Lumihiutale, Sutera cordata

Aamukatsastuskierroksella hämmästyin kun lumihiutale kukkii, ei oo taimi ees kymmentä senttiä ja kukkimaan pitää ruveta. Höh !

hih, täytyykin kylvää omansa.

Liinukka, ostin eilen paikallisesta viheralan yrityksestä kaksi valkoista ja kaksi pinkkiä lumihiutaletta, valitsin huolella erittäin tuuheat yksilöt. Kotona sitten otin niistä yhteensä 18 pistokasta, yhdeksän kumpaakin väriä , mielestäni kerkeävät erittäin hyvin!

Kuroneko, minäkin pääsin viikonloppuna käymään viherlandiassa ja sain sieltä kolme valkoista ja kolme valeenpunaista lumihiutaletta! Olivat aika edullisia vieläpä, kolme kappaletta vitosella. Otin heti niistä pistokkaita, yhteensä 16. Laitoin suoraan turpeeseen ja suihkuttelen niitä ja pidän muovipussin löysästi päällä. Nyt olen taas hiukkasen onnellisempi :slight_smile:

Entäs tämä lyhytversoinen lumihiutale. Koko kesän jurotti lähes viherkasvina ja nyt kun on kylmää ja viileää, kukkiikin niin pulskasti jotta. Ei taida viihtyä talvea siätiloissa

kuva

Tarkalla kastelulla saat sen menemään ja keväällä voi ottaa pistokkaita. Pikkasen se on haasteellinen.

Työpaikan julkisissa istutuksissa on myös lumihiutaleet niin komeita nyt etteivät ole ollu koko kesänä, onpa käyny mielessä että ottasko riskin ja kun daalian juurakoita niistä kaivelen ottas ja kokeilis piruuttaan kuin kävis hiutaleen kans talvetus. Eihän tuo maksas kun vaivan.

Jos niissä on kypsiä siemeniä niin niistä saa lisättyä vieläkin helpommin.

Menisikö viileässä varastossa ilman valoa? Täähän ei ollut kovin nirso pakkasellekaan.

Kokeile. Laita joku alusta johon siemenet karisee niin siinä on toinen vaihtoehto jos ensimmäinen menee mönkään. Samoin mie kokeilen, joskin sisällä lämpimässä.

Meillä varasto eristettiin ja pienellä patterilla pidettiin viime talvi plussalla. Valoa siellä ei kuitenkaan ole (tai siis tiestysti tavan kattovalo, mutta ei siis ikkunaa). Mutta kuten sanoit mitään ei häviä, jos kokeilee;-)

Lilan värisen lumihiutaleen pistokkaat kukkii täyttä häkää.

Hienoa Raya heart olen iloinen puolestasi! (Ja vähän kateellinenkin. Tai paljon)

Tuota,nuo itäneet lumihiutaleet,net on niin hiuliaisia.Montako tainta paatta 24 cm ruukkuun?

Täältä lueskelin, että lumihiutaleen pistokas kasvattaisi juuret 2 - 3 viikossa. Omat pistokkaani ovat olleet kissanhiekassa kohta 3 viikkoa, joten innokkaana ajattelin siirtää heidät multaan. Yllätys olikin melkoinen, kun pistokkaassa ei ollut yhtään juurta. Tarkistin toisenkin ja sama juttu, ei juuria ja kuitenkin pistokkaat ovat ihan terhakannäköisiä. Olenko liian hätäinen vai luovutanko jo ?

Yleensä lumihiutaleen pistokkaat nuutuvat pitkäksikin aikaa, mutta sitten terhakoituvat juurruttuaan. Sinulla nyt jotenkin tällä kertaa toisin.

Minun neuvoni olisi, että anna niiden pistokkaitten olla vielä rauhassa.  Mitään menetettävää ei ole.

Do not worry, be happy! broken heart

Ekaa kertaa kasvatan lumihiutaletta siemenestä. Nyt ne ovat itäneet ja kasvattavat ekoja varsinaisia lehtiään. Sitten kun koulin ne niin kuinka monta pikku taimea laitan samaan purkkiin. Oisko mulla niitä 7x7cm purkkeja.

Entäs pitääkö niitä jossain vaiheessa latvoa?

Montako laitan sitten siihen varsinaiseen purkkiin, jossa ne koko kesän ilahduttavat minua?

Maariankello, voit panna vaikkapa yhen per purkki ja sitt kun kasvaa voi ja pitääkin latvoa ja lumihiutalettahan voi myöhemmin "monistaa" latvatupsuista niinku petuniaakin. Kurppa on laittanu kuvalliset ohjeetkin joskus. Ja siitä että montako kesä-purkeissa on, ei tiiä , kun tökin niitä latvoja juurelle enemmän ja vähemmän, luultavasti aika monta.
Kokeile Miranda multaan, mutta kyllä miulla kissanhiekassakin toimii ihan jees. Miulla on 2 viime kesäsiä pistokkaita ja niitä oon monistellu jo usseemman purkin.

Tuolla  ----kesäkukat - lisääminen - latvominen , on Kurpan kuvalliset ohjeet.

Olen minä noita petunioita monistanut tuolla tavalla. Juuri noita Kurpan ohjeita noudattaen. Eli siis samalla tavalla laitan nuo lumihiutaleet. Kiitti raya!

Dääm,minun lumihiutale höytyvät kuivahtivat reissun aikana.Ku kastelin niitä niin kaikki häipy ku peru saharaan :frowning:

Ehtiikö jos vielä kerran kykyväisin niitä(jos löytyy siemeniä)?