Meillä oli kauan puinen pönttö linnuille talviruokintaan. Sen vika on se, että katon ripustusnarun reiän kohdalta vesi pääsee kastelemaan jyvät. Ostimme nyt tilalle kauniin, valkoisen metallisen ruokintasysteemin, mutta yhtään lintua ei ole siinä vielä vieraillut. Onko muilla samoja kokemuksia? Millaista pönttöä (lintulautaa) suosittelisitte? Mieheni ei ole kovin innokas rakentelemaan mitään, joten valmiina pitäisi löytää.
Kakapo, voisko syynä lintujen poissaoloon olla se että linnut syksyllä jo tsekkaavat että missä sitä ruokaa on tarjolla ja kun löytävät paikan niin siellä sitten käyvät talven ajan syömässä. Jos laittaa vasta talvella ruuan tarjolle niin se voi jäädä linnuilta löytämättä kun ne ruokailevat siellä paikassa minkä ovat aiemmin jo todenneet ruokaa tarjoavan. Tietty jos sulla on ollut siellä ruokaa tarjolla koko ajan ja nyt vaan vaihtui tarjouluastia niin toi mun ajatus ei koske sun tilannetta. Siinä tapauksessa ne linnut varmaan kyllä löytää sen sapuskan siitä uudestakin asiasta kun ovat tottuneet teillä siellä käymään.
Mulla on sellainen muovinen “pönikkä” jossa on alhaalla kolme uloketta johon sisältöä pääsee valumaan lintujen syötäväksi. Linnut ei pääse ruokaan kakkimaan kun ne ulokkeet on niin pienet. Pönikkä täytetään päältä (kansi irtoaa kokonaan) siemenillä ja niitä mahtuu kerralla siihen reilusti, ainakin 1,5 kg mutta luulen että pari kiloakin. Oon sen pönikän kiinnittänyt heinäseipääseen. Siinä on sellanen kolo pohjassa että seipään pää sopi siihen hiukan veitsellä muokattuna oikein hyvin. Pysyy tukevasti siinä seipään päässä paikallaan. En tiiä millainen on se metallinen automaatti mikä sulla on. Vaikuttaako toimivalta ?
Mulla on ison katajan alla tiivis risukasa ja koirien aitakin ehkäisee vaanivia kissoja ja isompia lintuja… Sinne kaadan aina paketillisen milloin mitäkin ja pöperöt haihtuu todella vikkelään ja kun ei ole kuorellisia niin ei sotkuakaan. Ilman luomu statusta mut kuitenkin käsittelemättömiä ( EI HÖYRYTETTYJÄ EI LISÄAINEITA ) vilja tuotteita…nyt on omia päärynöitä ajatus pilkkoa sinne pakkasesta.
Oliskohan tuo liian uuden näköinen tai kiiltävä tai valkoinen lintujen mielestä. Ainakin niiden varpaat pysyisi kiinni noissa lankoissa mitkä on kahdella sivulla.
Mie ostin ihan perinteisen pienen talomallisen lintulaudan syksyllä. Hyvin on kelvannut. Ainoa huonopuoli että siemenlaatikon aukot on liian pieniä ja näin märkänä talvena siemenet tuntuvan paakkuntuvan. Täytyy ensi talveksi tehdä laajempi katto ja suurentaa aukkoja.
Luulisi, että meillä käy paljon lintuja syömässä, kun kaikki naapurit ovat kaukana. Mutta taas kävi kuten monena vuonna aiemminkin, joulun ja uudenvuoden tienoilla hiljenee. Syksyllä tarjolle laitettua rasva-pähkinä-auringonkukka-sekoitusta on syöty ehkä parin litran verran. Tuskin lopputalvena tarvitsee lisätä, hyvä, jos jäljellä oleva kelpaisi.
