Lintu, Osa 1 (alk. 28.3.2007 ->) , Suljettu

“Minulla” on nyt näitä sorsalapsia tänä vuonna yli 40 kpl Ne on hyviä tunnistaan meidät tulevat rantaan välissä pihaan kun ollaan paikalla mutta jos vieraita meillä sorsia ei näy.

Viime viikolla mies oli yksin mökillä kun olin töissä rakentali jotakin huomasi että sorsa seisoo viedessä ja katseli miehen touhuja

Ihania kavereita teillä Myy :heart: Mä olen niin heikkona kaikkiin eläivauvoihin :smiley:

Ekmanska - leikkaile tervapääskyn/haukan mallisia kuvioita valkoisesta paperista ja kiinnitä ikkunaan. Linnut osaa luonnostaan väistää haukankuvaa, eikä tule törmäilyjä. Kokeiltu juttu.

Täytyy varmaan kokeilla, vaikkei ihan sisustukseen menekkään :wink:

Kai nuo tuosta pian järkiinsä tulevat, enne kun ei ole koskaan ollut tälläistä :smiley:

Ekmanska, Laita sitten kiiltäviä esineitä ikkunoiden väliin tai roikkumaan (tiffanykoristeita, lasipulloja, lusikoita, lasiprismoja tms). Meillä on joka ikkunassa linnuille suojelusenkeli, eli pieni tiffanylasienkeli, toimii.

Tänä keväänä tapahtui omassa mittakavassa merkittävä takaisku. Kun ajattelen jäleenkin päin niin tekee kipeää. Tekee sellaisen haikean olon, “mennyt aika ei koskaan palaa”.

Niin kauan kuin muistan on mustarastas tullut alueelle ja aloittanut laulantansa ja mennyt sitten pesimään johonkin kuusikkoon. Ilmeisesti uusi asuntoalue teki sen että meni pesäpaikka, ja samalla kevään kohokohta itseltäni.

Jännä ilmiö: aika tarkkaan kolme vuotta sitten innostuin pihan laittamisesta, liityin puutarhanettiin ja kävin ekassa taimenvaihdossa Intopiillä, mistä sain muutamalla onnettomalla vaihtarillani peräkontillisen täyteen perennoita kotiintuomiseksi.
- Ihan ummikko olin. Jo sana/käsite perenna oli minulle tuossa vaiheessa täys mysteeri. Kukka mikä kukka.

Nyt kolme vuotta myöhemmin pihan istutusalueiden, puskien, kukkapenkkien, kasvillisuuden ja meikän terminologiatietoisuuden lisäännyttyä myös erisorttisia, ihan uusia lintuja on alkanut näkyä pihapiirissä. Kirjosieppo, tiainen ja sinitiainen, sepelkyyhky, mustarastas ja tietysti harakat, varikset ja räkättirastaat marja-aikaan ovat asutelleet täällä aina, mutta vasta viime kesänä ja erityisesti tänä kesänä ihan pihapiiriin on muuttanut asumaan enemmän tai vähemmän pysyvästi mm. punarinta, pajulintu, laulurastas, satakieli ja muutama muu visertäjä, joita en toistaiseksi ole saanut tunnistetuksi vajavaisilla ornitologitaidoillani. 
- Ainoa mikä minua todella ihmetyttää on, ettei yhtään västäräkkiä ole vielä täällä meidän pihapiirissä näkynyt. Minne västäräkit ovat kadonneet?

Nähtyäni eilen sun puutarhan ja mahtavat perennakasvatusmeiningit, niin luulin, että oot aina ollut puutarhuri!

Mulla on kanssa sellainen kokemus, että lintulajit pihapiirissä lisääntyvät, kun piha kehittyy puutarhaharrastuksen myötä monimuotoisemmaksi. Viime aikoina olen ihaillut komeita närhiä. Myös kyllä perhoslajit lisääntyy. Kiva, kiva!

Kylpyhetki pienessä vesitilkassa kalliolla, tähän täytyy tuoda vettä ihan vain kylpytekniikoiden tarkkailua varten.

Puutarhuroinnin suurinpia iloja ovatkin lintujen ja perhosten ilmestyminen pihapiiriin.

Miellä pesii pihassa nyt vaan varpuset, talitiainen ja kirjosieppo. Kottarainen kävi pesässä pari kertaa keväällä, muttei jäännyt taloksi.

Nyt on pöntöissä jo isot poikaset, kun meteli on koko päivällä ihan mahdoton. Varmasti ihan lähipäivinä lähtevät jo maailmalle.

Västäräkki ei kuulu kävijöiden joukkoon.

suurin suru mun monimuotoisella maalaispihalla on se, ettei pääskysiä enää pesi. Saattaa johtua siitä, että naakan olen antanut pesiä vanhan sauna piipputornissa, vaikka asuintalojen piiput on verkotettu.

Minä olen taas syyttänyt pääskykadosta navetoiden katoamista tai muuttumista sellaisiksi, ettei pääskyillä ole lehmien mukana liikkuvaa ruokapöytää enää tarjolla. Kyllä sama ilmiö on täälläkin, vaikkei ole naakkoja.

