Lumikello, Galanthus

Lumikello sivustolle eksyin, Englannissa  näköjään jo kausi lähestyy ja meillä 2-3 kk vielä odoteltavaa. Pah.

Viime keväänä ostin Pärnun torilta vanhalta rouvalta nahistuneen lumikellokimpun.
Nyt he kukkivat kauniisti. Harmittaa kun en ostanut enempää. Näissä on niin suuret kukat.

Kauniita.Onkohan alettava hommaamaan lumikelloja,jossain lehdessä oli niistä juttua,olisko ollut Kotipuutarha aiemmin talvella.

eikö sekä roosetin (viffeä malli) ja kurpan (keltainen) kuvassa olekin lumipisara eli suvikello (leucojum aestivum)  - märtsikelluke viroksi

(kevät)lumipisara (ja kevätkello on sitten taas kolmannenlainen - märtsikelluke viroksi)
märtsikelluke on todella netin sanakirjassa käännetty sekä suvikelloksi että kevätkelloksi mutta kun märts on maaliskuu niin ei se oikein suvea vielä ole…

Juu, kyllä niitä on monia erilaisia ja varsinkin suomenkieliset nimet usein sekasin ja sekavat, näissäkin

Märtsikellukkeena minäkin tuota joskus mummososilta olen ostanut. Kukka selvästi “pullukampi” kuin lumikellolla. Minulla on kasvanut hieman kookkaampanakin kuin lumikello

Eli olen väärässä ketjussa?

Samannäköisiä keväkelloja, mätrsikellluge tms. mullakin on nyt eka kerran kukassa. Lumikelloista ne eroavat siinä, että ovat isompia kooltaan ja kukat näyttävämpiä keltaisine pisaroineen. Niiin ja kiitos eräälle penttiläiselle, jolta niitä sain viime syyskuussa. 

pah - kevätkello (se kolmannenlainen:-)) pitäisi olla kevättähti, chionodoxa. anteeksi sekoilu

Tässä mun lumikellot , huono kuva kun otin kiireessä maanantaiaamuna kuuden kieppeillä mökillä , ilahduttaa , luulin että myyrät olivat syöneet nämä , mutta olivat kai sitten …niin mitäköhän `
 Jaa , ettei oliskin kevätkelloa   ?

Onko lumikelloja ? Nyökyttävät alaspäin ja kukka sisältä kerrottu.

Kyllä ovat.

Miksiköhän mun lumikellot vaan pikkasen pilkistää ja muilla on ollut kukassa iätajat ?

Maaperä , liian syvällä ,…jelppikää !

Viime vuonnakin oli nupulla 23/4 !!!

Irsa, keitä ovat "kaikki muut"? Älä huoli, ei ole meillä iät ajat kukassa olleet. Banaanirannikolla voivat olla olleetkin.  Taisi tiistaina olla -16 pakkasta ja lumikellot näytti aamulla ihan löttänöiltä. Vasta eilen/tänään ne samat ovat toenneet kylmyydestä ja näyttävät hyviltä ja yhä hieman nuppuisilta. Varjoisammalla paikalla ilmiintyvät myöhemmin, säästyivät nyt pakkasilta ja kukkivatkin pidempään. Onneksi eivät maistu rusakoille.

Irsa, kyllä ne lumikellot varmaan osaa  nousta, kun ulkoiset olosuhteet siihen antaa myöten. Meillä on vaan nyt niin varhainen kevät, että lumikellot kukkivat jo helmikuun lopulla ja nyt ovat kukassa  kevätkellot ja jotkut siniset, scilloja varmaan. 

Kiitos Valtsu ja viherpeukalo vastauksistanne !

Onhan nuo aika ankeassa paikassa mutta pääasiahan on se , että edes joskus kukkivat :slight_smile: !

Lumikellot meillä nyt kukkivat, mutta eivät ole iät ajat kukkineet. Mikään muu ei vielä kuki. Krookuksista lehtien päät vasta pikkasen pilkistää maan pinnalle.

Istutin viime syksynä Hollannista tilaamiani lumikelloja, joiden piti olla kerrottuja puistolumikelloja (Galanthus nivalis 'Flore Pleno'), mutta kuten kuvista näkyy, ne ovatkin tavallisia yksinkertaisia. Sieviä siitä huolimatta.

kuva

kuva

kuva

Kerratut puistolumikellot (Galanthus nivalis 'Flore Pleno') ovat kukkineet Espoossa jo pari viikkoa. Ensimmäiset kukat puskivat jään läpi! Yksinkertaiset lajikkeet eivät ole vielä nousseet.

kuva

kuva

kuva