Limoviikuna bonsaina

Ostin muutama viikko sitten Tikkurilan viherpajasta Ficus Natasjan limoviikuna (bonsai), jonka ruukussa oli myös toinen hiaman juopohkokasvi. Myyjä ei muistannut mainita sitä, enkä sitten kiiressä muistanut sitäkään kysyä. :smiley:
Tänään sitten tutukailin kasvia vähän tarkemmin, ihan hyvin voivalta se näyttää, voimakkaat lehdet, joita se ei ole tipautellut. Mutta huomasin kun nostelin kasvia ja siellä vilisti sitten joku kymmenjalkainenjalkainenolio ja mullassa on homepaakkuja tai vastaavaa. Kasvin muutamiin lehtiin on myös tullut pieniä ruskeita laikkuja.
En ole vaihtanut multaa sittemin kun sen ostin, pitäisikö vähentää kastelua vai kenties vaihtaa multaa, haittaako se jos siellä on hometta? :confused:

(kastelen kasvia ehkä noin parin päivän välein ja suihkutten ficuksen lehtiä myös siinä samalla, joskus jopa päivittäin.)

Alkuperäinen kirjoittaja: Keiu

Mulla kans tuli parin kasvin multaan hometta, johtu ilmeisesti siitä kun kastelin liian usein… Poistin niistä huonoa multaa siitä päältä ja lisäsin uutta enkä kastele enää niin usein ni ei oo tullu enää homettakaan :slight_smile: ei ehkä kannata ihan parin päivän välein kastella… tai ainakaan mun mielestä. joku pari kertaa viikossa on ehkä parempi?

Ite kun ostin fiikuksen niin myyjä sano että anna mullan pinnan kuivua kunnolla kastelujen välissä, ja sit vaikka kastelee mielummin kerralla runsaammin…

Bosai fikuksessa komistuva kukkaterttu,jännä nähdä millaisia kukkia tulee

Limoviikuna Bonsaini aukaisi kolme valkoista kukkaansa, tuoksu hyvin mieto .

Siis kukkiiko tuokin 8o

Voi jee, enmpäs tuotakaan tiennyt

Onko tuo nyt ihan varmasti limoviikunan kukka? Jotenkin ei oikein minun silmääni näytä yhtään viikunan kukalta. :-?

Mun silmään ei näytä limoviikunan lehdiltäkään…

ennemmin joku jasmiini…

Minä taas ihmettelin tuota otsikkoa. Kukkakauppaan on tilauksessa natashafiikusta, kun halusin mahdollisimman samannäköisen viherkasvin kuin se leikkovihreänä käytetty ruskus. Siis en ole koskaan tuota natashafiikusta nähnyt luonnossa, mutta kukkakauppias sanoi sen olevan hyvin samannäköinen. Hmm, mitähän mulle on tulossa…

Korjasin otsikkoa ja meinasin korjata vielä uudestaankin, mutten siihen ikkunaan enää päässyt. Limoviikuna on siis Ficus benjamina ja ‘Natasha’ yksi lajike, sanoo ainakin Pirilän kukkatalon sivut. Bonsaikasvatuksesta en tiedä mitään muuta kuin että niitä kasveja rääkätään silpomalla ja pitämällä nälässä ja janossa :slight_smile:

Kyllä ainakin tämä Bomsai kukki tässä koko kuva Bonsaista ja sen kukka oksasta.on niitä muitakin jotka kukkivat,vaahtera-auliostakin voidaan kasvattaa bomsain puun jos haluaa.

Vaahtera-auliostakin voisi tulla aika kaunis…

En malta olla lisäämättä tätä linkkiä naurua tämän bonsain kasvatus onnistuisi varmaan minultakin...

http://www.bonsaipotato.com/gallery.php?gallery_type=1

Aina olen salaa ollut innostunut noista bonsaipuista, mutta olen ajatellut, ettei mun loppuelämäni riitä sellaisen kasvattamiseen. Mutta nyt sitten Jahooli laittaakin kuvia bonsaipotusta. Ihanaa!!! Sellainen ennättäisi kasvaa mittoihinsa minunkin elinaikanani.

Joo niin varmasti onnistuu, pitäiskö hankkia tuollainen pottatti bonsainaurua

Herrallettas! Kaikkee sitä ihminen keksii.

Söde! Meninkin tyhmyyttäni istuttamaan bomsairuukkuuni pikkuruisen havubonsaitaimeni vuoden 2008 kylvöstä. Nyt ei oo mihin potaattibosaita laittaisi...

Tuossa bonsain kasvatuksessa on samaa ajatusta kuin naisten jalkojen puristamisessa pieneksi ennenmuinoin Kiinassa.

empä tiedä mihin ketjuun pitäis kirjotella ficus ‘ginsengistä’…laitetaan nyt tänne vaikka! :slight_smile:

mun f ‘ginseng’ käyttäytyy oudosti! se on pudottanut paljon lehtiä siltä puolelta mihin aurinkolamppu ei puhalla ikkunalaudalla…onkohan toi normaalia? siitä taitaa tulla toispuoleinen bonsai mutta sehän passaa kunhan ei kuole. onko kellään kokemusta ficus ‘ginsengistä’? ostin mun yksilön bauhaussista ja se on hieno kyllä, vähän vaan huolettaa toi lehtien varistelu. kastelen sitä näin talviaikaan kerran viikossa, ja sumuttelen pari kertaa viikossa. onkohan liian vähän vettä ressukalla, mitäs luulette? ajattelin että liika kastelu nyt varmaan ainakin tappaa sen kun on vähän viileä toi mun ikkunalauta. kaikki vinkin ginsengin suhteen olis tervetulleita!!