Minä ostin äsken Ficus Ginsengin, kun piti saada sopivan kokoinen, ei suureksi kasvava viherkasvi kaapin reunalle. Täysin uusi tuttavuus, nyt pitää googlailla, miten sen toimitaan, että en ihan heti tapa. Koska ostin KodinTerrasta, myyjä ei osannut kertoa hoidosta mitään. Mukana tulleessa lappusessa ei kerrota paljon mitään, eli tieto täytyy nyt kaivaa netistä. Ihan bonsaita nyt on tosiaan aikonut ostaa, mutta se miellytti kooltaan ja näöltään eniten.
Tässä tämä minun uusi kasvini on, tietoa löytyi todella vähän. Onneksi kukassa olleessa lappusessa oli painettuna hollantilaisen maahantuojan nettiosoite, sieltä sain jo enemmän irti ja lähetin sinne jopa suoraan kysylyn. Äsken kyllä avasivat viestini, saa nähdä saanko vastauksen. Kaupan hyllynreunassa tämän nimenä on juurakkaviikuna, virallisesti nimi kuuluu Ficus Ginseng.
Hauskan näköinen. Tuollaisen voisikin ostaa, jos ei sitten kovin vaikea ole.
Minäkin pelkäsin, miten hankala on, mutta ei nämä ohjeet nyt niin kovin hankalilta vaikuta,esim. " …kastellaan säännöllisesti n. kaksi kertaa viikossa, mutta vettä ei saa jäädä aluslautaselle seisomaan. Pitää valosta, mutta ei vedosta.Tarvitsee paljon tilaa ja ilmaa ympärilleen, pidetään mielellään aina samassa paikassa. Ruukun leveys 20 cm, tavallinen, voimakas multa…" jne. Eli mitään ihmeellisyyksiä. Kunhan saan vielä vastauksen koska voin siirtää omaan ruukkuun, olen jo tyytyväinen. Leikkaus-, ym. jutut ovat sitten tietysti asia erikseen, mutta ne tulevat sitten ajallaan, katsotaan nyt vain pikku jakso kerrallaan, miten kasvi käyttäytyy kotioloissa.
Nimi on tietysti juurakkoviikuna, ei juurakka-, kuten tuolla virheellisesti kirjoitin.
Tuli mulle 2v. sitten tämän näköisenä. F. Ginseng.
Aloin sitä pikku hiljaa ehostamaan. Nyt se on tämän näköinen (alla). Ei ole ollut tämän kanssa mitään ongelmia koskaan. Majailee etelä ikkunalla, päivänvalolampun alla.
Makian näköisiä ovat. Tuollainenkin pitäs saada, alkaa tuo toivelista oleen aikas pitkä!
Noita on ollut nyt myynnissä ainakin Kodin Terrassa.
F. Retusa reilu 2v. sitten, meinasi kuolla heti oston jälkeen. Piti tehdä vähän hoitotoimenpiteitä, sit oltiin tässä.
Tästä se elämä alkoi:
1,5v. sitten hyvinvoiva.
Viime kesänä nypin lehdet ja laitoin ulos, että tuuhettuis:
Tässä nyt.
F. Benjamina 1,5v. sitten. Kaupasta ostin puskan jossa 2-3 runkoa oli samassa ruukussa, paras runko tässä. Latvasta lähti puolet, oksat typistin niin että ylhäältä lähti enemmän.
1v. sitten, oksat taivutettu vaakatasoon, kasvanut on kamalasti.
Latva taivutettu vaakatasoon,
Nyt: katkottu harottavia oksia. Huomion minkä olen tehnyt latva minkä taivutin on paksuudelta paksumpi kuin muut oksat, vaikka oli taivutus hetkellä ohuempi.