Täällä kyllä pääskysiä ja västäräkkejä. Pääskyset ovat yleensä pesineet tuolla ulkorakennuksessa, västäräkit asuinrakennuksessa. Tali- ja sinitiaisia on paljon. Punakylkirastaita on tänä kesänä ollut tosi paljon, ajoivat entiset pihan kunkut mustarastaat hieman loitommalle. Punarintoja näin vain keväällä, viime kesänä viihtyivät pihassa koko kesän. Keväämmällä näkyi paljon viherpeippoja, peippoja, punatulkkuja, rautiaisia ja varmaan muitakin, joita en nyt enää muista. Pajulintuja ja keltasirkkuja on. Sepelkyyhkyt ovat kovasti lisääntyneet. Varpushaukka vierailee. Käpytikan huomasin kerran vierailevan. Komeat närhet käyvät usein.

Minäkin olen kuvitellut pääskysten vähentyneen navetoiden ja sitä myötä kärpästen puutteen takia. Työpaikan räystäällä on kyllä pesinyt monta vuotta pääskyspari, mutta siellä onkin hyttystä vaikka sadalle pääskylle. Meitäkin ne kiusaavat (siis hyttyset) vaikka sisällä istutaan.

Rannalle laitettuun telkänpönttöön tuli keväällä ensimmäiset pesijät. Välillä jo ajateltiin, että siellä pesi isokoskelo (uiskenteli siinä pöntön edustalla), mutta tais kuitenkin olla telkkiäpari.

No, viime viikon maanantaina sit löytyi pitkin meidän tonttia hajallaan, jopa 50 metrin päästä ylärinteestä vaaleita munia rikottuina. Todennäköisesti minkki ollut asialla. Niitä on kuulemma jo levinnyt näillekin rannoille, vaikka minkkitarhoja ei täällä päin ole. Kyllä harmittaa. Isännällä olis minkkiloukkukin, mutta ei kuulemma saa pyytää pesintäaikana :(. No syksyllähän niitä on sit entistä enemmän pyydettävänä. Ja ehtivät minkinpoikasetkin tehdä tuhoa pikkuisten linnunpoikasten parissa :((

ei siinä ollut eroa, lehmiä tai ilman… Meillä oli 8 vuotta hiehot laiduntamassa melkein pihapiirissä, mutta naakkojen tulo vasta aiheutti muutoksen. Ilmeisesti niiden pesintä pitäis estää, mutta kauhea sitäkin on aamiaispöydästä katsella, kun yrittävät raivona repiä verkkoja tornista, munat varmaan jo tulollaan siinä vaiheessa…

Äsken lensi taas kurki matalalta pihan yli. Kurkipari asuu lähistöllä ja aikamoista meteliä ovat aamuisin pitäneet, sitä ihan pelästyy tosissaan. Ja on ne tosi suuria!! Nyt lensi yksin, aiemmin liikkuivat yhdessä.

Kuivat kesät ja kuivuneet savikot haitannevat pääskysten pesäpuuhua myös. Mistä savea esään kun ei ole enää peltoja vaan kaikki on rakennettu.

Mökillä pidän savea kosteana penellä alalla, lapiolla ja sankolla sekoittelin, ei tulleet pääskyset. Muutama kesä sitten tekivät kaksi poikuetta räystään alle kiinnitetyn laudan pälle. Sitä edellinen päskynpesä oli kuistilla pöydän ja tuolien vierellä. Siirrettiin pöytäryhmää ja laitettiin levy lattialle ja kaiteelle suojaksi, hyvin mahduttiin asustamaan. 

mutta se on laiha lohdutus, että naapurimökin räytäspääskyt ja joku haarapääskypari tuo pesyeensä meidän pihalle lentelemään - kun on tuota metsää kolmella puolella ympärillä, ja kesemmällä aikamoinen pärinä ja pölinä iltaisin: ilma täynnä pörriäisiä kun tuos laitumilla ja täs pihalla on syötävää niille.

Meillä taas tänäkin vuonna harakat käyneet hajottamassa pääskysen pesät, voi kun harmittaa, mutta millä sen estää?

Täällä myös kaivataan pääskysiä, joka kevät poistan ulkorakennuksen ikkunat niiden kulkureiteiksi, mutta eivät vain kotiudu. Kumma kyllä, työpaikan tehdashallin käryssä niitä on joka vuosi pesimässä -outo tyylitaju.

PirjoA pääskyt lienevät räystäspääskyjä, voisiko ajatella jotain alaspäin suunnattuja piikkejä estämään harakkojen kolttoset?

Naakkoja ja harakoita on kiusaksi asti, monta pikkulinnun pesää ovat taas pemustaneet. Luulin harakkojen vähenevän kun maallakin siirryttiin jätehuollon piiriin ja tarjoilu takapihoilta loppui, mutta ei sillä näytä olevan vaikutusta. Kun naakanpoikaset lähtee pesitä, niitä on satoja aamuisin pihassa sotkien ulosteillaan joka paikan, onneksi tätä kestää vain pari viikkoa jonka jälkeen ne lähtevät pelloille.

Västäräkki on kyllä tosi kiva lintu. Sen hyttysjahtia on ilo seurata, ja koko sen olemus saa hyvälle tuulelle. Sen pesä on halkopinossa eikä se ole koskaan pesinyt sille varatussa pöntössä.