Tässä kuva mun lumikärhöistä (2 kpl) , jotka kasvavat pitkin vanhaa omenapuuta.
Ostin jokin aika sitten minäkin lumikärhön, vaan on vielä istuttamatta kun paikka on harkinnassa. Neuvoja? Onko oltava suojainen paikka ts seinusta, vai pärjääkö avoimemmalla esim. pihlajan juurella. Pihlaja itsekin vielä suht pieni, olisko sellainen 2,5-metrinen. Aurinkoisella paikalla on kyllä mutta ei erityisen paahteisella. Etelän puolen seinustalla ei tänä syksynä oikein ole sopivaa paikkaa sille.
Tämän vuoden keväällä ostin lumikärhön ja istutin suureen laastipaljuun kuistin rappusten viereen. Se on kasvanut mahdottoman äkkiä, mutta nuput ovat olleet niillä sijoillaan jo pitkään. Toivottavasti kukintakin joskus alkaa.
Paljun tilan riittävyys juuristolle vaan pelottaa ja ihmettelenkin tässä, mitenkähän saan kärhön joskus kipattua pois paljusta ja avoimeen maatilaan. Maaperä on kylläkin erittäin syvälti pelkkää hiekkaa.
Nousi muutama ruusupapukin vielä samaan paljuun.
Kärhön paikkaa varjostaa keskipäivän paahteelta iso vaahtera. Latvat saavat iltapäiväaurinkoa jonkun verran.
Minulla on yksi varjossa kiipeämässä norjanangervoon, ei kuki vielä. Toinen kiipeilee länsiseinustalla syreeneihin, kukkii sievästi. Kolmas on melko kostealla paikalla lähes koko päivän auringossa. Se on peittänyt kaksi marjo-aroniaa ja peittää kohta ritarinkannukset : D.
Norjanangervoon ja marja-aroniaan… tässäkö ratkaisu meidän paikoin huonokuntoiseen aidanteeseen? ![]()
Lumikärhö viihtyessään on melko paljon samanmoinen tilanvaltaaja kuin kiinankärhöt. Ja karmea totuus on se, että näiden kärhöjen lehdet eivät ole mitenkään suuret, eivät ne oikein peitä. Kukinta-aikaan kyllä komea, se näyttää alkaneen noin 8.7. ja jatkuu vielä.
Minulla on tällainen oletettavasti lumikärhö paritalon pihalla. On ollut tässä ilmeisesti vuosikausia, koska muuttaessamme tänne keväällä, oli jäljellä valtava juurakko (tämä oli siis leikattu alas viime syksynä). Tämä on nyt tämän kesän aikana kasvanut semmoiset yli pari metriä, eikä kasvulle näy loppua. Kuinka isoiksi nämä oikein kasvavat? Minusta on alkanut tuntumaan, etten oikein pidä tästä, koska on selkeästi liian iso tähän paikkaan, ja roikkuu rumasti ympäriinsä. Onko joku kärhölajike, joka olisi hillittykasvuisempi? Joku köynnös olisi kyllä kiva tässä. Voiko tämän siirtää muualle, ja voiko juurakon jakaa? Sanokaa nyt joku kiltti mielipiteenne, siirränkö vai jätänkö tähän? Entä voiko sitä leikata, että pysyy aisoissa?

Tällainen oli juurakko, eli iso se on ollut:
Ei ole omaa kokemusta lumikärhöstä mutta Paul Fargesista ainakin löysin nämä kokotiedot: korkeus 350-550 cm, leveys 150-400cm eli aika isoksi kasvaa. Itse pidän enemmän suurikukkaisista jalokärhöistä, niillekin on oma ketju täällä. Niissä yleensä leveys on 60-100cm ja minun mielestäni ne ovat siistimmän näköisiä kun leikataan joka vuosi alas, ei tule niin risukasan näköä. Vaikka tietysti niitäkin on hyvä ohjailla ja nostella tukeensa aina välillä.
Muoks: lumikärhötkin lienevät ryhmää 3 eli vuosittain alasleikattavia mutta esim alppikärhöihin verrattuna mielestäni siis jalokärhöt ovat siistimpiä.
Lumikärhö luetaan ilmeisesti alasleikattaviin kärhöihin, mutta se ei ole välttämätöntä. Jätin tänä keväänä leikkaamatta ja nyt köynnöskaaressa ja siihen rajoittuvissa kanukoissa lainehtii satojen valkoisten kukkien meri. Valtavaan kasvuvoimaan on varauduttava ja ihan senkin vuoksi vuosittainen alasleikkaus voisi pitää kasvin sirompana ja hallitumpana.
Hei tuoksuuko lumikärhön kukka joltakin ja mitä hyönteisiä se lähinnä houkuttaa?
Kylkikahva, minä varmaan kyllä siirtäisin tuon muualle missä sillä on enemmän tilaa. Tuolle paikalle voisi harkita jotain missä on tummemmat kukat, olisi näyttävämpi vaaleaa taustaa vasten.
Täältä voit katsella eri vaihtoehtoja, esim lähes joka puutarhamyymälästä löytyy jackmanii (tumma sininen) tai rouge cardinal (tummanpunainen).
Minulla on kyllä täällä pihalla uusi, eli vielä hyvin pieni sininen alppikärhö, sekä myös vielä pieni vaaleanpunainen tarha-alppikärhö. Voisin siirtää jommankumman tuohon tilalle, JOS se ei tule kasvamaan liian isoksi tuohon. Voisiko tuon lumikärhön laittaa kasvamaan varjoon aroniapensasaitaan?
Jalokärhökin olisi kyllä kiva, mutta onko se vaikea saada talvehtimaan? Tuossa seinän vieressä on pitkälle soraa, joten siihen on todella vaikea kaivaa kuoppaa, ja ei ole varmaan suositeltavaakaan.
Ei tuoksu lumikärhö eikä tuota siemeniä.
Ok. Koetan välttää liian voimakastuoksuisia panemasta kuistille.
Lumikärhö on minusta hyvä valinta kuistin ristikolle. Ainakin nyt ensimmäisenä kesänä.
Kyllä, sopii erittäin kauniisti talon väriin ja valkoiseen tukeen. Rauhallinen yhdistelmä.
Aloittelee kukintaa täälläkin.
Minulla keväällä ostettu lumikärhö valloittaa kiveä. Säleikön teko terassille on pistetty “hallituksen käsittelyyn”, johon siis tuota kärhöä olen suunnitellut.
Tänä kesänä ostettu lumikärhö on kiivennyt jo kodan katolle ja näyttää valkealta verholta. Tässä vielä nupustoa.
Ja minullakin lumikärhö kiipeilee kuistin yläristikoilla! Hermostuttaa vaan, kun sen suureen laastipaljuun istutin, että milloin loppuu multatila? “Onneksi” tulin pari ruusupavun siementä painaneeksi sen multaan, joten huomaan kastella heitä, kun ruusupapu alkaa nuupottaa.