Liljapuu, Cordyline

Hyvin on talvehdittu.
Kastelija on ollut vähän liian laiska, eli enempikin olis voinut kastella.

Miulla kuivui.
Leikkasin ales ja toivon ihmettä.
Juuristossa vielä elämänmerkkejä.

Ei mulla onnistunut sisällä. Nyt on toinen talvi autotallissa lisävalon alla ja siellä pärjäävät ihan hyvin.

Nämä talvehtivat isännän verstaan toimistohuoneessa.
Noin 20 astetta on sielläkin talvella lämpöä, olis saanut viileempikin olla.
En pystynyt vaan kunnolla kastella, kun nuo vuotaa vedet läpi, siksi tuosta pienemmästä jouduin aika paljon leikkaamaan lehtiä.

Olen joskus aiemmin ostanut kokonaan punalehtisen verilijapuun, jota pidin kesän pihalla ja siirsin syksyllä sisään. Sille kävi köpelösti, koska unohdin kastella sen.
Nyt ulkoportaalla on kolmivärinen versio. Täytyy jälleen syksyllä nostaa se sieltä sisälle, ja katsoa, tulisiko sen talvettaminen onnistumaan paremmin. Varmaan on syytä laittaa puhelimeen muistutus, että sumutan ja kastelen säännöllisesti. Kasvivalokaan ei taitaisi olla pahitteeksi talviaikaan.

Nämä on pari talvea talvehtineet autotallissa kasvivalon alla.

Liljapuustani kuoli puolet lehdistä talven aikana. Istutin sen vähä isompaan purkkiin niin alkoi kasvaa mutta lehdet oli pieniä suikaleita. Nyt se on ulkona ja näyttää siltä että se voisi kaunistua pikkuhiljaa.

Samat puskat edelleen nyt toinen talvetus näillä jo.
Nyt ovat sisällä ja tuon huoneen patteri on pois päältä ja ovi kiinni. Eli siellä on noin 15 astetta ehkä.
Olen kolme kertaa kastellut talvella hieman, seuraavalla kastelulla taidan antaa vähän substraliakin. :smiley:

Nyt he pääsi vihdoinkin pihalle.