Oho, en edes tiennyt sitä. Olen nähnyt aiemmin, kun siinä oli koko perhe uimassa.
Tänään peipponen komensi minua reippaasti kun olin lähellä linnunpönttöä. Eihän peipponen pesi koskaan pöntössä vai jos sittenkin…
Tehtiin kirjosiepolle uusi pönttö, pohjalle viimevuotista aaprottimarunan kukintoja lintukirppukarkotteeksi.
Palokärki huuteli ja ilmestyi katuvarren koivun kantoa hakkaamaan varmaankin kultakuoriaisen toukkia. Huuti maassa, hakkasi ja huuti, eksoottinen näky taajama-alueella, punainen pipo vaan liikkui.
Olipa päivällä upea näky, kun taivaalla liiteli kaksi merikotkaa. Mereltä päin tulivat. Minulla onneksi sattui olemaan kiikari terassilla, niin pääsin katselemaan niitä kun liitelivät tosi korkealla. Taisi olla kevättä rinnassa heillä.
Nyt oli kirjosieppokoiras omenapuussa, ehdittiin ajoissa.
Tämä löytyi eilen kasvihuoneen vierestä. Oli törmännyt vaihtamista odottavaan, talven aikana haljenneeseen ruutuun ja hajottanut sen.
Kaunis lintu, kai varpushaukka. Tähän saakka kaikki löytyneet ovat olleet pikkulintuja.
Ressukka. Minäkin näin kerran kuolleen varpushaukan törmänneenä ikkunaan. Sen vieressä makasi rastas, kauempaa katsottuna näyttivät samankokoisilta.
Voi pahus sentään.![]()
Telkkä lens pönttöön hautomaan, sen huomaa untuvista lentoaukossa kun nyppii untuviaan munien lämmikkeeksi peitoksi. Kolmessa muussakin untuvia, niitä olen laittanut intuvstakista pönttöjen pohjalle. Yhdessä varmaankin on isokoskelo.
Viirupöllön pöntölle oli käynyt näin. Kiinnitettiin toiseen puuhun korkealle kalliolle.
Hirvensarvisuola. Joissakin lähteissä mainitaan myös marjapensaiden suojaaminen linnuilta.
Miten se tehdään ripotellaanko?
Muistaakseni sitä laitetaan johonkin astiaan marjapensaiden juurelle ja hajun pitäisi karkoittaa rastaita.
Meidän uutukaiseen kirjosiepon pönttöön asettui eilen sinitiaispari, sisustus työt on käynnissä.
Mökillä isoskelo pesii lähinnä mökkiä. Pönttöön lento kaukaa horisontista sujuu kauniisti. Ulostulo on vähintään omaperäinen, lähes putoaa maahan tai maastoutuu, vanha pesiä tuossa. Ei vissiin osaa sopeutua kun vesi laskenut alas.
Käenpiika kuului taas. Missähäm niitten pesä mahtaa olla kun laulu kuuluu meidän pusikosta, tai onhan siellä puitakin.
Voi olla vallannut kottaraisenpöntön tai luonnonkolo esim tikankolo voi olla.
Ite kuulin poikasten huutoa korkeasta haavasta ja kolohan siellä näkyi. Lapsena naapuri valitti heräävänsä käenpiian huutoon kolmelta joka kesä.
Pääskyset tullu.
Ensimmäinen pääskynen kaupungilla eilen. Mökille tuli just viitakerttunen, laulajista taitavin. Matkii Afrikan lintuja ja tuttuja suomalaisia nyt tauotta illasta ja läpi yön aamuun. Lopettaa kun poikaset kuoriutuvat heinäkuun puolivälissä. Nukutaan vierasmökissä jos ja kun yöt lämpenevät ikkuna auki kuunnellen.
Meillä laulelee runsain mitoin myös noita kerttusia, ihanaa luritusta.
Isäntä sanoi viime viikolla innoissaan, että töyhtöhyypät on saapuneet.
Hän väistelee niitä pikkuisia tuolla kotitiellä, kun poikaset tykkää aina juoksennella tuossa tien puolella. Ja nytkin hän oli jäänyt oikein katsomaan kun vanhemmat oli niin polleena olleet pellon reunassa.
Ihana mies kun jaksaa ottaa huomioon pikkuiset linnunpoikaset , eikä ajaa raakasti yli, kuten monet valitettavasti tekee.
Kävin tsekkaamassa lähimmät isot pöntöt, neljässä munat on pöntössä untuvin peitettynä.
Yhteen varoen sormilla napsuttaen kuului tuttu suhina, hiivin hiljaa takaisin. Siinä hautoo koskelo, polttomoottoorivesipumppuun alle 5 m. Vuosia prsinyt tuossa, vissiin turvataan Koskelo frouvan mielestä minkiltä ja näädiltä metelöimällä.