Lilja / Yleistä, Lilium

Laitoin omaan kuvagalleriaan kaikki liljalajit,joistakin on lähteny nimilaput,ainaki sen tiedän että joku on star class,mutta mikä,sitä en tiedä.Siellä myöskin näkyy,että kaikki lajit ei tosiaankaan oo niin pitkällä kun tänne laittamani kuva,yksi,lollypop on yhtä pitkällä kun white pixel,mut laitoinki ne ensimmäisinä ja yhtäaikaa,toisessa purkissa on lollypoppia kans ku ei mahtunu yhteen purkkiin ja se on noussu vasta vähän,laitan kuvan.

Ei sen ollut tarkoitus olla herjausta! Ihana vaan kun joku muukin on "vähän" malttamaton kesän odotuksen ja kukkien kasvun kanssa. Sehän on suorastaan pakko aloittaa kasvatus sisällä, jos aikoo suomen lyhyessä kesässä kukkiakin nähdä!
(muoks. Viime kesänä mulla meni liljat penkissä ihan pipariksi jostain syystä, toiset veikkasi harmaahometta toiset ripsiäisvioitusta. Mä manasin mielessäni etten halua kohta nähdä enää ollenkaan liljoja, van pitihän minun ostaa muutama sipuli ja kokeilla kasvatusta ruukussa. Ajattelin että ruukussa noita on mahdollista sitten auttaakin paremmin, jos tulee jotain vaivaa)

Juu,minä huumorilla laitoin että “herjausta”:slight_smile: En oo ennen liljoja kasvatellut,nii en sitenkään tienny että nuin äkkiä venähti tosi korkeiksi:)Mutta oppia ikä kaikki:D mutta on vielä lajeja,jotka ei oo paljoo noussu,niinku kuvanki laitoin.Nuoki jotka on tosi pitkällä,ei vielä kuki,ja veikkaan että ehin ne parvekkeelle laittaa ennen kukkimista,mutta jos toisin käy,niin mikäs siinä:)

Tampereen messuilta ostin ensimmäiset regaleni. Oli kyllä valtavan kokoiset ne sipulit! Onko se tyypillistä näille vai kävikö mulla hyvä tuuri?

Miikos minäkin ostin sieltä messuilta sipuleita. Jos ne on siltä huutavalta hollantilaiselta, niin meillä molemmilla oli hyvä tuuri. Kaupasta ostamani sipulit ovat paljon pienempiä.

Joo samasta ostin :slight_smile: Koko on tossa pussissa 18/20 eli mojovan kokoisia.

Nyt vaan odottelemaan kelejä :wink:

Vaikka nuo hollantilaisten kasvit eivät kuulemma aina ole ihan sitä mitä etiketeissä luvataan niin sattuisikohan kukaan muistamaan mikä se kaikkein tummin tiilenpunainen liljalajike hollantilaisten laarissa oli? Luulin kuvanneeni kaikkien ostamieni mukuloiden etiketit, mutta tumman liljan etikettiä ei puhelimestani löydy, joten olen ilman nimeä... Enkä kyllä ole ihan varma siitäkään, mikä viidestä pussistani sisältää tätä tummaa liljaa, kun numeroin pussit kuvausjärjestyksessä enkä nyt tietenkään tiedä mistä välistä kuva puuttuu. Eli jos ostitte tuota tummaa niin kuvailkaa mielellään sipulin ulkonäköäkin... :)

Yksi lajikkeistahan (jota myös itse ostin) on etikettinsä mukaan madonnanlilja (lilium candidum), joka pitäisi ilmeisesti istuttaa syksyllä. Meneeköhän ihan metsään, jos laitan sen maahan nyt keväällä, vai mitenkä te muut aiotte tehdä?

Entä orientalliljat, jostain luin, että pitäisivät happamasta maasta, kommentteja tähän? Jos tarvitsevat happaman kasvualustan niin sopisivathan nuo alppiruusujen, jaloangervojen ja köynnöshortensian seuraankin, mutta kyseinen penkki on aika varjoisa, mahtavatkohan kukkia siellä ollenkaan. Tai toinen aurinkoisempi, happamahko vaihtoehtokin minulta löytyisi, mutta siinä on tiikerililjoja ja muita liljojahan ei suositella niiden kanssa samaan jonkun virustaudin takia.

