Meillä joutui mies hakemaan laudat pois kun naapuri on huomannut jonkun isokokoisen jyrsijän (voi olla vesimyyrä, tahi tietenkin rotta) hilluilevan pihassaan.
Nyt linnut lentelevät hämmentyneinä lautojen aiemmilla sijainneilla niitä etsimässä. Harmittaa ihan hirmuisesti.
Olen aina koittanut seurailla maata lautojen alta nähdäkseni jäljistä keitä kaikkia buffetissa käy ruokailemassa. Satunnaisia mini-jalanjälkiä lukuunottamatta jälket ovat olkeet lintujen tai oravan. Nyt en pääse jälkiä seuraamaan, niin pakko ottaa varman päälle.
Koko talven mustarastaat käyneet pihassa ruokailemassa, Uroksia olleet näihin asti mutta viimeisen kahden viikon aikana on näkynyt niitä tyttöjäkin. Jospa vaikka pikkuväkeä näkisi heidän kanssaan kesällä…
Tällainen metsäkanalintu ilmestyi takapihalle. Ihan yksin oli. Yleensä nämä pyy-linnut ovat ilmestyneet myöhemmin keväällä parvessa koivuihin syömään urpuja.
Joen “Järvessä” avoimessa vedessä ja sen läheisellä pellolla on ollut 4 joutsenta. Tällä viikolla oon pariin kertaan ne nähnyt. Pariskunta ja kaksi värityksestä päätellen nuorempaa yksilöä. Perhe oletettavasti. Olin vähän yllättynyt niistä harmaista, oletin että ne on sen värisiä vain pieninä. Näidenhän täytyy olla viime kesän poikasia, eli piakkoin jo vuoden ikäisiä .
Edellisen vuoden poikaset on aina harmaita kun tulevat keväisin.
Olen aina tyytyväinen kun näkyy paljon harmaita, siitä tietää, että poikaset on selvinneet hyvin ekasta vuodestaan, se on se vaikein kuitenkin joutsenelle.
Isoissa joutsenparvissa nuoriso on siksi helppo erottaakin porukasta.
Ja usein lintujärvillä nuoriso kaakattaa nokat pystyssä isoina laumoina, ne ei ole vielä löytäneet kumppaniaan, niin kilpailun on kovaa.
Täällä joutsenpari teki eilen ylilennon kaartaen meidän mökin päältä. Varmaan menivät jokisuusta toiseen jossa enemmän sulaa.
Keskiviikko aamuna kaupungissa oli fasaaniherra ruokailemassa kaidelaatikossa olevissa kanervissa jotka oli ikkunalaudalle laitettu ulko-oven viereen. Ei ollutkaan ilkeiden nuorten tekosia kun oli revityn näköisiä. Tietääköhän muut ettei aina kannata nuorisoa kaikesta syyttää. Myö nähtiin omin silmin rikollinen.
Sahattiin iso haara poikki siperianmännystä, Se alkoi tappeleen sähkökaapelin kanssa. Sitten tuli iso harmi, sen mukana lähti keskeneräinen linnunpesä. Sidottiin oksa puun runkoon kiinni pesineen mutta eihän se enää kelpaa linnulle.
Missähän viipyvät kuovit ja töyhtöhyypät? Joskus ne ilmestyvät, kun on vasta pälviä, nyt olisi lumettomia peltoja. Vain kaksi joutsenta näin tänään, vaikka koko päivän olin ulkona.