Liljapenkkiin kaveriksi

Liljapenkkiin soveltuvista perennoista ym. voi keskustella ihan tässä oman otsakkeen alla. Tällaiselle näytti olevan tilausta, ja yhteen paikkaan kerättynä ko. keskustelu hyödyttää kaikkia asiasta kiinnostuneita jatkossakin.

Huomenta kaikille!

Sanokaapa mitä laittaisin liljapenkkiin reunuskasviksi?
Ostin 10 kpl  keltaisen "Belo horizonten" sipulia ja ajattelin perustaa niille ikioman asuinsijan. He ovat aika korkeita ja reunalle tekisi mieli laittaa jotain tukemaan ja varjostamaan tyveä. Paikka on puolivarjoinen, joten sinne oikeastaan kävisi mikä vaan.

Myös penkin rajaus on mietinnässä… laitanko vain kuorikatetta kun sitä näyttäisi olevan säkkitolkulla

Liljapenkin reunaan esim. näitä: jokin helokki, akileijat, myskimalva, keltasauramo, tähtiputket,
kiurunkannukset, kevät/kesäpikkusydämet, varjohiipat, tuoksu- ja monet muut kurjenpolvet,
sinileimu, matalat hanhikit, esim. silkkihanhikki, esikoita; lista on aika loputon ja ovat sen verran
pintajuurisia (pl akileijat) etteivät haittaa liljojen oloa ja leviämistä. Lisäksi toki suikeroalpi,maksa-
ruohot ynm. Kukkivat aikaisemmin kuin liljat joten väriä riittää jo alkukesästä.

Minulla on liljoja pionien seassa, liljat kukkivat pionien jälkeen sopivasti pionien lehtien yläpuolella.

Voi kiitos Heksu, sulla onkin mun ongelmaan ratkaisu: mulla on niitä pioneja paraatipaikalla, eikä siihen koloon mahdu oikein muuta, ja oven edus näyttää aika pahalta kun pionit ei enää kuki. Mutta liljat sinne mahtuvat ja soveltuvat, toivottavasti. Nyt pääsee liljakaupoille.

Ja sipulikukkia, kukkivat siinä sitten ensimmäiseksi!

Ja reunalle kesäpikkusydäntä, niin kukkii aina!