kiitos. ootte ihania auttamaan. Olen kyllä aika tumpeloinen. okei kalkkia ja lannoitetta syksyllä ja keväällä ja myös kesällä kastelulannoitetta, sen olen jo oppinut
olitko oikeasti sitä mieltä Irsa että toi kasvualusta on hyvä?
Tumpeloinen, harva kasvi loppujen lopuksi on kovin ronkeli kasvualustan suhteen, omat kasvini kasvat mitä epämääräisemmissä olosuhteissa
…Olen! Ei ne mitään orgideoita ole
…liika kastelukin sitten on pahasta, muista, että ovat sipulikukkia, sipulissa itsessään on se kasvuvoima! (helppo ne on mädättääkin)
Hei, sanokaas nyt hatarapäälle että mikä se on se lilja kun tekee niitä siemenpallukoita lehtihankoihin? Ne on nääs itäneet, enkä yhtään saa päähäni nimeä, niin tuttu kun se onkin! Ainut purkki mikä jäi syksyllä merkkaamatta kun on niin tuttu kasvikin…
Olisko ollu se perinteinen tiikerinlilja? Oranssit pilkulliset kukat?
No niin, mähän sanoin että tuttu ku mikä… Kiitos!!! 8D
Ruskoliljakin tekee itusilmuja, kumpi sun sitten lie:D
kiitos
äsken kävin istuttamassa kahden liliumin sipulit maahan. Kastelin vielä runsaasti istutuksen jälkeen. Mitä voin nyt tehdä jotta liliumin sipulit voisivat hyvin?
Samaten laitoin liljoja maahan, olivat vaan onnettomat jotain surkeita alesipuleita, joista nyt ei paljon tuntunut toivoa olevan. Nyt sitten vaan toivotaan ja odotetaan kärsivällisesti ja kastellaan välillä, jos on kuivaa.
jee!!Mun White Pixel teki eka kukkansa,voi että on kaunis!:)Pitääkin kamera saada taas lainaan ja räpsiä kuvia:)
Minun liljat töröttää vielä purkeissa ja ovat tehneet versoa jo 10 senttiä. Pitääkö ne kuitenkin istuttaa uppeluksiin multaan ja jätetäänkö naatti pinnalle
Heti kun liljan päät tulee pinnalle, niin on liljankukot kimpussa. Nyt meni hermot…
Ei ole näkynyt Toivotarta pitkään aikaan, ihmettelin mihin olet hävinnyt? Olitko Oulussa puutarhamessulla?
kuinka kauan suurinpiirtein kestää kun tuo lilja voisi ehkä nousta tuolta penkistä? istutin siis jotain alesipulia vai olisikohan ollut mukula mutta kuitenkin. Niin ja miksi ihmeessä tuossa lapussa lukee että talveksi mukulat nostetaan viileään kellariin? eikö tuo lilja pitäisi nousta talven jälkeen?
Kyllä niiden pitäisi ehtiä tänä kesänä jo kukkiakin. Olen itsekin välillä ostanut kaupan alesipuleita ja kyllä ne ovat kukkineet. Kuinka pian nousee, riippuu istutussyvyydestä. Kannattaa silti aina istuttaa 3 kertaa sipulin halkaisijan syvyyteen tai vähän ylikin. Odottele rauhassa. Eikä liljoja tarvitse nostaa penkistä kellariin talveksi. Muistithan laittaa sipulien alle istuttaessa hiekkaa? Liljat menehtyvät Suomessa useimmiten märkyyteen. Hiekka sipulin alla ja sipulin istuttaminen kyljelleen vähentävät tätä vaaraa.
no huomasin tässä juuri yhden asian kun tuota lilium vivaldia (eikös ole juuri värililja) luin. No siinä englanniksi oli ohje istuttaa 10 senttiin se sipuli (vai oliko juurakko). No tietenkin näin tein…ja tais olla vähän enemmän kuin tuo 3 kertaa sipulin halkaisija. Ja mulla on kyllä tossa penkissä soraa alla ja jotain hiekkaakin että toivottavasti ne suojelisivat märkyydeltä.
Poikkeus vahvistaa säännön: mulla on ollut erittäin märässä paikassa kuningasliljoja, ja kyllä ne useamman vuoden siinä kukkivat, mutta olen ne siitä kuitenkin nyt siirtänyt, kun olivat liian korkeita siihen paikkaan. Samaisesta märästä paikasta, joka on kyllä oikein multava, nytkin lykkää jotakin liljan näköistä, mutten muista mitä mahtavat olla, tod.näk. ihan ruskoliljaa.
Pitänee yrittää muistaa tuo kyljelleen istuttaminen ensi keväänä. Minä olen kyllä sen verran huoleton istuttelija, että takuulla on joku sipuli kyljelläänkin. Niitä vivaldeja mullakin on, toivottavasti nousevat.
Mulla kävi huono tuuri ja monet epäonnistuivat,mutta onneksi White Pixel onnistui ja ilahduttaa päivääni parvekkeella
Laitoin monta lajiketta taas kasvamaan,jospa ne onnistuisivat:)
Ne minun ruukkuun istuttamani liljat meinasivat homehtua sinne taimimultaansa…prkl. Onneksi tajusin että jotain on vialla, kun ei piippaa alkanut nousta ja kippasin nurin koko ruukun. Siellä ne sipulit oli alkaneet homehtua ja pehmetä. Rapsin rankalla kädellä homeiset kynnet irti ja istuttelin surkean näköiset sipulinjämät hiekkamaahan. Yksi punertava liljanpiippa sieltä ainakin nousee, sentään.