Lumikello, Galanthus

Että tämmösiä.. Syksyllä aavistin että talvella kaipaan jotain tällästä!

Lumikelloni aloittelee jo kukintaansa. Lumen alta on ponnistanut nyt noin kolme senttiä korkea lumikellon taimi. Nuppu on jo suurehko, mutta vielä sojottaa ylöspäin. Ja useita kavereita pienenpinä alkuina pinnistelee perässä pois lumen alta. Suloisia.

Mulla on vielä lumikerros kukkapenkin päällä, mutta eiköhän sade tee pian tehtävänsä. Vähänkö odotan lumikellojen näkemistä! Toivottavasti ovat itäneet.

Ihkuu! Lumikellot itivät ja eka niistä kukkii.

Olen nyt kolmena syksynä laittanut lumikelloja, mutta kertaakaan en ole onnistunut saamaan mitään eloa maan pinnalle. Ihan marketin halppissipuleita olen kaivanut maahan. Vaativatko sipulit jotain kommervenkkejä kasvaakseen? Puutarhurissa nyt ei tietenkään mitään vikaa ole vaan sipuleissa, eikös :wink: ?

Älä hötkyile niiden kanssa, ne ovat hitaita ja sitten sitäkin varmempia ja sitkeitä kukkijoita.

Kiitos Viherpeukalo! Koitan malttaa mieleni :slight_smile:

Kääk! Voiko kestää kolmekin vuotta että ne nousee?

Kyllä voipi, mutta neljäntenä alkavat kukkia ja kukinta paranee vuosi vuodelta.

Ihan tosi? Minä olen kerran kokeillut ammoisina aikoina kun asuin vielä vanhempien luona. Mutta kun eivät nousseet, niin enpähän ole sen jälkeen edes yrittänyt! Ehkä ne ovat siellä kukkineetkin, mutta ei ole tullut seurattua…

Lumikellon sipulit pitäisi kai istuttaa heti, kun ne ovat kauppoihin ilmestyneet. Silloin kukinta olisi varminta sitten keväällä. Sipulit kuivuvat helposti pilalle.

pipu, tuo on totta.

Mä olen tehnyt itse vain vähän sipulikukkaistutuksia, piha oli täynnä ennestään. Mutta kirjopikarililjoja olen laittanut, ja niille kävi juuri noin kuin Viherpeukalo kertoi, alkoivat kukkia vasta neljäntenä vuonna. Pari ekaa vuotta ei mitään eloa, sitten muutama vihreä piiska, melkein nyhdin heininä pois. Ja nyt tänä vuonna TADAA, ihania pikarililjoja!

Kasvit ja sipulitkin, vaativat oman aikansa, että juurtuvat ja sitten vasta kukkivat. Nuo pikkusipulit ovat juur siitä eismerkki. Isoissa tulppaaneissa on varastoa sipulissa ja kukkivat heti seur. keväänä, mutta nehän sitten taantuvat aikojen myötä.

Piti vähän auttaa lapioimalla lumihankia pois - ja siellähän ne puolimatrisen hangen alla odotteli!

On se niin hienon näköistä kun kevään ensimmäiset kukat kaivautuvat maan pinnalle. Täällä on lumen alla vielä kaikki kohdat mihin näitä pikkusipuleita on istutettu, syksyllä pitää muistaa laittaa lisää seinänvierustoille.

Lumikelloja räntäsateisena päivänä

Ostin tämään lumikelloa ruukussa. Sehän pitäisi istuttaa syksyllä. Mutta voinko tehdä niin että kun se lakkaa kukkimasta tuossa ruukussa, niin otan sipulit pois ja istutan ne maahan? Ja annan lehtien olla rauhassa kiinni? Ja toinen kysymys: Kuinka syvälle istutan sen sipuliosan? 3 kertaa sipulin koko? Ja vielä kysymys: Minkälainen maa olisi hyvä? Minulla on tuossa vähän kohopenkkiä (Multaa, alla hiekkaa, savea…) Luulisi kelpaavan.

Olen ihan aloittelija näissä perenna ja sipulikukka asioissa, joten jos täältä saisi apua…olisi kiitollinen!

Paitsi jos ne on purkissa ihan pinnassa niikun narsissit, sit normaaliin 3x syvyyteen kyllä maahan :slight_smile:

Kiitos! Ei ole purkissa ihan pinnalla eli sitten samaan syvyyteen. Voinko odottaa sitten ensi keväänä lumikelloja maasta pintaan jos istutan ne esim. toukokuun aikana?