Virustaudeista tulikin mieleen, että oletteko noita hollantilaissipuleita liotelleet toluvedessä tms ennen istutusta, vai luotatteko että ovat tuholais- ym. vapaita. Liljakukkoja tai muita harminaiheita kun ei ole pihalleni vielä toistaiseksi eksynyt...

Kyselenkö mä liian vaikeita vai onko mulla muuten vaan aina liian monta kysymystä samassa viestissä, kun kukaan ei osaa vastata mitään. :frowning:

Eikö kukaan muista mikä oli se tummin lilja hollantilaisten laareissa Tampereen Puutarhamessuilla menneenä viikonloppuna?

No tuota, mä tilaan kyllä liljat Hollannista, mutta en ole messuilta ostanut. Päällisin puolin vilkaisin, mutta ei jäänyt kyllä nimiä mieleen.

En ole liotellut Hollannin tuonteja, sieltähän ne tulevat jotakuinkin kaikki Suomestakin ostetut. Liljakukkoja listin vuosittain vain muutamia, muistaakseni jo ennen ensimmäistäkään Hollannin sipulia. Lisää ei ole tullut. Välillä liljoihin on ilmaantunut semmoisia ruskeita laikkuja lehtiin (kesemmällä muistan varmaan taas taudin nimenkin, talven se on unholassa), mutta nekin tulevat ensimmäisenä tontilla vanhastaan olleisiin ja johtunevat enempikin savimaasta, tiheistä istutuksista ja sateista kuin mistään tuliaistaudeista.

Liljojen happamuusvaatimuksista en osaa sanoa oikein mitään, madonnanlilja kaipaa vissiin vähän emäksistä alustaa kun taas orientalit vähän happamampaa, muut menee vissiin jotakuinkin missä vaan. Alppiruusujen sekaan en silti itse laittaisi orientalejakaan, arvelen, että siellä on jo liian hapanta ja varjoisaa.

Nanikkaan voi aina luottaa! Miten mulla on sellainen mielikuva, että aiemminkin kun oon “kiukutellut” ettei kukaan vastaa, Nanikka on se ensimmäinen joka jotain kommentoi. :slight_smile:

Mullakin on ruskettunut liljat yleensä aina loppukesästä, tänhetkisten kasvualusta on aika huonoa (tiivistä, rikkaruohoista), mutta mun on tarkoitus laittaa kyseinen penkki tän kesän aikana uusiksi, joten josko vaikka tostakin vitsauksesta pääsisi. Kukkineet ovat kyllä aina komeasti.

Harmittaa kun tossa liljapenkissä on tällä hetkellä vähän mitä sattuu värejä sekaisin, niin on varmaan pakko odottaa että kukkivat ensin ja laittaa penkki sitten vasta uuteen uskoon. Eli nää mun messusipulit joutuu kasvamaan ruukuissa tän vuoden. No, näkeepähän ainakin mitä niistä tulee… Noi uudet orientalit vois kyllä ehkä riskillä laittaa tiikerililjojenkin kanssa, se olis muuten hyvä ja aurinkoinen paikka. Asiaa enemmän pohdittuani olen Nanikan kanssa samaa mieltä, että noiden mun alppiruusujen seassa on kyllä liian varjoisaa millekään liljalle.

Mitäs muuten olette sellaisesta mieltä, että laittaisi liljoja imukärhivilliviinin edustalle. Ollaan rakentamassa kesällä terassia, joka rajoittuu sellaiseen seinäkkeeseen, jolla kasvaa vanha villiviini. Terassi siis jätetään hieman irti seinäkkeestä. Olisi hauskan näköistä jos tässä samassa kolosessa, villiviiniseinän edessä kasvaisi liljoja. Silloin ainakin saisivat olla tyveltään varjossa (terassin pinnan alapuolella) ja kukiltaan auringossa, kun paikka on tosi aurinkoinen, mutta onkohan villiviinin juuret turhan haastava kilpailija liljoille? Kovin leveää kun en tuosta kolosta haluaisi tehdä, alle puoli metriä maksimissaan.

