Lintu, Osa 1 (alk. 28.3.2007 ->) , Suljettu

Juu niin meilläkin lämpimämpinä päivinä, eihän niitä juuri näykään silloin (kuulee sitäkin enemmän=)) Mutta näinä kylminä päivinä käyvät ahkerasti pälyämässä lintulautaa, joka vielä tyhjänä roikkuu paikallaan...

Me olemme saaneet vuokralaisen!  Olin jo purkanut melkein koko oksakasan  lavalle, kun huomasin, että siellähän on linnunpesä, jossa oli juuri kuorituneet vaaleanpunaiset poikaset.  Yritin parhaani mukaan niitä uudelleen peittää, kun tajusin, että minua tuijotetaan.  Mustarastas odotteli omenapuussa että häipyisin paikalta.

Nyt on se nurkka rauhoitettu kevättöiltä.  Emon hakiessa ruokaa kävin palauttamassa osan oksista, kun olivat raukat niin suojattomia.  Koska paikka on aivan aidan vieressä ja toisella puolella on kävelytie, olen jo naapureitakin varoitellut, että sieltä ei saa haravoida.  Koirakaan ei ole päässyt tänään ollenkaan pihalle ja on täysin myrtsinä.

Kovin tuntuu aikaiselta pesimispuuhat, vaikka täällä Etelä-Suomessa ollaankin.  Vai onko ihan normaalia?

Västäräkki pomppi aamulla pihamaalla kun töihin lähdin. Se oli toinen tänä keväänä näkemäni. Niinkös se meni, että västäräkistä vähäsen...

Tässä onpi vielä kuva meidän läskista varpusesta:

Annoinkohan minä pari auringonkukansiementä liikaa?

Meillä käveleksii pihalla hyvin lyhytjalkainen harakka oho Ihmettelin jo monena päivänä, mikä siinä on outoa, mutta kun sillä tänään lajikumppani kävi vierellä, hoksasin tämän toisen oudon kävelyn. Lyhyet ja vaivalloiset askelet. Mitähän sille lie sattunut ja mahtaakohan koskeasurullinen

Räystäspääskyt palasivat etelänreissultaan illansuussa - se on sitten kesä! :)))

Voi! Pääskyt tulleet!

Nyt pitääkin sitten aloittaa niiden odottelu, varmaan viikon-kahden sisällä tulevat tännekkin

Illalla lensi meidän pihan yli pikkukuoveja. Täällä ne ovat muuten kai aika harvinaisia, mutta onneksi muuttomatka osuu sopivasti tähän. Pääskyjä en ole vielä nähnyt.

Viimeisiä siementen rippeitä lintujen ruokintapaikalla kaiveli tänä aamuna minulle ihan vieras lintu. Kooltaan talitiaisen luokkaa, väriltään hyvin keltainen ja pitkittäisjuovainen. Ei ollut keltasirkku eikä vihervarpunen, ne on tuttuja. Tuntomerkit ei ole kummoiset, mutta olisiko jollain jotain arvauksia? Lintukirjasta en nopealla selaamisessa töihinlähtökiireessä sellaista tipua löytänyt.

Onko viherpeippo (Chloris chloris) tuttu? Googlaapa kuvia, niin selviää.

Viherpeippokin on vakiovieras, muttei ole sekään. Mutta taisin sen löytää, lienee keltahemppo. Tapasin lounasravintolassa paikallisen lintuharrastajan (käydään samoihin aikoihin syömässä) ja kysyin häneltä. Ehdotti heti keltahemppoa koska joku lintuharrastaja oli sellaisen viime vkonloppuna näiltä nurkilta bongannut. Ja nyt kun kuvia googlasin niin kovin on samannäköinen. Sanoi että on suhteellisen harvinainen, mutta joskus aikaisemminkin on näillä seuduilla sitä nähty. Jäisiköhän tuo pidemmäksikin aikaa ja vaikka pesimään vai olikohan ihan vaan ohikulkumatkalla?

Västäräkki käväisi näyttäytymässä minulle keittiön ikkunan alla, ensimmäisen kerran näin sen tänä keväänä. On se kesä tulossa meillekin !

Onko tämä lintu joku leppälintu? Ikkunan läpi otettu kuva ja lintu aika kaukana,siksi niin epäselvä kuva.

Kyllä se on leppälintu, minusta siis cool

Niin minustakin Leppälintu

Vapun alla näin jatkuvasti pihamaalla västäräkin sekä parit peipot ja tuosta ristiriidasta olisi voinut jo päätellä, että kesään on joko aivan vähäsen tai vielä puoli kuuta aikaa.

Eilen illalla siinä vissiin kymmenen maissa melkoisessa hämäryydessä erotin mustavalkean pikkulinnun lintujen ruokintapaikalla ja ääneen totesin isännälle, että lieköhän tuo kirjosieppo. Koska isäntä on lintuja harrastellut koko ikänsä, hän yritti nähdä linnun jotta voisin "tieteellistää" amatöörimäisen havaintoni, mutta ei hän koko lintua hoksannut, koska riippakoivujen kutakin oksaa on melko vaikea kuvata niin tarkasti, kun toinen katsoo ikkunapuun toiselta puolelta ja toinen katsoo toiselta puolelta. Tänä aamuna samoilla koivuilla lennähteli sitten päivännäöllä niin selkeä kirjosieppo, etten siihen katso todistajaa tarvitsevani Minun mielestäni kohtuullisen aikaisin noin vuodenaikaan nähden.

Lokki,joella.

Tänään, eilen ja viime keskiviikkona ihailin ruskosuohaukan lentoa muutaman metrin päästä. Näky on mykistävä. Jostain syystä en osaa kulkea kuvausvalmiin kameran kanssa missään. Keskiviikkona missasin kameralla myös kaksi haikaraa.

Tänään löytyi tontilta ihan maasta tällainen linnunmuna. Lähellä on tosi vanha ja iso mänty ja mietittiin, että olisiko siinä jossain korkealla pesä ja tuo olisi sieltä tippunut. Tunnistaako kukaan, että minkä linnun muna on? Se on noin parin sentin pituinen.

Näin äkkiä heittäisin arvaukseksi jonkin rastaan, ehkä räkätin muna.

Laulurastas?