Lillukka, Rubus saxatilis

Lillukka Kuuluu näköjään samaan sukuun kuin vatukatkieli ulkoa

Luin aamulukemiseksi luonnonkasvikirjasta kertomusta lillukasta, koska illalla jäin miettimään, saisiko siitä aikaan köynnöstä.

Lillukka tekee kuitenkin juurtuvia rönsyjä ja vaikka rönsyt saattavat olla "useankin metrin mittaisia", voi sen käyttö köynnöksenä olla väärä ajatus.

Itse tykkään lillukasta, jonka olen tuonut pihaani aikojen alussa ja istuttanut yhden pienilehtisen koivun alle yhdessä villiruusun kanssa. Kasvupaikka on erittäin kuiva, puoliksi paahteinen, eikä multaa paikassa ole paljon mitään. Lehdistö on kaunis ja rönsyt olen pitänyt siinä samalla paikalla koivun ympärillä.

Aion kokeilla lillukan menestymistä yhdessä epätoivon penkissäni, jossa on tähän saakka ollut kaikille kokeilleni jotain pielessä.

Meillä kasvaa lillukkaa ihan itsestään tuossa suurten pihamäntyjen juurella. En tunnistanut kasvia ensinnä, mutta kuukkelointi ja ihmettely auttoivat. Lillukkaa se on.
Ans kattoo miten kauan kestää ennen kuin se siitä taantuu. Minulla on sellainen taikasilmä, että kun jotain huomaan, niis se alkaa sitten hävitä :slight_smile: Kevätlinnunherne siinä viihtyy myös.

Eipä ole paljoakaan lillukasta juttua,eikä kuvaa. Tänä kesänä metsä on niitä täynnä.

Kasvivisailuun laitoin 26.6.2011 lillukasta kuvan arvattavaksi. Täytyypä mennä taas kuvaamaan lillukkaa.

Lillukka vallannut rannoilta paljon alaa.

Kesäkukkaistutuksessa olen nähnyt roikkukasvin… Nätit kukat ja marjat loppukesästä. 

Minä söin pentuna lillukkamarjat, kun se oli joki lähellä. Harmi ettei täälltä löydy niitä.

Lapsena kuiulin puhuttavam Liisan lillukoista. :confused: