Lintu, Osa 1 (alk. 28.3.2007 ->) , Suljettu

Merikotka kävi äsken tarkistamassa maisemia, vaikkei ihan rannalla ollakaan. Porilaisten kannattaa vilkuilla ylös päin, tuonne Ekmanskan ja VIipun suuntaan se tästä lähti.

Ihanaa kun merikotka on pelastunut sukupuuton partaalta! Sen haluaisin vielä joskus nähdä, vaikken mikään lintubongari olekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja: Alix

MInä olen viimeksi nähnyt merikotkan saaristossa joskus 90-luvulla. Silloin oli porukassa bongareita, ja oli kiikarit mukana ja tiedettiin paikka, jossa todennäköisimmin näkee sellaisen. Nyt näin kyllä lähempää. On se kyllä valtaisa, varis meni sitä hätyyttämään ja oli mittakaavana siellä taivaalla.

Varmaan ollut syöttöpaikka jos 90-luvulla olet onnistunut bobgaamaan, niitä ei Suomessa silloin montaa yksilöä tainnut olla, vaikka kanta olikin jo elpymässä. Raskasmetallien vuoksi niitä ruokittiin pitkään sianruhoilla. Nyt alkaa kala hiljalleen olemaan siinä kunnossa, että sitä ei kerry haitallisia määriä kotkaan. Paljon työtä tuo tipu on vaatinut, mutta on se sen arvoista, minusta. Itse en ole nähnyt kuin Korkeasaaressa ja se ei jotenkin ole sama asia kuin vapaan elukan näkeminen.

Alkuperäinen kirjoittaja: Alix

Syöttöpaikasta en muista, mutta ainakin oli niille Turun saaristossa tehty torneja pesäpuiksi, ellen nyt sitten sekoita sääksiin. Olikohan silloin kahdessa pesä, sitä en kuitenkaan muista, että oliko molemmat asuttuja.

Myö nähtiin Viron reissulla kaksi maakotkaa? lähellä Pärnuuta. Yksi unelmista taas toteutui.

Meillä täällä asuu maakotkia, joka vuosi ja usein näkee niitä lentämässä:) hienoja lintuja, nytkin viime viikolla nähtiin yksi!

Näitä oli Virossa paljon pesänteko ja "vauvojen" teko puuhissa.

Hitsi, kun minä en osaa laittaa linkkiä, mutta kirjoitan tuon osoitteen jos siitä sitten löytyy pesä jossa reaali ajassa sääkset pesällään temmeltää. Teistä joku varmaan osaa laittaa kunnon linkin. pontu.eenet.ee/player/kalakotkas.

Täällä on taas kotkan pesää yms.

Pääskyset saapuneet.

Onko tämä  Turun saaristossa olevan nettikameran osoite jo ollut täällä ? Sääkset Seilissä
 Kommenttiteksteissä on myös linkkivinkkejä muihin kameroihin ainakin Baltiassa.

Törmäsin äsken mullanhakureissulla luomuviljelijään, kertoi kovasti työt olevan kesken, mutta oli nyt rakentamassa lisää linnunpönttöjä hyönteis-syöjille. Sanoi että lisää on saatava vaikka 17 pönttöä on jo pihapiirissä. Ammattilainen osaa arvostaa näitä pikku-apulaisia kirvojen torjunnassa.

laitoin mielestäni seilin sääksien linkin heti kun se taas laitettiin toimimaan (muutaman kerran on ehtinyt kaatuakin jo). seuraan itse sitä taas tänäkin vuonna. emo nähtävästi hautoo jo.
taustan maisema on hieno, silloinkin kun semmoinen seilaava tavaratalo/hotelli liikkuu taustalla.

edit - 11.4. olin linkittänyt is:n juttuun, jossa oli lueteltuina ja linkitettyinä useita pesiä mm hailuodon, jota on kiva seurata, kun siellä ei pimeys pahemmin estä ympärivuorokautista katselua:-)

Ah, mai-lee oli ehtinyt jo aikoja sitten linkittämään nuo hienot linnut pairaistelaisella saarihuvilallaan :slight_smile:

Enhän minä muka kerennyt ketjua tutkimaan ennen touhuamistani. Sorry !

Kuvaamasi linnut ovat todennäköisimmin pulmusia, jotka ovat pysähtyneet pellolle matkallaa Lapin tunturipaljakoille. Luultavasti ne ovat vain heittäneet lennon ilmassa. Puuhun pulmunen ei istu.

Kuvasin mökillä vappuna sinisorsaa kun tuli ihan liki ei peläänyt yhtään ja sitten tuli maalle metrin päähän minusta

Kun tuli maalle huomasin että on rengastettu meillä oli viime vuonnakin sinisorsa joka oli rengastattu en tiedä onko sama kun en silloin nähnyt kunnolla renkaan merkkejä.
Tämä on tarkka poika vie akkansa  hautoon ja sitten käy hakemassa pitkälle metsään nenevät metsä tietä pistelevät alkuun ja sitten poikkeevat metsikköön.

Kun kuvasin huomasin myös yhden muukin jutun ja alkoi naurattaa kun tajusin mikä on en ole ikinä ennen tuolaista linnulla nähnyt.

Huomaako kukaan mitään erikoista

No eipä ole tullut aiemmin noin tarkkaan katsottua =) Taas olen vähän viisaampi, kiitos Pentin!

tarkoitatko keikarimaisesti kippuraisia pyrstösulkia? - ainakaan minä en ole niistä noin hyvää kuvaa ennen nähnyt…

edit
no juu, muutenkin kosiokostyymi:-)

Kosiokostuumi on, vielä sormuksetkin nilkassa, hieno kuva.