Tuollaisen vihreäselkäisen kakkiaisen perässä äitee oli viime viikolla rähissy. Ei sitä linnunruoka kiinnostanu, vei tintin.
Nuo on viime vuosina lisääntynyt huimasti, oppinu myös syömään pikkulintujen ruokaa. Kaikki tikat ajan pois, ovat varsinaisia petoja.
Minä olen myös miettinyt miten tikasta pääsisi eroon. Linnun pönttöjä se ei vielä ole tuhonnut, mutta kaupan hyönteishotellit kyllä. Kaadatin kaksi isoa koivua mökin vierestä. En tiedä oliko toisessa tikankolo, mutta kun puut häipyivät ei tikkaa ole näkynyt. Ehkä sekin auttoi kun tein hyönteishotellit poraamalla klapiin 4 ja 5 mm reikiä ja ripustin ne seinustalle.
Tikat on tärkeä osa metsän ekosysteemiä, niiden tekemissä koloissa pesii pikkulinnut, pöllöt ja liito-oravat. Meidän metsässä asustelee käpytikat, palokärjet, harmaapäätikka, pohjantikka ja pikkutikka. Tikan tekemissä koloissa niityn laidalla pesi viime kesänä mm. sinitiainen.
Tänäänkin on ollut vilskettä ruokinnalla. Normitiaisten lisäksi pikkuruinen kuusitiainen ilahduttaa. Punatulkkuja ja viherpeippoja on ollut pitkän tauon jälkeen taas paikalla ja uusimpana järripeippo, jota ei ole koskaan ennen näkynyt meillä.
Hauska huomata, miten jotkut mustarastaat oppivat lentämään laudalle, vaikka useimmat syövät mieluummin maasta.
Oravakin veteli maapähkinöitä kuin viimeistä päivää, antaa painaa vaan!
Isä kävi kylässä ja toi minun oraville 2 kiloo pähkinöitä.
Kyllä nyt on kohta pikkuvatat pömpöllään.
Meillä käy paljon varpusia ja tiaisia.
Joku 6-7 mustarastasta ja 5-7 oravaa ruokailemassa.
Ja tikat käy myös välillä talimakkaraa naputtamassa.
Meillä käy oikeastaan vain talitiaisia, sinitiainen joskus. Vihertikkakin yritti kerran, muttei päässyt syömään. Yhtenä päivänä antennien ja syöttöhäkin ympärillä oli hippasilla talitintti ja varpushaukka. Tintti pääsi pakoon, haukka istui vähän aikaa antennilla.
Kun ruokinta aloitettiin, vähän aikaa oli vilkasta. Joskus joulukuun aikana syöjät vähenivät, nyt on hyvin hiljaista. Tilanne on ollut sama jo vuosia, mistä mahtaa johtua. Ei ainakaan naapureista, lähin lintujen ruokkija asuu melkein kilometrin päässä.
Huomasin äsken että lintulaudan alla maassa oli kuollut lintu, talitintti todennäköisesti. Aattelin ottaa sen pois samalla kun siemenlisäystä sinne. Ikkunasta satuin vilkasemaan ulos just kun närhi lennähti siihen laudalle. Se huomasi kuolleen linnun heti, laskeutui maahan, nappasi linnun nokkaansa ja lensi pois. Ne on sitten näköjään moniruokaisia…
Pystyykös joku huonosta räpsäisystä tunnistamaan tuon hyvin pienen linnun ruokintatörpön reunalla
Mä en edes löydä sitä ruokintatörppöä tosta kuvasta :doze:
ihan keskellä kuvassa roikkuu pergolasta musta tötterö - mutta siis zoomata pitää
Voisi olla tikli ( naaras) , näkyy kyllä heikosti, mutta vaalean kyljen kohdan ja koon mukaan voisi olla.
Linnun siementen hinta ihan tuplaantunut. Voi olla ihan poikkeus ja markkinatalous hoitaa ensi talveksi siemenet taas kohtuuhintoihin.
Itse voisi myös kasvattaa auringonkukkaa jos olisi pläntti sitä varten.
Suokukka, tuo on tosi pieni. Talitiaisen ja viherpeipon vieressä näyttää ihan kääpiöltä. Yritin tutkia pienimpiä lintuja, mutta en saanut mitään natsaamaan.
Miesystävän pihassa oli tänään puukiipijä. Se on tosi pieni, mutta en tiedä kävisikö ruokintapaikoilla. Mielenkiintoinen tapa edetä puunrungossa.
Tänään tuossa on ollut selkeästi tunnistettavia vihervarpusia ja oletan, että kuvaamani ei-vihertävä, mutta muuten hyvin samanlainen kooltaan ja rakenteeltaan olisi joko vihervarpusnaaras tai nuori yksilö.
Syksyllä oli ulkoruokinnassa monta kymmentä lintua, kaikki talvilaatua. Ruokaa oli neljässä automaatissa ja ne täytettiin noin joka kolmas päivä. Nyt näkyy syöjiä vain satunnaisesti ja vain parin viikon välein täytetään yksi tai kaksi näistä automaateista.
Tilalle on tullut iso pullea kissa. Sen polku tulee naapurista pensasaidan alta ja kulkee ruokintapaikan ohi. Eilen viimeksi yllätin tuon kurjan luopion makaamasta terassilta tuoliltani jossa pujotan nastat kenkien pohjiin että pysyn pystyssä kun menen autolle. Muutaman kerran olen saman kissan häätänyt pois terassin penkiltä, kukkalaatikon alta ja tietysti sen puun alta jossa on kaksi automaattia roikkumassa. Olihan se syksyllä tarpeillaan ruusupenkissä ja lavakaulusperunamaalla. Sen jälkeem pingotin peräkärryverkot joka lavakaulukseen. En tiedä kenen mirri on kyseessä. Jos ajelen puoli pitäjää hakemaan loukkua ja e h k ä saan sen pyydystettyä, se kuulemma todennäköisesti hangottelee ja koittaa raapia loukun kantajaa parhaansa mukaan kun sitä vie autoon, huutaa kuin viimeistä päivää, pissii auton ja viejän vaatteet pesukuntoon ja kun vihdoin saa sen kuljetettua jonnekin kaupungin toiseen laitaan löytöeläintaloon, huomaa saman kissan viikon päästä luimuilevan taas terassin tuolilla. Ainoa ilo on se että ne viisi jäljellä olevaa lintua saa syödä hetken rauhassa. Mitä teen että pääsen eroon kissasta?
Äsken tuli talimakkaralle ekaa kertaa tälle talvea harmaapäätikka.
On se nätti lintu.
Harakoiden vuoksi ruokinta-automaatti on suojattu. Renkaat ovat auton pölykapselin kiinnittimiä, huomaamattomat kauempaa. Pikkulintuja eivät haittaa ja tikkakin pääsee rasvamakkaralle.
Meillä on pihapuissa pönttöjä ja osassa “samat linnut” vuodesta toiseen. Koska en talvella käy mökillä en ole koskaan ruokkinut lintuja. Pönttöjä meinaan kyllä hommata lisää. Tuon ruokinnan suhteen olen aina miettinyt, kuinka paljon hiiriä yms. se houkuttelee paikalle?