Lisävalaistus

Kumpi parempi ??? Kertokaa rättiväsyneelle työläiselle, kumpi on parempi just vasta itäneille pienille ; megaman 15w, vai ESL 45w, ?? Aatelkaa ystävät, toverit, tänä syksynä, tänä vuonna oon saanu ja osan ostanu, elämäni ensimmäiset kasvivalot, en jaksa olla hokematta edelleenkin , että näin vanhanakin oppii joka päivä jottai uutta.

Tätä ketjua suosittelen , ihan alusta asti kannattaa lukea, löytyy tietoo ja kokemusta.Ite opiskelin näitä juttuja koko syksyn, ees ja taas , nyt tunnen olevani aika paljon viisaampi näissäkin lisävalo asioissa, eka talvee näitten kans touhuan.Kiitos Penttiläisten.

Mullakin aukes ihan uusi maailma pari vuotta sitten näiden lisävalohankintojen kanssa.
Nyt on kaksi Osram Fluoraa ikkunalla ja yksikään niiden alle tungettu kasvi ei ole kuollut talven pimeyteen.

Mitä mieltä olette tällaisesta kasvivalosta: http://shop.zengrow.com/product/55/envirogro-t5—2-putkea–kasvivalaisin

Tai pienellä lisähinnalla tällainen: http://shop.zengrow.com/product/155/envirogro-t5—4-putkea–kasvivalaisin

Vielä yksi vaihtoehto: http://shop.zengrow.com/product/250/powerplant-sunmate-kasvivalaisin-2x55w

Mitä te asiantuntijat näistä suosittelisistte.

Minä nimittäin keksin, että makkarissa olis tilaa nostaa sinne yks ylimääräinen pöytä 80x80cm, ja siihen päälle tarvittais valo, joka valaisis mielellään mahdollisimman suuren pinta-alan pöydästä… Mahtaako noissa olla johdossa pistorasia, kun sitä ei sanota, muuta kuin että on maadoitettu?

Eikö teillä Emo ole töissä missään vanhoja loisteputkivalaisimia joihin ostaisit vaan uudet putket.

tai kierrätyskeskuksessa?

Ei meillä töissä mittään ole. Pitäisköhän kiertää kierrätyskeskukset. Niissä vaan ongelmana, että pitäis se piuha ja pistoke asentaa niihin.

Mie “rakentelin” myös vanhoihin loisteputkirunkoihin kasvivalot, eikä niissä mitään peilejä oo, vetelin folioo putkien takaa, ja hyvä on, foliolla voi myös levittää vähän valoa,kyllä nuo 2x60 senttiset putket folioineen semmosen puoli metriä x n.80cm valaisee.Ja kettingillä katossa koukuissa, voi nostaa tai laskee tarvittaessa. Tuokin oli semmosta "tee se itse"ja mielikuvituksella hommaa, mutta pääasia että toimii.

Kannattaa vaikka työkavereilta ensin kysyä, monella saattaa lojua nurkissa. Eihän piuhan laitto mikään iso työ ole. Karhulassa ainakin valaisinliikkeen pitäjä neuvoi hyvin.

Vastaan rayalle tänne. Viime vuonna pidin yhden 15 w ledpaneelin alla 50 cm x 40 cm verran pikkuruukkuja. Nyt mulla on kaksi tuollaista paneelia, ja arvelen sillä valaisevani hyvin n. 110 x 40 cm:n alueen. Ledin etu muihin lamppuihin verrattuna on se, että lampun voi laskea hyvin lähelle kasveja, kun se ei kuumene. Ja tietysti vähäinen energiankulutus- ekopiiperö kun olen.

Mutta se haittapuoli on tuo sinipunainen valo… Ei pistä silmään enää sitten, kun päivä pitenee ja on päivänvaloa eli tuossa helmikuun lopussa ledivalon jo kestää. Näin alkuun mulla on asuintiloissa tavallinen päivänvalo ES-lamppu, vanhaan kirjoituspöytävalaisimeen kytkettynä.

Kiitos tiedoista Vilhelmi !! Tää on semmosta tiedonkeruuta ja opettelemista koko talvi, mutta AH niin antoisaa.

Nuo megamanithan (2)löysin viraston romuvarastosta, niihinkin piti kyllä tehä yhtä sun toista fiksausta, piti purkaa koko se ns.lampunkanta juttu, purin sen katkaisin systeemin kokonaan pois, oli ilmeisesti pidetty jotain liian tehokasta polttimoa, kun oli vähän palanu tai sulanu, johtooki piti sentakia raapia 5cm pois, mutta toimivat niistä tuli, molemmat kattoon kattovalaisimen paikalle samaan sokeripalaan, ja syttyy ja sammuu nyt ovipieli katkasijasta.

Pienen alanhan niillä valaisee, mutta tyhjää parempi.

Minusta tuolla sivuilla 13-18 on aivan keskeisintä tietoa näistä kasvilampuista. Kannattaa sieltä tarkistaa sopivia loisteputkia ja spektrejä. Valon laatu on ilmeisen tärkeää tai ainakin minulle jäi viesteistä sellainen näkemys.

Foliota minäkin käytän heijastinverhona. Helppo ohjata säteet mahdollisimman tehokkaasti putken alla oleviin kasveihin.

Sininen valo kasvattaa ja punainen kukittaa.

Sivulta 13 alkaen on tosiaan niin hyvää ja helposti ymmärrettävää tietoa (mm. Weikko on nähnyt suuren vaivan kun selvitti siellä asiaa kyselijöille) että kukkakuistin tavoin suosittelen jokaiselle kasvivalo-asiaa miettivälle niiden lukemista.

Sen tiedon varassa itse menin valaisinliikkeeseen ja minulle kasattiin vaadittavilla ominaisuuksilla oleva loistinputkivalaisin. Toimii juuri niinkuin pitääkin, käytössä edelleen se sama silloin ostettu loisteputki. Koko systeemi ei tullut montaa kymppiä maksamaan, valehtelisinko jos puhuisin 20-30 eurosta ? Voisi sen jostain tarkistaa mutten nyt viitsi tuota tietoa varten lähteä kaivelemaan vanhoja viestejä.

taidat vähän liiotella. sivulla 15 on juttusi->

nuu, perjantai, 30. tammikuuta 2009 - klo 18.37

haku toimi taas moitteetta:-)

Missähän asiassa liioittelin, ei oikein aukea tuo minulle. Kun nyt olit vaivan nähnyt ja kaivanut vanhan viestini esille kävin sen lukemassa, ja edelleenkään en ymmärrä missä olen nyt liioitellut mutten nyt viitsi siihen aikaa sen kummemmin tuhrata.

Edelleenkin kannustan tutustumaan lisävalaistusasiaan alkaen tuolta jo aikaisemmin mainitsemaltani sivulta. Luin edellistä viestiäni kirjoittaessani vain sen sivun viestit, juttuhan tietenkin jatkuu siellä siitä eteenpäin.

Nyt on opiskeltu sivukaupalla, ja jos oikein ymmärsin, niin tarvin:

loisteputkirungon (60cm) johon virtajohto+pistoke (ei vapaata kattolampun paikkaa), sekä ripustussydeemit. Tausta heijastava. Putki Osram fluora tai vastaava, jossa valo 400-420 nm UVA + 610-720 nm UVA. Jos näillä tiedoilla marssin lamppukauppaan, saanko kasvivalon, joka riittää 80 cm leveälle pöydälle?

Millä korkeudella tuota pidetään?

Minulla on yksi 150cm ja toinen 120cm pitkä kasvivalo molemmissa on 2 Osram fluora putkea .Juuri ja juuri pärjään näillä.Eli en hankkisi yhtään lyhyempää kun se 120cm.Meillä on koukut katossa sieltä pyykkinarulla kiinni, ja voi tarpeen vaatiessa laskea tai nostaa.

Kattoon vaikka saparokoukut on niiden varassa olevat narut (tai ketjut) helposti säätää niin korkealle kun kulloinkin tarvii.

Mut ku pöytä on vain 80 cm, eikä ikkunakaan paljon leveämpi. Kun ei mahdu niin ei mahdu. Täällä toisessa huoneessa mulla on kaksi Megaman Plant Lampia, ja ne ovat hyvin riittäneet, kun huone on etelän puolella.