Merimetson bongasin tänään täällä järvisuomessa, pohjois Norjan tai jäämeren muuttajia. Superzoomikameralla 20xsuurennos ei ole paras keino kuvata kilometrin pähän luodolle. Tiira.fi sivuston mukaan on ollut samassa paikassa Häikänniemessä 5 päivää, joten se kuvassa on.
Täällä meillä päin on eräitä erityisen hyvinvoivia pesimäyhdyskuntia ja ovat valkaisseet eräänkin kallioluodon, silti en noita merimetsoja inhoa! Ovat näyttäviä lintuja ja niillä on paikkansa meidänkin luonnossa! Ketäänhän ei tietenkään voi estää perustamasta suojeluyhdistystä haluamalleen eläimelle/hyönteiselle ja vastaavalle JOS se katsoo tarpeelliseksi!!! ![]()
Merimetsoja on Lapissakin vuosikausia. Tässä Porttipahdan padon kaiteella v. -06
no onpa pers…
persoonallisen näkönen. Muuttakoot rauhassa ohitsemme Peuris
Ensimmäistä kertaa eilen näin harmaapäätikan. Sen jälkeen samalle talipötkölle pyrähti parvi pyrstötiaisia ja niitä oli sitten vieri vieressä koko pötkön mitalla. Hauskan näköinen pikkulintu ![]()
Eikö tuo olekkaan sexikäs lintu ?
No on! Ja erittäin lisääntymiskykyinen! ;DD
On se, hywin heawy
En tiiä oisko lintujen ruokintaa vielä saanut aloittaa, kun maa on sula, joku ainakin kielsi mut jo 3 viikkoa oon kantanut tinteille ja varpusille jyviä. Tääläpäin on vaan niin järkky viisaita naakkoja, että ne kyl keksii vaik mitä konsteja tyhjätä toi lintulauta. Oiskos kenelläkään mitää vinkkiä millä pitää naakat pois ? Vaikka kait nekin ruokaa tarvii.
Mää laittaisin sen ruokinta-automaatin ympärille tosi ison pallon/kehikon kanaverkosta. Siitä ei naakat ehkä mene läpi, eikä yllä riittävän ison verkon laidoilta nokkimaan, mutta pikkulinnut lentää läpi.
useamman kerran olen maininnut, että meillä varsinainen lintulauta on pyöreässä lintuhäkissä, jonka luukuista pikkulinnut mahtuvat kulkemaan, mutta naakat ja varikset ei.
Kiitokset vinkeistä, pitää alkaa askarteleen tuosta kanaverkosta, tulee varmasi näillä kädentaidoilla ihkuihana !!!
Ruuvasin kulmalistaan pleksilevyt lintulaudan katon päälle, ei pääse harakat ja pikkulinnut saavat pitkän räystään alla ruokailla rauhassa, siemenetkään eivät kastu. Katonharjalle kiinnitin 15 cm pituiset puutikut laskeutumista estämään.
Vasemmalla vinossa
on ikivanha lintulauta parasta mallia, siemenet nokitaan reikien kautta, eikä laudalle pääse kakkakikkareet vahingossakaan. 
Pittäpä toiselle lintulaudalle kehitellä tuollainen ratkaisu, tuohan on todella käytännöllisen oloinen. Tikut kyl jätän katolta pois. Ainoo ongelma enää, mistä saa ton ruuvaajan, ois paljon muutakin ruuvattavaa
Vinkki, vinkki: opettele itse ruuvaamaan. Voipi käyä niinkin,että kun löydät sen ruuvaajan, niin se ei osaakkaan ruuvvata. Ja huomaat sen liiän myöhään ![]()
Hyviä ideoita edellä.
Mua tympäisee fasaanit jotka paskoo klönttejään automaatista maahan tippuneitten rippeitten sekaan. Monet linnuthan syövät jopa mieluummin maahankarissutta tavaraa kuin uutta automaatista. Niinpä ostin kympillä Biltemasta lehtikompostin, sellaisen verkosta tehdyn ja laitoin sen automaatin alle. On siisti, kevyt nostaa sivuun siivouksen ajaksi.
Naulasin lautaan kiinni sian nahkan jossa mukana sentin kerros “läskiä”. Sain taas pitkästä aikaa kuukkelin vieraakseni.
Mikäs se sellanen kuukkeli on, luin ensin kyllä kukkeli !!
Hyvin on toiminut vinkit, joita sain. Naakkoja pyörii edelleen lintulaudan liepeillä mut eivät pääse enää itse laudalle. Sama mikä meni ennen 1 päivässä siemeniä, riittää nykyään 3 pvää. Ja ainakin varpusia ja tinttejä piisaa.
Kuukkeli on havumetsien lintu. Erakkomainen, mutta hyvin utelias ja tulee ruokintapaikoille varsinkin “läskin” houkuttelemana.
Harvalukuisena ei hyvin tunnettu mutta metsämiehet saavat sen helposti eväsrepuilleen ja seurakseen vanhoissa kuusimetsissä. Puuttuu kokonaan Etelä-Suomesta.
voi ihanuus! Äsken bongasin lintulaudaltani vajaa kymmenkunta pyrstötiasta! Kyllä ne on ihania lumipalloja!