Otin syksyllä yhden kasvin talvehtimaan sisälle ja nyt on siitä 170 pistokas-
alkua kasvamassa. Ei taida olla ihan lääkitys kohdallaan:/
Mulla unohtui tuo pistokashomma syksyllä. Tänä vuonna ymmärrän ottaa pistokkaita heti keväällä. Tää oli yks parhaimmista jutuista täällä. Tykkään lumihiutaleesta ylikaiken.
Hyvältä näyttävät kurpitsan pistokkaat. Onneksi oli lääkitys unohtunut
No on Kurpitsalla ainakin ens kesänä lumihiutaleita pihalla.
Hillasuo, Kurpitsalla on markkinoita :-)
Onpas terhakoita lumihiutaleita. Just yksi niistä lajeista, jotka teloittuivat talvella. Ensi kertaa älysin edes yrittää.
Ovat mokomat niin tarkkoja kastelun suhteen. Kerta liikaa vettä tai kunnon kuivahtaminen riittää.
Saan noilla pistokkailla varmaan jotain kasviveloista suoritettua kunhan ilmat lämpiää ja sukulaisille ja mökillekkin menee jokunen taimi.
kurpitsa,minkälaisessa paikassa talveutat lumihiutaleesi?olen monta kertaa yrittänyt mutta aina helmikuussa ne kuolevat!
Huoneenlämmössä loisteputken alla. Ei kovin hääppöiseltä talvella näytä, mutta juuri ja juuri on elossa pysynyt. Kastelun kanssa on oltava tarkkana.
Minä ostin tänään lumihiutaleiden pistokkaita, maksoivat 50 centtiä kipale. Piti ostaman siksi, kun kuulin myyjältä että ne on tuotu Israelista. Ja minä tietysti Israelin ystävänä heti nappasin 10 kappaletta mukaani.
Nyt ne pitäisi istuttaa, montako pistokasta laitan aina amppeliin? Oiskohan leveys noin 20 cm.
25cm amppeliin olen laittanut 3 tainta. Tee toki seka-amppeleita kun siulla on kaiken näköistä kukkaa tulossa.
Näissä pistokkaissa on jo kukkiakin, ovat noin 20 cm pitkiä. Mitähän nyt sitten tekis?
Naps naps ja purkkiin
Entäs mitäs teen toiselle osapuolelle, juurtumaan veteen vai multaan?
Niitähän mie juuri tarkoitin. Leikkaa mielummin veitsellä. Kosteaan multaan ja kevyesti muovi päälle. Voi vaikka päivittäin sumutella vedellä hieman. Reilu viikko ja kaikissa juuret.
Nyt on sitten lumihiutalepistokkaat istutettu ja taimia on nyt 40, toivottavasti lähtevät kasvuun nämä uudet tulokkaat ( kävin tänään hakemassa uudet 10 tainta).
Ilman muuta kannatti hakea, kun ei sinulla vielä taimia ollutkaan
Lumihiutaleen pistokkaita? Uteliaana kyselisin, mistä löytyisi tuolla hinnalla? Olen useampana keväänä yrittänyt etsiä, mutta ei ole osunut matkan varrelle. Olen kyllä yrittänyt talvettaa yhden lumihiutaleen joka vuosi pistokkaiden varalle, mutta jokikinen on kuollut talven aikana normaaleissa huoneoloissa, kun sen kastelun kanssa pitäisi olla niin tarkka...
Täältpä tietenkin omalta paikkakunnaltani, puutarhaliikkeestä.
kurpitsa!minulla on kolme vaihtoehtoa talveuttaa kukkia.mikä sinun mielestasi olis paras lumihiutaleelle.kanala,lämpötila noin 10-14 astetta.yläketa 15-18astetta vai huoneenlämpö????
En usko että lämpötilalla on niin hirmuisesti merkitystä. Luulen että tärkeämpää on kasvin seuraaminen, ettei pääse liikaa kuivumaan. Yritin joskus aiemmin saunan pukuhuoneessa talvettaa, mutta unohdin ne liian kauaksi ilman kastelua. Itsellä on yläkerran aulassa ja koko talven on päiväsaikaan ollut loisteputket päällä. Aamuin ja illoin kun valojen kanssa pelaa niin tulee samalla katsottua kasvien vointi.