Lukinlilja tässä moi!
Aamulla pelkäsin, että kukka aukeaa huomenna, kun ollaan pois kotoa, mutta päättikin ilahduttaa jo tänään!
Lukinlilja tässä moi!
Aamulla pelkäsin, että kukka aukeaa huomenna, kun ollaan pois kotoa, mutta päättikin ilahduttaa jo tänään!
Minulla myös tämmöinen (tähti)lukinlilja, joka kukki toukokuussa. Sipulin ostin tämän kevään puutarhamessuilta. Todella kiva tuoksu kukassa.
Nyt kasvi on allaolevan näköinen - muodoltaan kuin yuccapalmu. Olenkohan minä istuttanut sipulin jotenkin väärin, vai onko ihan tarkoitus että lehdet kasvavat noin tupesta?
Samalla tavalla minun liljani kasvaa. Ja näköjään tekee samaa kuin sinulla; lehdet alkaa ruskettua kärjistä lähtien. Aloin epäillä, että sen on tarkoituskin kuihtua kukittuaan, tekee samaa kuin laukat eli alkaa ruskettua jo sinä vaiheessa kun nuppu on vasta aukeamassa. Vai olenko hoitanut kasvia jotenkin väärin?
Aika jännä tuo kasvutapa, mulla kasvaa lukinlilja näin:
Kun taas kriinumi on aivan samannäköinen kuin Zirmelin alemmassa kuvassa.
Mika toi sun lukinliljasi on, MarjaBee? Mun pussissa luki Ismene Festalis, hyllynreunassa taisi lukea tähtilukinlilja. Olisi heti pitänyt kirjoittaa muistiin…
Kuules, enpä osaa tarkempaa määritystä antaa. Osaisko Satues, sipulin sain häneltä?
Mulla on samalainen lukinlilja kuin Zirmelin ylläolevassa kuvassa, on tullut nimellä Hymenocallis narcissiflora, kellolukinlilja.
Itsellä samanlainen kuin MarjaBeen, en osaa sanoa mitään, olen alun varastanut Dominikaaneilta, hotellin puutarhasta..hyi minua...siellä se kukki aivan samanlaisesti, kuin edellä olevissa kuvissa.
Kuinkas tätä kasvia hoidetaan nyt talven ajan. Nappasin muutaman sipulin maaliskuussa Thaimaasta, kovasti ovat kasvattaneet lehtiä, ulkona olivat koko kesän.
Tällainen tämä nyt on, olen kastellut ihan niinkuin muitakin huonekasvejani.
Mulla on nyt ongelma emotaimen juurelta työntyy kolme pientä taimea koska ne voi siirtää tai irroittaa emostaan? onko joku tietty aika että lähtee kasvaan vai onko sillä mitään väliä? kiitos vastanneille!
Viimeviikolla istutetut sipulit, alkavat pikkuhiljaa juurtumaan ja ehkä lehtiäkin voi odotella. Entäs, milloin kukkii?
Minä laitoin viime vuonna ruukkuun 12.4. ja kuva kukasta on otettu näköjään 29.5. Taidat Pirkkis saada vappukukan
Entäs toi Thaimaan kukka, sillä on lehtiä vaikka kuinka paljon, ollut koko talven, kuva edellisellä sivulla.
Pirkkis, samanlainen lehtipehko on omassa lukinliljassani,ollut koko talven,en tiedä pitäiskö lopettaan talveksi kasteleminen,ei se ainakaan ole kukkinut kertaakaan, vaikka on ollut meillä monta vuotta.
Ainakin jotkin lajit tarvitsee talvilevon. Omaltani vähensin kastelua pikkuhiljaa syksyllä, ja kaikki lehdet kuihtui pois. Annoin olla talven vintin rapussa, siellä on vähän viileämpää. 3 viikkoa sitten toin sen lämpimämpään ja kastelin vähän. En ollut muistanut koko kukkaa moneen päivään, ja tänään siinä näkyi jo 7-senttinen lehti. Saas nähdä saanko sen uudestaan kukkimaan. Viime vuonna sain, mutta sipuli olikin kaupasta ostettu.
Kiitos Pentin, sorruin eilen kauppilalla ostamaan kaksi tähtilukinliljan sipulia. Tyrkkäsin ne nyt samantein multaan. Minusta tuon kukka on aivan ylivoimaisen kaunis
Hymenocallis, Harrissiana, yllätti kukillaan, kaksi kukkavanaa kukassa.
Tosi hieno…mäkin sain satuesilta oman pikkusen lukinliljan…
Pirkkis, onpas upeat kukat! Mulla on nyt nämä kaksi tällaisessa vaiheessa, ovat oikeastaan vasta nyt lähteneet kunnolla kasvuun. Lajike on Ismene Festalis.