Ja jos taas hypätään penkistä ja kysymyksestä toiseen, niin mielelläni seuraisin keskustelua myös liljojen alle kasvamaan sopivista perennalajikkeista. Laukkoja ajattelin yhtenä vaihtoehtoina, mutta ne eivät peittäisi maata koko kesää, ja tavoitteena olisi saada jotain riittävän tiiviskasvuista pitämään rikkaruohot pois. Olen selannut tämän topicin läpi, mutta kuvat ovat lähinnä liljankukista, mielelläni näkisin enemmän myös sellaisia kuvia, joissa näkyy enemmän kokonaisuuksia ja liljoja muiden kasvien kanssa.

Mulla liljojen alla/seassa/vieressä kasvaa pionia, päivänliljaa, suikeroalpia, taitaa olla yhdessä paikassa rönsyleimua jos en ihan väärin muista.

yleensä ottaen… suurinosa liljoista viihtyy parhaiten kalkitussa (thän ryhmään sisältyvät mm. väri-, orientalis- ja madonnalilja) kasvualustassa.

liljoja haittavaavat liljakukot (Lilioceris lilii)tuhoavat liljoja syömällä nelehdettömiksi…vuosi toisensa jälkeen —>>> jolloin sipuli vähitellen heikkenee ja kuolee pois. Usein samaan aikaan ilmenee myös harmaahome tartuntaa, joka myös osaltaan heikentää jo heikkoa kasvia. Tämän kuoriaisen pitää kurissa parhaiten olemalla ahkera heti alkukeväästä. Tuolloin kuoriainen lähtee liikkeelle ja hakee parittelukumppania. Parittelun jälkeen naaras laskee liljanlehtien alapinnoille ryhmittäin (n. 10-20 kpl) suunnilleen riisinjyvien näköisiä munia, jotka ovat kooltaan arviolta n 1/2 mm jokainen… Nämä munat tulee listiä ja jos niistä ehtii tulla toukkia (tummia, kostean mudan peittämiä kasoja lehtien alla!!) täytyy myös ne tuhota! Aikuiset kirkkaan oranssinpunaiset kuoriaiset ovat myös tuhottavien listalla ja parhaiten sen tekee puristamalla ne kuoliaaksi etusormen ja peukalon välissä!! Aikuinen kuoriainen tiputtaa itsensä helposti maahan selälleen vaaran uhatessa… jolloin musta vatsapuoli tekee vaikeaksi huomata mihin kuoriainen hävisi! Siis kannattaa edetä rauhasssa ilman kiirettä, kun on kuoriaisten tuhoamiskierroksella. (Pyretriin tehoaa kyllä tähän tuholaiseen, mutta silloin täytyy myrkyn osua varmasti, niin että aine pääsee vaikuttamaan!!) Lilja kukosta lisää tässä linkissä…Liljakukko – Wikipedia

Liljaripsiäinen on musta n.2mm.mittainen hitaasti liikkuva liljan tuolainen, joka tekee sipuliin selviä imemisjälkiä ja varret alakavat kuihtua pois ennenaikaisesti ilman kukintaa. Toukat ovat valkoisia mannaryynimäisiä PIENIÄ matoja. Varastoissa liljanripsiäistä torjutaan kaasuttamalla tai liottamalla sipuleita torjunta-aineessa, esimerkiksi malationiliuoksessa tai 39-asteisessa vedessä (…koska käsittely ajasta en tiedä niin sanoisin arviona n. 5-6 tuntia)

Harmaahome on vaiva, joka ilmenee jokseenkin samantapaisesti kuin ripsiäiset, mutta syynä on sienitauti. Ilmenee kasvustoissa, jotka ovat liian tiheät —>> ts. ilmankosteus on liljojen ympäsrillä turhan korkea. Lisäksi liian huonosti kosteutta läpäisevä kasvualusta tai muuten liljalle sopimaton kasvupaikka voi olla syynä tartunnan esiintymiseen. Erityisen sateisina vuosina on harmaahome myös liljojen vaivana…

Outzi, oliko se tumma lilja ehkä Landini?

