Lumikello, Galanthus

Kevään ensimmäinen lumikello meillä avasi kukkansa tänään.

Täällä myös ihastellaan kylmää pelkäämättömiä kaunottaria.

Ihania lumikelloja teillä! Ihastelin niitä myös Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhassa. Omassa lumikelloruukussani sen sijaan ei näy mitään elämääärtynyt. Tänäkään keväänä ei siis onnistuta. Taidan jättää väliin siihen asti, kunnes saan oman puutarhan joskus tuhannen vuoden päästä.

Selvisi eilen, miksi lumikelloruukussa on niin hiljaista. Olivat sitten mädäntyneet talvella kellarissa nuo sipulit. Kiukun kiukku!vihainen Enää en kyllä yritä.

Minulla lumikellot parvekkeella puskevat ylös piippojaan. Vielä saa kukintaa odotella, mutta ei haittaa, ovat ekat sipulikukat jotka olen onnistunut säilyttämään talven yli parvekkeella.

Lumikellot hiukan kuin empien ovat nousseet

Minäkin bongasin ensimmäisen lumikellon tänään! Varmaan ne loputkin nousevat myöhemmin.

Kauhuissani katselin joskus joulu-tammikuussa kukkapenkkiin upottamaani lumikelloruukkua: jättämäni kasteuvara oli todellakin tehnyt tehtävänsä ja mullan päällä oli sentin syvyinen minilammikko.apea Luulin jo koko ruukun olevan mennyttä (taisivat vielä olla niitä kerrottukukkaisia), mutta ihme ja kumma piippoja kuitenkin nousee.hymy Tässä suhteessa kummastuttaa kyllä nuo plumerian mädäntyneet lumikellot...täh?

Täältä muuten puuttuu sellainen selkeä "olen ihan öönä"-hymiö. Oho ja täh eivät ihan aja samaa asiaa.

Minulla talvehti kanssa kellarissa ruukullinen lumikelloja, joiden sipulit istutin viime syksynä. Kellarissa ei varmaankaan ollut ihan tarpeeksi viileää, koska lumikellojen piipat olivat siellä jo pitkästi pongahtaneet esille maaliskuun alkupuolella. Olivat todella valjunvärisiä, mutta lehtien väri normalisoitui vähitellen pirteäksi keväänvihreäksi, kun lumikellot pääsivät parvekkeelle.

Piippoja nousi jotain 25 kpl, mutta vain muutamaan ilmaantui myös kukka. Onko lumikelloissa joku "taika" eli mistä voisi johtua, että vain noin harva sipuleista kukki? No, ovathan ne lumikellon pirteän keväänvihreät lehdetkin kauniita...

Lumikellot ovat ainoat kukkijat pihalla nyt, mutta niitä onkin muutamassa penkissä. Ne eivät vie tilaa miltään muilta myöhemmin kasvavilta, koska kuihtuvat pois.

Minkä takia lumikelloa pitäsi säilyttää kellarissa ruukussa, sehän säilyy hyvin talven yli ulkona.

No siis mulla lumikellot on semmoses pienes suorakaideruukus, about 30cm pitkäs ja 15 cm korkeas tjsp,eli en kuvitellutkaan, että siinä voisi mitään säilyttää partsilla talven yli paleltumatta. Siks vein kellariin. Pitäisköhän ens syksynä jättää kastelematta istutuksen yhteydes ihan kaikki sipulit, niin eivät mädäntyis? Nyt on mätä iskeny puoleen sipuleista vaikka en kastellu muuten ku sillon istutushetkellä.

Vaikka täällä onkin jo monta kuvaa lumikelloista, niin kokeilen kuvan lisäystä ja samalla  kehuskelen, että meilläkin kukkivat lumikellot.

Aika huonosti on meillä lumikellotkin kasvaneet ja kukkineet tänä keväänä, odottavat vissiin vielä sateita. Kompostin luona varjoisessa paikassa oli tämä puska.

plumeria, ihan viisaasti teit, kun talvetit lumikellosi kellarissa. Ei ne tuommoisessa ruukussa selviä parvekkeella hengissä talven yli. Nuo minun kellarissa talvehtineet lumikelloni, jotka eivät tosin oikein kukkineet mutta tekivät kyllä sitäkin enemmän kauniita vihreitä lehtiä, on istutettu myös semmoiseen suorakaiteen muotoiseen muoviruukkuun. Kastelin mullan sipuleita istuttaessa aika reilusti. Eivät mädäntyneet. Kellarissa, jossa talvehtivat, on yleensä lämpötila jotain +6 C.

Ylikastelun vaara on kyllä varmasti olemassa, jos ruukun pohjassa ei ole kunnon reikiä ja liika vesi jää seisomaan ruukun pohjalle koko talven ajaksi.

Löysin helmikuussa kirjahyllystä pienen pussin, jossa oli kymmenen lumikellon sipulia. Ajattelin, että ei ota jos ei annakaan, istutin ne ruukkuun ja kannoin kylmästi ulos. Ja eikös vaan ne sieltä nouse!

Tänä vuonna ovat lumikellot (sekä kerrotut että yksinkertaiset) kukkineet paljon ja pitkään. Ihania pikkukukkia sydän

Meillä yksinkertaiset alkavat olla valtavia puskia ja mietinkin missä vaiheessa ne pitäisi jakaa. Muutama tupas on osoittanut merkkejä kukkien vähenemisestä, olisiko siis aika?

Kaiva vain esiin ja levittele uusille paikoille. Sipulit on varmaan menneet pieniksi, kun tiiviisti kasvavat.

onko kukaan kokeillut talveuttaa lumikelloja ruukussa ,ja ruukku upotettuna hiekkaan.ajattelin kokeilla ja sitten keväällä nostan ruukut kasvihuoneeseen ja sitten saan aikaiset kauniit  amppelit.kyllä oli taas hieno suunnitelma,saa nähdä sitten mikä on tulos.

Tulppaaneilla tuo ainakin toimii, miksei lumikelloillakin? Ruukku vaan kokonaan hiekan sisälle ja sitten keväällä kova etsintä, että missä kohdassa ovat

Onko kukaan tilannut lumikelloja ulkomailta taimina (bulbs in the green) heti kukinnan jälkeen? Viime keväänä tuli FST:ltä ruotsinkielinen puutarhaohjelma, jossa toimittaja tilasi niitä Englannista ja ne saapuivat hyvinvoivannäköisinä sanomalehtiin käärittyinä nippuina. Voisivat menestyä paremmin, jos istuttaiskin niitä heti keväällä kukinnan jälkeen. Syksyllä ostetuista sipuleista huonoja kokemuksia - ainakin mulla.