Liljapenkissä lima/geelipalloja

Hei kaikille!

Uutena keskustelijana en päässyt lisäämään tätä kasvitautien puolelle, joten toivottavasti apua löytyisi täältä. Kukkapenkissäni kasvaa varjoliljaa, ruskoliljaa ja nousemassa vielä kuningas- ja keisarililjaa. Sateiden jälkeen mullan päälle on tullut muutaman sentin halkaisijaltaan olevia kirkkaita/läpinäkyviä geelimäisiä palloja, onko tietoa mitä nämä ovat?

Avustin sinut tänne, katsotaan sitten vastausten perusteella onko tälle asialle jo olemassa jokin paikka valmiina. Mitä lie nuo pallukat, ei minulla ainakaan ole hajuakaan. Liljakukkokin munii siihen itse kasviin eikä multaan tietääkseni.

Kastelukiteitä? Oletko käyttänyt kesäkukkamultaa tms?

mä löysin kanssa jotain palluroita kymmenisen kappaleen kasassa Kuunliljan vierestä ja poksauttelin ne rikki sormien välissä…Jonkun ötön munia ne kai sitten on…tai oli=)

Rohkea Lissu! En uskaltas koskee!

Siis muodostuuko se yksi isompi pallo monista pienemmistä? Jos ne on väriltään sellaisia vaaleanharmaita ja läpikuultavia “kutupalloja” niin epäilisin niiden olevan lehtokotiloiden munia. Sellaisia olen ainakin omalta pihalta joskus löytänyt ja puristellut rikki.

hyi hitsin soikoon teitä, ihan yökkä- reaktio tulee kun puhutte noista puristeluistanne, YÄK!puhetta

Siitä vaan puristelemaan, vaikka kuinka yököttäis jos ovat lehtokotilon munia!

Etanan muniakin voi olla.

Munia täälläkin on puristeltu:)

Kurpitsa ;-D

Eipä kyllä ole mitään kotilon munia, ainakaan noilla tuntomerkeillä. Nämä pallerot ovat aivan kirkkaan läpinäkyviä ja niissä ei ole mitään kutumaista muodostelmaa. Ovat siis aivan yksittäisiä paketteja ja läpimitta n. 2-3cm. Pallerot ovat epäsymmetrisiä (ei siis täysin palloja) eikä ne voi olla kastelukiteitäkään. Tosin laitoin ko. penkkiin uutta multaa (kekkilän turvetta), joten olisiko siinä sitten jotain “erikoista”. Saattaa siis olla, ettei kyse ole ollenkaan tuholaisista, mutta enpä ole aiemmin tälläiseen asiaan törmännyt :open_mouth: