Lisävalaistus

Minulla on käytössä kaksi suurpainenatriumlamppua, teho 400w/kpl, 48 000 lumenia. Olen kasvattanut kesäkukkia 23 vuoden ajan ja kyllä ovat kasvaneet hyvin mutta oikeaa auringonvaloa ei kyllä mikään korvaa. Lamppuja oli myynnissä muistaakseni Viherpeukaloilla jokunen vuosi sitten käytettyinä, mutta minä olen ostanut ne muualta aikoinani. Valaisimet lämmittävät taimihuoneen kyllä aivan loistavasti eli muuta lämmitystä ei tarvita. Tuuletusta vain…

Tarkistin vielä, Viherpeukaloilla on edelleen niitä myynnissä.

Viime vuonna löysin kirppikseltä terraario/ akvaariovalaisimen, jossa on matelija/reptile-lamppu, FD 315. Tietääköhän kukaan, kannattaako tuota virittää taimille kasvivaloksi, vai onko aivan väärän sävyistä valoa? Entä onko mahdollisesti kuinka kuumentava?

Mie kun en noista mitään ymmärrä… Olen kyllä tätä ketjua lueskellut.

^Sen kummemmin asiaa tietämättä (joskus sata vuotta sitten meillä olleen liskon kokemuksella) taitaisin vaihtaa putken kasveille. Bauhaussissa ei Fluora-putket montaa euroa maksa ja liskoilla on UV tärkeintä, muuten yleensä laajan spektrin lamppuja. Kasviputkella samoilla tehoilla pääsisi ehkä pitemmälle.

Kiitos pluotola vastauksestasi.

Oho mikä tuli taas ostettua… Outo juttu, että Porin agrissa tää maksaa 15,40e, Kokemäen agrissa ~25e.

Täällä Ttalossa 21 euroo samanmoinen, en raskinu toista ostaa - vielä.

Toihan oliskin hyvä. Mutta verkkokaupoissa hinta näkyy olevan lähellä kolmeakymppiä!

TÄä uus on muuten valoltaan paljon pinkinpi ja kirkkaampi kuin vanha!

No nyt se on sitten ostettu! Hintaa oli kymppi enemmän kuin mitä Porissa olis pitänyt pulittaa. Mutta oliko Sienestäjä toi sun lamppu nyt se halpa vai 25 euron lamppu Kokemäeltä? Mulla on ainakin ihan sama pakkaus kuin Sienestäjän kuvassa.

Nyt kiireen vilkkaa ripustamaan lamppu jouluruusun jäännösten päälle. Jospa sieltä vielä jotain vihreää nousisi.

No tothan toki myö halvemman ostin :smiley: Minen osta kokkarin agrista enää mittään muuta kun multaa

Millaiseen valaisimeen sen osramin 24w:n saa? Luin ketjun läpi ja sain muodostettua kannan seuraavista hankinnoista, eli se bilteman 45w esl ja siihen vintiltä tai halpakaupasta valaisin, taikka sitten se osram jonka systeemi jäi epäselväksi. Toi srtcon lamppu on ihan hyvä, mutta käy kohta autotallissa riittämättömäksi.

Tuntuuko se vain minusta että tuo megaman 15W kasvilappu ei ole kovin hyvä kasvuun. En tarkoita että sillä ei kasvaisi, mutta luulen että ihan tavallinen 15W ESL 6400K tekee ihan saman asian ja jopa paremmin.

Käyköhän tuollainen tavallinen 23W ESL 4000K myös? Niitä olisi tavallisessa kaupassa. Noita 6400K lamppuja on vaikea löytää.

Lilianne, mulla on ihan sama tunne (tai sitten jokin muu mun olosuhteissa mättää).

Kun joku täällä puhui tomaattien talvettamisesta ja siitä ettei valo riitä talvehdittamiseen talvi aikana niin tässä olisi erikoisliike joka myy led kasvivalaisimia itselläni oli tuollainen 50 wattinen ja kasvattelin sillä chilejä. http://ledfinland.fi/ kalliitahan nuo ovat mutta myös huomattavasti tavallisia lamppuja tehokaampia ja vähemmän virtaa vieviä.

50 wattinen maksaa muistaakseni 130 euroa 15 wattinen led spotti joka jo auttaa pitämään kasvin elossa talven yli maksaa 50 euroa sitten 120 wattinen kustantaa vähän yli 200 euroa ja tehokkain malli eli 300 wattinen joka on jo ammattikäyttöön tarkoitettu lähinnä eli ammatti kasvihuoneisiin maksaa noin 400 euroa. Sitten tuosta on olemassa vielä välimalleja kuten 100 wattinen. noissa led valoissa valon spektri on optimoitu kasveille sopivaksi eli ne ovat hyötysuhteeltaan huomattavasti enemmän kuin vastaavan tehoiset normaalit lamput. Niitä on saatavilla kahdella eri spektrillä punapainotteinen kukitukseen ja sinipainotteinen kasvien kasvatukseen eli vegetatiiviseen kasvuun.

Midi, täältä löytyy tietoo ja kokemuksia , paljon.

Hei! Osaisiko joku ihana ihminen neuvoa taimikasvatukseen tarkoitetuista lisävaloista? Eli tarvitsisin ensi vuodelle taimikasvatukseen lisävaloa, kun ikkunatilaa on rajoitetusti ja tuntui että sen takia kasveista tuli viime vuonna aika venyneitä. Eli minkälainen taimivalo olisi hyvä metri x metri alueelle? ei mielummin kattoon tai seinään kiinnitettävää… Onko olemassa pelkkiä lamppuja, jotka sopisivat normaaliin pöytävalaisimeen? Entä onko teillä kokemusta miten ne ovat vaikuttaneet taimien tanakoitumiseen? Kiitos paljon etukäteen! :slight_smile:

No niin, loisteputkirojekti etenee, isäntä värkkää parhaillaan kettinkejä, koukkuja jne kattoon. Laitan nyt talvetettaville nuo kylmä/päivänvaloputket(36W, 6500Kelviniä), eli yhteen telineeseen molemmat noita, ja kun taimikasvatus alkaa vaihdan toisen putken Fluoraan.

On nyt sitte monta metriä enemmän valoa kun viime keväänä, vaikka hyvin pärjäs entisilläkin, mutta nyt ei tartte niin montaa eri valaisinta.

Ja jos nyt haluan hintaa ajatella , niin nuo 2x120cm telineet putkineen , sytkäreineen on tullu maksamaan 13.16 €, ei paha, sitt tietysti vielä Fluorat, mutta ei mahottomia sittenkään.

Hieno juttu raya !

Muoks, satumarikalle annan sellaisen vinkin että lue tämä ketju - täällä on todella paljon tietoa ja mikä parasta sitä on siinä muodossa jonka ymmärtääkin . Omat kasvatukseen hommaamani valot hankin tästä ketjusta saamillani tiedoilla, mitään en sitä ennen asiasta ymmärtänyt enkä välttämättä ymmärrä edelleenkään mutta kauppaan marssin täältä saadut tiedot paperilapulla mukanani ja se riitti