Aiemmmin kun orapihlaja-aita oli ruokintapaikan vieressä, oli lintuja todella paljon. Voi tietysti leuto talvikin vähentää ruokailijoita. Talipallojakin menee korkeintaan kaksi viikossa. Taas oli aamulla hiiri ruoka-astiassa. Nyt ei jähmettynyt vaan poistui hetkessä paikalta:)
Meillä on talipötköt noin metrin korkuisen orapihlaja-aidan vieressä ja siinä on käyty ahkerasti, tosin vain tintit ja pikkuvarpuset ja tikkakin joskus. Auringonkukan siemenet mennään syömään aroniaan tai johonkin muuhun isompaan puskaan. Yhtenä aurinkoisena päivänä kuuntelin naapurin korkeasta ja leikkaamattomasta aidasta kovaa sirkutusta. Viihtyvät paremmin isommassa puskassa. Kait se iso, tuuhea kasvusto on turvallisemman tuntuinen. Mielestäni ne etsii lämpimällä ilmalla jotain ötököitä puista ja pensaista. Kuoren raoissa varmaan on jotain talvehtijoita mitkä kelpaa.
Närhen peijoonit hakkaa talipallot alta oomin kappaleiksi metallirinkulastakin ja huutaa … isäntä ruokkii niitä ja minä laitoin amppeliin kukkaruukkuun rikottua luomu ohraa kun oli pvm mennyt …ei piloilla tietenkään vaan ihan hyvää…kuivassa ja viileässä säilöttyä.
Näin jossain lehdessä kuvan ja jutun. Mies oli rakentanut linnuille ruokintapaikan vanhasta postin heittolaatikosta. Erilaista ruokaa linnuille sisään ja kalterit aukossa. Pikkulinnut lentävät sisään, mutta isommat eivät mahdu kalterien väleistä.
Melkein kaikki meillä syömässä käyvät linnut ovat talitiaisia, sinitiaisia yksi joskus, valitettavasti myös käpytikka. Sen hätistän pois aina kun näen. Kun se on syömässä, tintit eivät uskalla tulla.
Kyllä on suosittu lintujen “talviruokinta” näin loppukeväästä. Pelottaa ihan että nämä kaikki elukat jää tähän kiusaksi. Pari fasaania. Pari sepelkyyhkyä. Taitaa olla herneenversot niiden herkkua. Muutama orava. Taitaa olla hiukan enemmänkin. Pikkulintuja myös, muutama punatulkkukin. Yksi tikka. Kaiken lisäksi nämä näyttää kesyyntyvän. Vielä tämän kuun loppuun taitaa olla auringonkukan siemeniä, ellen lopeta kesken.
Meilläkin etsivät vielä ruokaa, no ei oo ihme, kun ei oo itikoita ruuaksi, kun on niin kylmää. En ole enää ostanut ruokaa, eli nyt lopetan ruokkimisen, vesiastioita olen laittanut linnuille ja oraville.
Hetken vielä aion ruokkia kun käyvät ahkerasti syömässä. Mietin kyllä että vievätkö poikasille jyviä… mieluummin ötököitä mutta ei taida niitä löytyä. Pian lämpiää ja saavat oikeaa linnunruokaa.
Juuri kaivelin kellarista sinne kylmävarastoon jääneen spelttiluomu hiutalepussin 1 kg ja vein kyyhkyille pihaan, oli unohtunut kannelliseen muovirasiaan ja myyntipäivä 2 v vanha …ihan ehtaa kamaa kun oli ollut avaamatta viileässä ja pimeässä. Itselle en sen sijaan enää puuroa olisi keittänyt koska syyskuu 2020 oli merkattu… Pitää olla huolellisempi ja siivoo kellarin ruokalaatikkokin useammin …nyt oon varastoinut toiseen lootaan makaronia ja muuta kuivatarviketta ja pesen ton jauholaatikon nyt kun se on tyhjä. Toivotaan ettei kyyhkyt saa ripaskaa, en usko kun tuote vaikutti hyvälle eikä ollut sattumia.