Viime viikonloppuna mökillä oli tuttujen/nähtyjen lintujen joukossa joku isompi(?) lintu, jota en nähnyt, mutta kuulin kyllä aamupäivisin. Osaisikohan joku mulle kertoa mikä on se lintu joka kurnuttaa kuin sammakko?
Minullekin tuo tuli mieleen, mutta lentääkös lehtokurppa aamupäivisin? Meillä se ainakin lentelee tontin yli kurnuttaen ja välillä vinkaisten auringonlaskun ja hämärän aikoihin. Tänä keväänä tosin en vielä ole sitä nähnyt.
En ole nähnyt lennossa kurnuttavan. Jossakin se kurnuttaa, mutta mitään ei näy. Vain aamupäivällä (about 9-12 välillä) ja tosi nopeaa kurnutusta. Ei kuulu muita ääniä.
Joku semmoinen isompi lintu siitä lensi ohi, joka näytti lentävän ikäänkuin "väärinpäin" (eli jalat/pyrstö oli pidempi kuin kaula). Mutta en tiedä onko sama lintu.
Iso lintu, lähes kurjen kokoluokkaa, joka lentää väärin päin, on harmaahaikara. Sehän pitää kaulansa kasassa ja jalat taakse ojennettuina lennon aikana. Lentää pyöreäpäisin siivin, tasaisin rauhallisin siivenlyönnein. Ääni on matalaa tööttäilyä, joten kurnuttaja se ei ole.
Keväällä, kiivaimpana reviirienpuolustusaikana, lehtokurppa lentelee usein päivälläkin, vaikka iltahämärä on sen paras lentoaika. Katsopa seuraavalla kerralla kurnutuksen kuullessasi puiden latvojen sekaan, niin näet linnun. Äänen tulosuuntaa on usein vaikea määrittää.
Synnyin Helsingissä, huomattavan kauan sitten. Lapsena jo aloin muuttaa vähän kerrallaan ylös päin. Kuten muuttolinnutkin keväisin, ettei ihan aiheesta eksyisi!
Samoin siinä Puuppolan tienoilla, nelostien takana järvellä on toistakymmentä joutsenta majaillut kuulema jo kolmatta viikkoa. Sen verran on rannalta sulana.
No nih, taas sama juttu kun aamulla kun yritin puupioneista kirjoittaa eli hukkaa tekstin johonkin, lähettää vain tyhjää!
Yritän uudelleen eli siis peipposia ollut ruokintapaikalla jo reilun viikon ja tänä aamuna oli vanha kaveri eli punarinta ilmestynyt! Neljäs kevät kun tulee pihapiiriin touhuamaan, se on kaunis ja eläväinen lintu. Ja peipponen lauloi muutaman kerran viikonlopun aikana, sitä pitää oikein pysähtyä kuuntelemaan koska se on niin keväinen ja sykähdyttävä se laulu.
Kottaraiset pitivät ihan mahdotonta meteliä tänä aamuna, ja moni muukin lintu laulaa tirskutteli kovalla innolla. Töyhtöhyypätkin ovat saapuneet, mutta vielä ei niiden naukunaa kuulunut.
Olen aina keväisin ripustellut koirankarvatuppoja puihin, linnuille pesätarvikkeiksi. Nyt keksin laittaa ne tuollaiseen talipallotelineeseen. Siinä ne pysyvät hyvin paikoillaan kovassakin tuulessa, ja lintujen on helppo käydä niitä siitä nyppimässä. Kova hyörinä siinä ympärillä tuntuukin käyvän. Ovat ottaneet idean omakseen.
Kuulin muuten peipon laulun viime perjantaina ekan kerran, kun olin metsässä hoitokoiralapsen kanssa.. Ja mustarastasta olen nyt kuullut muutamana iltana. Se on mulle niin kesän merkki, samoin kuin se ihana pärinä, joka on nyt alkanut --> tikka pärisyttää katulamppua..
Ei niinkään telineestä kuin tuosta koirankarvaideasta kiitos. Mullakin niitä riittää, röykkiöittäin on mennyt roskiin, kun ei ole tullut mieleenikään niitä ulos laittaa. Onneksi voin vielä korjata vahingon, koirankarvathan ovat ehtymätön ja kaikenaikaa uusiutuva luonnonvara.
Hieno idea! Meilläkin on kettuterrierin turkinvaihtoviikot. Lisäksi toinen talipallopötkö on tyhjänpanttina. Tänään se saakin täytettä. Voiko muuten talitintillä olla jo poikaset? Jollain nimittäin on, kuuntelin piiperrystä viime sunnuntaina.
Tähän aikaan voi olla poikaset vain käpylinnuilla. Poikasten ääniä muistuttavat äänet ovat kosiskelumenoihin kuuluvia. Monta kertaa naaras kerjää ruokaa kuin poikanen ja päästelee samanlaisia ääniä. Uros menee halpaan ja ruokkii.