Meillä oli eilen töyhtöhyyppä jo viereisellä pellolla.
Joutsenet menevät tuossa lähipellolla kuin kanalauma ja pitävät kovaa mekastusta.
Useta joutsenia käynyt huilimassa,telkkäpari ja isokoskelopari,mustarastaan äänikin kuului varhain aamulla:)
Pihalla on nähty fasaani, kipittänyt seuraavan rivitalon pihaan. En tiedä miten suhtautua, olla helpottunut, että -32 asteen pakkasista on selvinnyt, odottaa komeaa laulua vaiko ennakoida tihutyöt ja kaivelut.
Fasaaneja olen nähnyt viimeksi ehkä jo kolkyt vuotta sitten etelässä asuessani. Vaikea sanoa menisikö linnun ihailu vai sen tekemä tihutyö edelle…ehkä pannulla paras
Meidän palstoilla on ainakin kaksi fasaanikukkoa ja välillä vähän uhoilevat toisilleen, mutta hyvin mahtuvat siellä elämään haaremeineen. Viime kesänä poikueita oli useampia. Kaikki taimet pitää suojata verkoilla. Ja yksi todella ärsyttävä tapa niillä on, ne tykkäävät kylpeä pehmeässä mullassa. Ei siis riitä että kaikki mahdollinen uusi alku kasvimaalla nypitään (paitsi rikkaruohot), vaan pitää vielä myllätä ja viskoa multaa ympärseen ja kaivella monttuja.
Taas pitää muokata ;) Tarkoitan siis hyvin mahtumisella sitä että ei ole kovin isot reviirit heillä. Totisesti toivon, että luonto hoitaa homman, eli ketut tai muut saalistajat verottaisivat meidän fasaanikantaamme :)
Paljon on joutsenia paluumuuttanut. Yhdellä pellolla niitä oli vaikka kuinka paljon. Kun kävimme kävelyllä, yli lensi kymmenen joutsenta, kahdessa rykelmässä, toisessa neljä ja toisessa kuusi. Kuva otettu pikkukameralla.
Punarinta oli rasvapötkön kimpussa:)
Joutsenet on tullu Rolloon
Nyt on haukkakin pesässä ja ainkin yksi muna.
Kurjet ovat palanneet tuohon lähisuolle mutta emme pääse niitä katsomaan. Kaivaten niiden uljaat äänet kantaa.
Kurkiauroja lensi yli jatkuvana vanana ilta-auringossa, kun olin haravoimassa. On se kruikutus keväisen ihanaa!
Minun pohjoisenpoikani (siskon 2v. ukkeli) sanoi eilen kanssa skypessä, että täällä on Laulujoutsenia. Oulussa asuvat. Alettiin siskon kanssa miettiä, eikä kummallekaan tullut mieleen, että oltais koskaan nähty laulujoutsenia. Pohjanmaalla ja täällä etelässä olen kyllä nähnyt pilvin pimein kyhmyjoutsenia, mökilläkin meillä pyörii kesän pariskunta. Mutta laulujoutsenta en kyllä muista nähneeni. Mutta Oulussa niitä nyt kuulemma on. Tykkääköhän se lennellä pohjoisempaan kun ei ole silmään osunut. Tosin jos on ollut levähdystauolla tulvapellolla niin en ehkä ole erottanut Pohjanmaalla mikä joutsen on kyseessä jos kaukaa joutuu katsomaan.
Minä taas olen luullut “tunnistaneeni” valtaosan joutsenista laulujoutseniksi. Ja nimenomaan siitä, kun lentäessään töötöttävät.
Meillä tullee nauru raikaamaan kesäaamuisin - anivarhain, silloin kun me vielä nukumme (tai haluaisimme nukkua). Harakka pariskunta on kuin varkain rakentanut tuulentupansa terijoensalavan latvukseen. Puu on tuossa vielä ihan makkarin nurkilla (liian lähellä taloa). Mutta en raaski niiden työtä sabotoida, tehkööt pesänsä ja poikansa ja melutkoot.
Laulujoutsenia, Suomen kansallislintuja ne tavalliset kailottavat ovat. Kyhmyjoutsenia ovat rannikon joutsenet ja äänettömiä. Kaulan ja nokan muoto tunnistusapuna, oma asuinpaikka sisämaassa säästää moiselta vaivatta.
Kyllä meilläkin täällä Pohjanmaalla on vain laulujoutsenia. Kyhmyjoutsenia olen nähnyt Suomenlinnan rannikolla.
Mutta se meidän mökki on Pohjanmaan rannikolla ja siellä meidän rannassa on nimenomaan kyhmyjoutsenia. Luulen, että ne, joita oon nähnyt ilmassa (kailottavia joskus) ja mahdollisesti pelloilla on olleet laulujoutsenia, mutta en siis ole nähnyt niin läheltä, että olisi muisto siitä, että NÄIN laulujoutsenen. Kuvissa toki olen nähnyt myös ja tiedän millainen pärstä sillä on. Kaikki, jotka olen läheltä nähnyt ihan silmästä silmään on olleet kyhmyjoutsenia. Aikuisiän olen toki viettänyt 95%:sti Helsingissä, joten bongausmahiksetkin on pienentyneet. Toivottavasti on vielä laulujoutsenet Oulussa kun kuukauden päästä menen kylään.
Kyllä tämä ilmastonmuutos vaikuttaa näköjään !
Ikipäivänä en olisi uskonut näkeväni merikotkaa tai haikaraa näillä leveyksillä, vaan nähty on!
Pääskysestä ei päivääkään. Joko se ny sit on kesä. Päivällä pitivät lentonäytöstä. Niitä lyhytpyrstöisiä, mitä ne ny on, Tervapääskyjäkö?
Kyhmyjoutsen pesii Lounais- ja Länsi-Suomen rannikkoseudulla ja pesiviä pareja on n. 8000. Pesimistä muualla estää jääpeite syksyisin kun poikaset ovat lentokykyisiä vasta n.4,5kk ikäisenä.
Laulujoutsen pesimisalue on Lapin perukoihin saakka ja pesiviä pareja on n.10000. Äänekäs trumpettiääni. Kuukkeloin. ;)
Räystäspääsky on se lyhyempi pyrstöinen pääskynen.