Outzi, kirjoitit  "Ja jos taas hypätään penkistä ja kysymyksestä toiseen, niin mielelläni seuraisin keskustelua myös liljojen alle kasvamaan sopivista perennalajikkeista".  Perennat-osiossa varmastikin on jo paikka tuollaiselle keskustelulle, ja samoin myös "pihasunnittelu-oleskelupiha"-osiossa. Tarkemmin en sinulle nyt ketjua niistä ala etsimään, käy tutustumassa antiin jos siis liljoista haluat laajentaa keskustelua laajemmaksi.

Bluedream, kiitos tietoiskusta, olenkin noista liljakukoista jo aikasemminkin lukennut, mutten onneksi koskaan elämäsäni vielä yhtään nähnyt. :slight_smile: Harmaahome meillä kyllä taitaa vaivata, tosin ei varmaankaan liian tiheän kasvuston takia, mutta huonon kasvualustan. Kuten jo aikaisemmin kirjoitinkin, pitää yrittää laittaa penkki tänä vuonna kukinnan jälkeen kuntoon, samalla kun toteutan mielessäni pyörivät laajennussuunnitelmat. Kovasti tekisi mieli päästä jo toimeen, mutta samalla olisi tarkoitus saada tuo värililjojen värikaaos paremmin hallintaan, joten ei auta muu kuin odottaa…

Miikos, oliko tuota siis hollantilaisilla myynnissä? Kiireessä kun en juuri etikettejä lukenut, valitsin vaan kuvien perusteella ja räpsin etiketeistä kuvat että voin netistä perehtyä tarkemmin mitä tulikaan ostettua. :slight_smile:

Nuu, kiitos kommentista. Pitää käydä vielä penkomassa ja tarvittaessa sitten perustaa uusi topikki otsikolla “mitä liljojen alle”, jos tämän keskustelun tarkoituksena on tiukasti pysyä eri liljalajikkeissa, eikä harhautua liljojen viihtymisen ja ulkomuodon suhteen sopivan ympäristön ja kumppaneiden pohdintaan. Mitä tätä palstaa olen aikaisemmin seurannut, niin minusta tuntuu että usein tämäntyyppiset keskustelun rönsyt on usein siirretty pääkasvia käsittelevän topikin alle, mutta ehkä periaatteet ovat muuttuneet talven hiljaiseloni aikana muuttuneet. :slight_smile:

Bluedreamin selvityksestä käy ilmi miksi hävitin viime syksynä suurin osa liljakasveista pois Siirsin osan ihan uuteen paikkaan, jossa on hiekkasempi maa ja muutenkin kuivempaa. En jaksa niitten liljakukkojen kanssa, joten jos niitä on vielä tänä vuonna yhtä paljon kuin viime vuonna niin lilja on kasvi jota ei näy minun puutarhassani.

Outzi, muistaakseni oli :smiley:

Outzi, tässä tosiaan on tarkoitus enemmänkin pysyä lilja-aiheessa, ja jos sitten haluaa keskustella muista perennoista laajemmin niin sellaiselle keskustelulle on olemassa aivan omat paikkansa joissa sopii alkaa asiaa pohtimaan ja miettimään. Rönsyjähän toki aina keskusteluissa tulee, mutta periaate on että asiaketjussa puhutaan ko. asiasta. Nopealla silmäyksellä katsoin että perennoissa on valmiina mm. tällainen :  "Yleistä asiaa - Kasvien valinta perennapenkkiin".

Outzi minäkin ostin niiltä huutavilta hollantilaisilta liljoja. Voin vielä tarkistaa minkä nimisiä ne oli. En ole ihan varma ostinko tuonlaista tummaa. Mutta jos ostin niin laitan nimen tähän. Näyttää vähän siltä että saatoin ostaakin.

Olisiko mahdollista laittaa tähän liljan alle oman palstan jossa keskusteltaisi “Liljan kanssa sopivista perennoista”?