Lumikellopuu, Halesia Carolina

(Pensaat - Lumikellopuu (Vitikellopuu), Halesia Carolina)

Luin vanhasta "pentistä",kuten te konkarit sanotte, että joku oli kasvattanut siemenistä Lumikellopuuta.

Kiinnostaisi tietää miten on kasvatus sujunut?

Pari päivää sitten talvella kanadasta tilaamistani siemenistä iti ensimmäinen.

Hinnes, lähtikö kultasateen siemenet itään  ??

Vielä ei ole näkynyt mitään itämisen merkkejä. Alan epäilemään, et kultasateet ei ole mun alaa, toisin kuin esim. hevoskastanjat, joiden siemenestä kasvattaminen on tosi helppoa.

Kuinka nopeasti kultasateen siementen pitäisi itää?

No jos ne silloin heti laitoit, kyllä olis jo pitänyt olla päällä. Haluatko valmiin taimen...jos löydän puskan alta ?

Kiitos vaan, mut en mä taimia halua. Mulla on useita kultasateita kasvamassa,siis kaupasta ostettuja taimia. Ilmeisesti mä en ole kultasade-ihmisiä, kun idätys ei onnistu.hymy

Tää keskustelu on nyt hieman väärän otsikon alla, mut jos jollain on kokemuksia otsikon lumikellopuusta, niin kerro.

Satues, kiitos siemenistä. Mä en vaan ilmeisesti osaa kultasadehommaa.ärtynyt

Kakkosvyöhykkeen talvehtimiskokemukset: Ensimmäinen talvi vei halesian niin, että tämän verran oli keväällä 2010 jäljellä reilun metrin korkuisesta halesiasta. Taimi kuitenkin kasvatti nopeasti uusia oksia ja kevät näyttää, aletaanko taas alusta uudestaan (tai onko halesia ylipäätään hengissä enää) :D

Syyskesällä 2010 oli tilanne tämä. Nyt kasvin päällä on paksulti lunta, joka toivottavasti suojaa hieman. Herkkä herkku, jolla ei liene oikeasti juurikaan menestymisen mahdollisuuksia täällä. Tähän tulokseen olen päätymässä. Mutta kokeiltavahan se on…

Vitikellopuut eli lumikellopuut (Halesia )

on storaksikasveihin (Styracaceae ) kuuluva kasvisuku. Siihen luokitellaan kaksi lajia, jotka kasvavat Yhdysvalloissa. Vitikellopuita kasvatetaan koristepuuna ja toinen nimi lumikellopuu viittaa valkoisten kukkien lumikelloa muistuttavaan ulkonäköön.
-“Carolinanlumikellopuu” eli “karolinanvitikellopuu”, “lumikellopuu, karolinanlumikellopuu” (Halesia carolina L.)
-(Halesia diptera L)"

Laji “vuorivitikellopuu eli vuorilumikellopuu” (Halesia monticola) on todennäköisesti "Halesia carolina"n synonyymi.

(Lähde: Wikipedia

Lumikellopuu, Halesia carolina

Keskikokoinen puu, meillä pensasmainen. Pysty- ja kapeakasvuinen. Valkoiset nuokkuvat kellokukat keväällä lehtien puhjetessa. Talvenarka kokeilukasvi, ei juuri kokeiltu Suomessa. Aurinko-Puolivarjo, tuore, vähäkalkkinen, läpäisevä, runsasmultainen. Kasvuvyöhyke I .