Voi, miten kauniita nuo teidän liljat, (varsinkin vaaleanpunaiset).
Kukkiiko kenelläkään Oulun seudulla jo liljat? Minun liljat on vasta aika pienellä "nupulla". Pelottaa ehtiikö ne edes kukkia.
Voiko kukinnan viivästyminen johtua liian happamasta maasta?
Leekku, täällä 100 km pohjoisempana on liljat aloitelleet tällä viikolla.
Leekku, mulla kukkiin nämä, osa on vielä nupuilla. Pienemmät liljat on vielä tiukoilla nupuilla...
Täällä putkahti toisen ohikukkineen ison oranssin liljan takaa tämän näköinen joka ei ole aiemmin jaksanut kukka vielä tehdä. Se on niin tumma ja tosi vaikea kuvattava.
Huoh, kyllä on liljat upeita kukkia. Itse odottelen lähes malttamattomana minkä värisiä ja näköisiä liljoja mun "Lidlin" liljoista avautuu. Kuvassa ovat valkoisia, mutta nimi oli "Yellow"-jotakin. Laitoin (osaksi homeiset) tarjoussipulit maahan tosi myöhään, mutta nyt ovat jo komeilla nupuilla. Jotta saas nähä...
Hollantilaiskauppiaiden käsitys valkoisesta tiikerinliljasta.
Sehän on kuin ristipistomalli! Ok, tuli värikin selväksi. Kun lukee niitä sivuja joissa on kuvia kukista ja siitä minkä värisiä niiden piti olla, tulee väkisinkin mieleen ettei ne siellä puukenkämaassa paljoa katsele mitä pussiin sujahtaa.
Tämä kuvansiirto ja kuvagalleria temppuilee nyt ihan kunnolla, galleriassakin ne ovat levinneet kummallisen isoiksi. Kokeilenpa nyt laittaa sen uudelleen ja poistan sitten tuon pilatun kuvan.
Minulla viimekesänä istutetut värililjat ovat kasvaneet niin suuriksi että kaatuilevat, harmi! Täytyy varmaan ostaa jokin tuki niille, nyt laittelin langalla niitä yhteen, jotta varret ei katkeilisi. Tänäänkin liljat olivat ihan maata vasten kaatuneina. Miten muuten liljat siirretään, nostetaanko kukinnan jälkeen sipulit ylös, vai voiko siirtää kukkiessaan?
Värililjat ovat osoittautuneet hyvin kiitollisiksi, kestäviksi kasveiksi ja hyviksi kukkijoiksi.
Olen niihin aivan innostunut, kuten itse asiassa vanhoihin tuttaviini päivänliljoihinkin.
Kunhan vain liljakukot pitää kurissa, niin ei ole isoa hätää muusta.
Otin asiakseni listiä kolmena neljänä eri kertana ne oikein urakalla. Kyyläsin liljapenkeissä ja tutkin alta ja päältä ja niinhän ne eivät saaneet ylivaltaa.
Tukea niitä täytyisi tosiaan, etenkin kukinnan lopuilla.
Tässä taas tämä tuttu paikka, jossa liljat ilahduttavat tulijaa pääoven lähellä.
Tässä näkyvät sekä päivänliljat ''Tejas''-lajike, jotka aloittelevat, että keltaiset, oranssit ja nämä ihanat huumaavantuoksuiset valkeat, joissa nuorena on punertavaa sävyä.
Monella teistä on aivan uskomattoman hienonvärisiä erikoisia värililjoja.
Täytyy käydä uudelleen katsomassa ja poimia nimet ylös.
Ajattelin ensi vuodeksi hankkia talon ympärille tyhjiin paikkoihin uutta verta.
Niin ajattelin minäkin tehdä, värililjat siellä sun täällä ja vaikka jossain pieninä ryhminäkin antavat kukkaistutuksille sen viimeisen silauksen, milestäni ne sopivat melkein minkä vain kanssa yhteen. Täytyy luuhata syksyllä esim. honkkarissa , torimummojen luona jne. tilaamalla ovat minusta aikas kalliita.
Värililjat ovat lisäksi aivan uskomattoman kestäviä ja helppohoitoisia. Hankin muutaman keltaisen värililjan kymmenen vuotta sitten, kun Maaonni ja kukkaistutukset olivat aivan uusi ja ihmeellinen asia. En osannut tehdä istutusalustaa enkä hoitaa niitä, ja sitten en oikeastaan niistä niin enää välittänyt kun ne ovat vähän väärässä paikassa. Aina ne vaan nousevat ja kukkivat.
Helsingissä on yhdessä pienessä liikenteenjakajassa ollut värililjoja. Monta vuotta se oli niitä aivan täpösen täynnä, ne lisääntyivät vain vaikkei niitä hoidettu mitenkään. Talviaikaan siinä paikassa on pölyävä kivikova maa. Nyt on ensimmäinen kesä kun niitä ei enää juuri ole, ja se johtuu siitä että vihdoinkin ääliökansalaiset ovat saaneet aikaiseksi kaivaa melkein kaikki pois.
Värililjat ovat kyllä ihania, jos myyrät eivät pistä poskeensa niiden sipuleita. Minun liljani kokivat kohtalon joutua myyrien ruokapöytään toissa talvena. No pidin vuoden tauon ja keväällä istutun taas kokeeksi taas muutaman. Toivottavasti ensi talvena myyriä ei olisi. Kesällä liljakukkoja ja talvella myyriä, krrr
Klematiksella upeita liljoja ja tuo upea ruukku siinä keskellä...himoiten sitä katselen
No vihdoinkin tuli pilviin sen verran rakoa, että langaton yhteys toimii, piti sanomani, että totta puhut Maaonni, että liljat kasvavat todella karussa maassa, olen joskus kipannut halkopinon taakse, ups, kitkujätteitäni ja liljan mukula on ollut kyydissä, nyt se kasvaa ja kukkii halkopinon takana isännän iloksi puita pilkkoessa ihan samankokoisena kuin penkissänikin olevat, ja aivan vain mäntykangas on kasvualustana ja niitä mun kitkujätteitä tietenkin. On ollut pudotessaan oikein päin, eli pudonnut jalat edellä maahan.
Tässä sitten ensimmäiset kuningasliljani kukassa. En kyllä oikein tiedä kuuluuko tämä tälle osastolle vai olisiko pitänyt avata oma palsta. Joka tapauksessa kukissa on upea tuoksu ja kunhan tuosta vielä vankistuvat niin... Istutin sipulit vasta viime syksynä.