Viime vuonna kylvetyt alkavat kukkia nyt. Muistaakseni LinneaH:lta peräisin olevista siemenistä.
...ikinä kuullutkaan... Mutta hienolta näyttää. Laitathan kuvan kun on kokonaan auki!
Nyt on nuo kolme auenneet kokonaan.
Onko tämäkin sitten liuskasalkoruusu? Ostin taimet markkinoilta ja niitä on koko kesä vaivannut joku tauti joka ruskistaa lehdet. Olen niitä nyppinyt pois ja nyt se aloittaa uudet juuresta. Nuppujakin tuikkaa.
Vähäsen myöhässä olen,mutta minun mielestäni on liuskasalkoruusu Àlcea ficfolia`. kaunis kuin mikä:)
Laitan kuvan tästä, kun on niin ihme tapaus. Aloitti kukimisen heinäkuun puolivälissä ja kukkii vieläkin parilla kukalla. Tämä kuva on heinäkuun lopusta. Huitelee lähemmäs kolmea metriä.
Oho, nyt veti ihan sanattomaksi, upea on, pitkä kukinta aika ja mahtikokoa
Tämän pitäisi olla perenna, eikä kaksivuotinen.
Viippu, tuo on kerrassaan upea ! Oletko kylvänyt itse vai ostanut taimena ?
Värikin on ihan nappijuttu.
Liuskasalkoruusut talvehtivat hyvin ainakin meillä (savinen, talvimärkämaa!).Kasvavat komimetrisiksi ja siementävät ympäriinsä ja uusia taimia ilmestyy niin, että pakko on kitkeä, vaikka taimenvaihdoissa olen niitä puoliväkisin yrittänyt jakaa. Salkoruusuketjussa on liuskiksistani pari kuvaakin tältä kesältä.
No voi pihta! Taidankin jättää kylvämättä ja olla käsi ojossa ensi keväänä taimivaihdossa, Tuomipihlaja:) Juuri hankin siemenet.
Meilläkin kolmosvyöhykkeellä talvehtineet hyvin, parina kesänä kukkineet samat taimet, muutama simentaimikin ilmestynyt. Tykkään.
Tarhatyräkki, jos ei nyt aivan kepulisti käy tänä talvena, niin taimenvaihdossa kyllä sitten saat liuskalehtisalkoruusuja. Muistuta sitten!
Raran sivuilla hauska juttu liuskasalkoruususta: Förr gjorde barnen dockor av blommorna, en knopp användes som kropp och av en utslagen blomma tillverkades en vacker kjol.
Eli suunnilleen näin: Ennen lapset tekivät kukista nukkeja: nupusta pää, ja auenneesta kukasta kaunis mekko.
Olipas yhteensattuma, pari päivää sitten googlailin jotain askarteluja, niin löytyi hollyhock doll, eli juur tuollainen kukkanukke.Kirjoitin vihkoon ylös, että voi kesällä vaikka kokeilla ja kuvata, netin kuvien perusteella joistain malvoistakin voisi saada jonkinlaisen nuken aikaan.
Jännä kun samat jutut putkahtelee esiin jonkinlaisina sarjoina.
nimimerkki viippu kyseli syksyllä->
"lauantai, 29. lokakuuta 2011 - klo 21. 44
Haluaako joku liuskasalkoruusun siemeniä?"
ja minä tietenkin halusin jättikukkapenkkini komistukseksi. eipä aikaakaan niin kirjekuori tuli takaisin.
torstaina oli se päivä, kun laitoin siemenet lauttailemaan
<-blogissa on juttua mutta ihan on pakko muillekin ei vain päiväkirjojen lukijoille kertoa tulos
liuskasalkoruusu (viipulle kiitos:-)) - iti 24.3. - purkkiin 25.3. - taimella 26.3.
ja kun viippu oli tietenkin tehnyt juuri niin kuin "kaikki" muutkin; muutamaa siementä pyytää niin ison pussukallisen saa. viisi siementä laitoin kellumaan, ainakin kymmenkertainen määrä on pussissa jäljellä. niitä kylvän lisää kesän alussa niin saan ison määrän taimia jaettavaksi ystäville. kylän pienille pihoille tulee hienoja katseenvangitsijoita.
tiedän, että viippu syksyllä lähetti siemeniä monelle. miten teillä muilla ovat tällä hetkellä?
edit - ja lauttatorstai oli 22.3.
Sain myös Viipulta liuskasalkoruusun siemeniä, kiitos vielä Viipulle. En ole vielä kylvänyt, mutta onnistuneet itämiskokemukset tuottavat jo nyt iloa.
Täälläkin on vielä säästelty noiden kylvämistä. Mutta kohtapuoleen aikomus on kokeilla miten lähtevät kasvuun.
Minullakin on Viipun siemeniä…siis L.salkoruusun. Nyt on neljä lehteä ja viides tulossa.
Niitä on siemeniä on vieläkin talventörrötäjässä. Kivaa, että ovat itäneet, että ovat tosiaan elinkykyisiä siemeniä. Niitä meni niin monelle, että vähän pelottaa, mitä jos ne vaikka risteytyneet tavallisiksi? Ei saa sitten hermostua Viippuselle, eihän?
Koitin muuten kommentoida Mai-leen blogiin, mutten saanut kommentti näkyviin.