saako niitä lisättyä jotenkin...?

Tästä pakko laittaa kuva, on mielestäni tosi upea. (toistaiseksi on vain tämä yksi kukkiva, mutta pikkuisia kasvaa vierellä)

Niin MuuMi, itse ostin vain tuon yhden sipulin, enempää ei ollut (ja tuskin olisin ostanut, oli niin kallis, mutta tämä oli saatava). Istutusta seuraavana vuonna oli jo pari pikku alkua vierellä, liekö joku kynsi käsittelyn jossain vaiheessa irronnut (ostin tuon kukkivana ruukkutaimena)

Värililjat ovat ihme kyllä viihtyneet meidän pihallamme. Anopilta sain muutaman sipulin vuosia vuosia sitten ja viime kesänä näytti liljapenkissä tältä

Tämän kesän liljat ovat vielä nuppuasteella. Sain muuten anopilta myös uusia sipuleita, joten ensi kesänä liljoja on useammassakin kohdassa

Yksi auennut kukka vaal.pun.liljassa, onneksi on lisää tulossa.

Messujen hollantilaiskauppiailta hankittu valkoinen lilja on innostunut tänä kesänä.

Merlin, valkoinen hymy. No, kaunis on joka tapauksessa. Kovasti kiitettävästi levinnyt. Puutarhapuurtaja, aivan ihanan värinen tuo sinun punainen liljasi. sydän

Ensimmäistä vuotta kukkivat, ovat kyllä vaalean oranssin värisiä (liikaa valoa).

Uusi värililjapenkkini alkaa kukoistaa! En malta odottaa että sekaan istutetut ruusutkin avaavat nuppunsa, aah! Tätä penkkiä eivät liljakukotkaan ole löytäneet; toiselta puolelta pihaa sain varjoliljat pelastettua pienin vaurioin, mutta Lollipopit näyttävät huonommilta. PS. vinkki: minullakin tuli oransseja liljoja valkoisten sijaan, ja ihan epäsopivaan paikkaan. Olen käyttänyt ne maljakoissa, sisällä ja ulkona!

Keltainen värililja, Connecticut King, kukkii.. ei vienyt liljakukot näitä, heti huomasin, kun yrittivät maistiaisille..