Loisteputken sijoittaminen

Tervehdys asiaanvihkiytyneet!

Asunnossani ei riitä varsinkaan talviaikaan valo huonekasveille ja olen hankkinut niitä varten loisteputken (Narva LT 36W / 077). Kysymykseni koskee asennusta:

Voiko loisteputken asentaa niin että valo tulee kasveille alakulmasta? Muussa tapauksessa putki täystyisi asentaa 1,5m päähän kasvien yläpuolelle. Ensin kuvatulla asennustavalla putken saisi n. 15cm päähän kasveista. Mutta kuten jo aiemmin mainitisin, tässä tapauksessa valo tulee siis kasvista katsoen alapuolelta.

Alkuperäinen kirjoittaja: Antselmi

Jep jep. Kiitoksia mielenkiinnosta, kyselläänpä muualta sitten.

Profiilino: 145007, kannattaa nostaa kysymys uudelleen esiin ellei vastausta ala kuulua! Linjoilla ei ehkä ollut silloin asiasta tietoisia henkilöitä ja pelkkä numero nimimerkin sijaan hukkuu. Kannattaa siis ottaa oikein nimimerkki tuolla käyttäjäprofiilissa ja yrittää uudelleen:)

Oletukseni on että vähän hukkaan menee alaviistosta valo - kannattaisi yrittää sijoittaa se kasvin yläpuolelle. Kasvit yhteyttävät enempi lehden päällipuolella, alapuolella on usein vahamainen kalvo, joka kiertyy päällepäin liian kovassa paahteessa.

Nuin. Nyt on nimimerkkikin oikein. Eli lienee sitten parempi laittaa putki yläpuolelle. Välimatka tosin vähän arveluttaa. Mittasin sen uudelleen ja on noin 100cm

Välimatka jää liian pitkäksi. Asenna ennemmin valaisinrunko vaikka johonkin levyyn tai lautaan, tai virittele siihen ripustusketjut, ja ripusta se katosta ihan lähelle kasvien latvoja. Näin saat täyden hyödyn valaisimestasi.

Harasoo, näinpä siis menettelen. Kiitokset tiedoista. Olihan tästä nimimerkistä hyötyä sittenkin naurua

Jäät varmasti pimentoon pelkällä numerolla =)

Antselmi - hieno juttu ja tervetuloa vaan esittämään lisäkysymyksiä, joita usein syntyy toteutusvaiheeseen päästyä;) Muistaakseni täällä on jossain otsikossa esitelty toisten valaistusratkaisuja, jos sinua kiinnostaa nähdä…

Juu, muiden juttuja olenkin tässä jo lueskellut. Niissä vaan ei otettu kantaa alkuperäiseen kysymykseeni, eli että voiko valo tulla kasville alakulmasta. Saisi silloin tuon putken piiloon ruukkujen taakse. Nyt näyttää aika karsealta, kun putki roikkuu ketjujen päässä kasvien yläpuolella. Välimatkaa ei tosin ole nyt kuin 15-20cm

Sehän niissä kasvivaloissa on - harva näyttää nätiltä:|

Nuin, ilmeisesti kasvivalo on nyt oikealla paikalla. Hienohelma oli hieman ottanut itseensä kuivuudesta ja leikkasin siitä versot lyhyeksi. Kastelun jälkeen uusia muutaman sentin mittaisia pukkaa esiin mullasta. Nämä versot kääntyvät kasvivalon suuntaan, joten ainakin ne sen valon huomaavat. Kun ruukkua pyöräyttää niin muutaman tunnin päästä kasvustot kääntyy taas loisteputkea kohti.

Mulla on loisteputki ketjuilla n. puolen metrin päässä kasveista. Lisäksi mulla on ripustettuna kasveja amppeleihin loisteputken ympärille niin, ettei väliä tule kuin 10 - 20 cm kasvin ja loisteputken välillä. Amppeleilla on hyvä tuoda kasvit lähelle valoa :wink:

Juu, hyviä kikkoja nuo. Mulla on ikkunan sisäpuolella ikkunalauta, jolla on mittaa n. 3 metriä. Siinä on suurin osa 50 kasvista. Yksi 120 cm putki ei varmastikaan riitä koko tuolle määrälle, vaan pitää käydä handelista ostamassa toinen samanmoinen.

Kuinka monta tuntia loisteputken kannattaa antaa olla päällä, esim. tähän aikaan vuodesta. Mulla on olkkarissa selenicereuksien yllä, ja keittiön pohjoisikkunalla on lehtikaktukset, orkideat ja pistokkaanalut tällä hetkellä loisteputken kera?

Meillä ko valot toimivat lähinnä normaaleina valoina, eli ovat usein päällä aamupäivästä alkaen. Olkkarissa sammutan klo 18, mutta mitenkähän keittiössä kannattaisi menetellä.

Nämä kasvivalot nyt ei ole loisteputkia mutta kasvivalot kuitenkin. Tänään isäntä viritti paikalleen, hehkut ei tosin ole vielä oikeita kasvilamppuja mut huomenna on....lamput näkyy tuplana salaman takia Älkää välittäkö eripari ruukuista ja aluslautasinakin on pakasturasioista lähtien Ja kuvassa on yksi keittiön ikkunoista

Olkkarin kasvilamppu.amppelinpidikkellä verholaudassa.

Alkuperäinen kirjoittaja: ¤¤kissa¤¤

Pikkumakkarin kaksi kirppislappua joista vas oleva kasvienergiansäästölamppu (kylmää valoa)ja oik puoleinen tavallinen energiansäästölamppu (kylläkin lämmintä valoa).Toimiva ajastimella 10 h päivässä.Tinapaperia lamppujen kuvussa.Ongelmana että valokeila on aika pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja: ¤¤kissa¤¤

Kuinka lähelle/kauas kasveista kasvilamput tulis laittaa? Mulla näyttäisi olevan samanlaiset lamput kuin ookissaoo:lla eli energiansäästölampulliset, jotka eivät lämpene. En tavoittele mitään huikeaa kasvua, kunhan näyttäisivät hyvältä ja yhden pelargonin ajattelin kokeeksi talvettaa kasvilampun alla.