kurpitsa, jos vapaa-ajan ongelmia vieläkin on, ota myös tämä kirjanmerkkeihisi:-)
Kiitos Mai-lee:)
Sanokaas nyt kuinka päin se olikaan mustarastaan ja kottaraisen kanssa… Ne erottaa siitä että toinen kipittää vuoroaskelin ja toinen hyppii tasajalkaa, mutta kumpi juoksee ja kumpi hyppii???
Kottarainen kävelee vuoroaskelin ja mustarastas pomppii tasajalkaa.
Tarkka huomio, en oo ikuna hoksannut, että mustarastas liikkuu kuten muutkin rastaat. Helpottaa kottaraisen bongausta!
Kiitos Fellow! Arvasinhan että pikapikaa täällä joku tietää, nopeammin kuin ehdin lintukirjasta kaivella… :))
Ole hyvä, Tanu! Mulla on sellainen kahden koon-muistisääntö eli Kottarainen Kävelee.
Varpushaukka? istui kaikessa rauhassa kumolleen menneen lintujenruokintatalon päällä. Huono kuva, kun on ikkunan läpi kuvattu.
On, ainakin mun mielestä. Just viikolla työreissussa näin samanmoisen otuksen asiakaskäynnillä Pälkäneellä, lintulaudan katolla.
Muuttolinnuista Peipposia ja Töyhtöhyyppiä tullut tännekin, etelä-pohjanmaalle! kai se kesä tulee! Mustarastaita on olut koko talven ruokintapaikalla, lisää on vain nyt tullut.
Tervaniemenlahdelta kuului eilisiltana sellainen joutsenten laulu, että olen taas kerran kiitollinen siitä, että on vain järvimaisema tuvan ikkunasta pohjoiseen. Jos rannemmassa asuisi, se kailotus kuuluisi varmaan sisälle asti.
Ekan mustarastaan näin tänään pihalla, kyllä se vaan niin komeelta ja keväiseltä värikkäässä nokassaan näyttää, että ihan keväältä tuntuu.
Ai Paulastiinan lähellä voi nähdä myös sinisuohaukan ja ruskosuohaukan! Muutamia kertoja olen molempia nähnyt ja kyllä ovat upeita.
Minen ole nähnyt noita haukkoja kun en taida niitä tuntea. Hiirihaukan ja kanahaukan olen tässä nähnyt, samoin sääksen. Kaulushaikara sieltä lahdelta kuuluu muttei näy.
Kyllä ruskosuohaukan tuntee kun sen näkee, iso on ja komea, siivenkärjet lennossa luo jotenkin pyöreän vaikutelman ja nimensämukaan ruskeaa väriä. Eipä sitä puutarhahommissa taivaalle tule katseltua.
Peukaloinen näkyi äsken pyrähtelevän pihamaalla. Piti heti katsoa lintukirjasta, että koskas se muuttaa: "Peukaloinen on yömuuttaja, joka poistuu maasta huomaamatta syys-marraskuun välisenä aikana. Talven linnut viettäävät Keski-Euroopassa, josta ne palaavat meille huhti-toukokuussa. Satunnaisesti peukaloinen on talvehtinut meilläkin."
On muuten äänekäs lintu tuo peukaloinen, kokoonsa nähden siis. Meitä piti joskus aikoinaan yksi lintunen kevään ajan hereillä aina jo jostain aamukolmesta… kaunista oli, pari ekaa yötä, muttei sitten enää
Jokohan talitiaiset etsivät pesäpaikkaa? Meillä on useamman viikon ajan tiainen pyörinyt pensaissa ja tänään heitä oli kaksittain. Voihan olla että heitä on ollut koko ajan useampia, mutta nyt vasta hokasin ne kaksittain. Eikö tiainen kuitenkin tee kotipesän metsään keväällä/ kesällä, vai viihtyykö tuo pihapiirissä, hyvinkin vilkkaassa sellaisessa? Pitäisi varmaan alkaa fundeeraamaan pöntölle paikkaa jos nuo vaikka jäisivät kesäksi öttiäisiä napsimaan.
Talitianen tekee mielellään pesän pihapuun pönttöön. Kannattaa laittaa pönttö pikimmiten. Ja jos talitiaiselle ei tällä kertaa kelpaa, saattaa kirjosieppo asettua siihen.
…siis pöntön hankintaan. Puutöissä lapset eivät enään varmasti kerkiä tekemään, täytyy mennä rautakaupan kautta. Minkä kokoisella kulkuaukolla sen pitäisi olla, varmaan aika pieni?