Lumimarja, Symphoricarpos albus

Hei! Voisiko joku kertoa, mikä olisi suositeltavin lumimarjapensaiden istutusväli? Onko 50 cm liian tiheä? Aidanteen tarkoitus on antaa näkösuojaa pihaan.

Lumimarjapensas tekee kohtuullisen runsaasti juurivesoja, joten se kyllä täyttänee tyhjät välit, joten liian tiheään ei ainakaan ostotaimista kannata istuttaa. Itse olen repinyt vanhoja puskia palasiksi silloin, kun olen uusia taimia tarvinnut. Lumimarja on osoittautunut varsin sitkeäksi ja jänistä kestäväksi puskaksi.  

Lumimarjapuskat oli kyllä niin kauniita kaupungin istutuksissa tänä syksynä, että noita taimia on ostettava kyllä joku 3 kpl ensi kevänä! Niistä tulee mukava vihreä tausta uusille perustettaville perennapenkeille. Mietin tässä vain, että ovatko kovin pintajuurisia? Jos sitten on kovin hankala hoitaa tuota perennapenkkiä kun pensaat alkaa valtaamaan sitä. Kannattaisiko penkin ja pusikon väliin jättää joku pieni sorapolku tms?

Jos tuo tekee juurivesoja kovin, niin kannattaa varmaan laittaa juurieste siihen väliin, elikkä selkeästi erikseen lumimarjat ja perennat sitten siihen eteen ihan omaan penkkiin.

Polku voisi olla ihan kiva siellä välissä, siitäkin voi tehdä jonkinlaisen katseenvangitsijan ja käy hoitopoluksi.

Lumimarja tekee todella juurivesoja. Meille sitä ei ole istutettu, mutta naapurin puolelta sitä tulee vuorenkilpieni joukkoon joka vuosi. Vaikka leikkaan alut pois, en ole päässyt versoista eroon. Lumimarja on kaunis vain, kun puskassa on ne valkoiset marjat. Kukintakin on aika mitätön.

Meillä on rapun pielessä vanha lumimarja. Voisko sitä leikata alas, jos se vaikka siitä tuuhettuisi?

Leikkaisin harventaen aika reippaasti vanhimpia, paksumpia oksia. Juuristolle vähän uutta multaa tai kompostia virkeisteeksi.

Ok. Voikos sitä yrittää siirtää? On niin jotenkin ahtaasti siinä…

Lisääntyy niin maan mainiosti, me kärrättiin sitä pellolle, kun tehtiin viereen uusi kukkapenkki. Juurivesoja joka suunnassa ja tosi tiukassa.

Joo,karmee tekemään juurivesoja,itsekin revin pois joka vuosi ja aina vaan lisääntyy ;(

Voi siirtää jos voima riittää, eikä kärsi vaikkei kunnolla juuripaakkua saa ylös, edes osan tai juuriversoja… Terävä lapio, pari talikkoa ja kirves/puukko pitkien juurten katkaisuun. Ruohonleikkurilla kierrettävään paikkaan yksittäispensaaksi tai juuriesteellä rajattuun paikkaan. On se lumettomana talvena vaan niin lyömättämän kaunis pihavalojen valaisemine helmineen. Vaihtaisin mielläläni norjanangervopuskaan.

Ylimääräiset juurivesat vois sit lähettää tänne…

Yhtenä keväänä vanhaan lumimarjaan ei lähtenyt tulemaan lehtiä ollenkaan, tuolloin leikkasin koko puskan alas ja hetkessä roihahti uuteen kasvuun. Saavutti jo samana vuonna entisen korkeuden. Juu juurivesoja tekee paljon, saa tulla hakemaan… Alkuperäinen vanha pensas on niin tiukkaa juurakkoa ettei sitä paakkua enää saa jaettua.

Ei tullut eteen lumimarjantaimia tänä keväänä ja jäi hankkimatta. Harmi. Pari päivää sitten näin aivan ihanan helmipeitteisen lumimarjan Kaisaniemen kasvitieteellisessä. Se oli iso ja tuuhea.

Ainoa mikä tuossa puskassa alkoi mietityttää oli se haju. Puskan läheisyydessä haiskahti aika pahasti viemäriltä tms. Haiseeko lumimarja vai oliko se joku muu siinä lähistöllä? Ei ainakaan pidä sitten mihinkään ovenpieleen laittaa jos on kovakin haisuli.

Miten saa lumimarjapensaan juurivesat pois rivitalopihalta joka on muutenkin minikokoa. Pensas on saanut rehottaa rauhassa kaiketi vuosia, pikkualkuja on joka kämmenen kokoisella alueella kolme, joten jos maan kääntää lapiolla, juuria voi jäädä eikä ekana vuonna pääse pihalle tekemään mitään. Tämä pensas on ns naapurin puolella joten sitä ei voi repiä ylös. Jos taas niiden antaa vain olla ja ajaa ruohonleikkurilla, lapset voi astua jäljelle jääviin tikkuihin ja saavat jalkansa pahaan kuntoon. Neuvoja?

Osaisiko joku sanoa miten myrkyllisiä lumimarjapensaan marjat ovat koiralle?

Meidän vanhus laiduntaa näitä marjoja. Heti, kun silmä välttää on mässyttämässä näitä - suorastaan ahmii ennen kuin joku ehtii väliin. Mitään oireita ei ole kyllä tullut, mutta mietin lähinnä pidempaikaisempia vaikutuksia mm. maksavaurioita tms. Nyt olen kerännyt kaikki marjat pois pensaista, mutta eihän niitä kaikkia lehtien alta itse löydä, mutta koira kyllä löytää.

Jos lumimarjapensaasta haluaa kokonaan eroon, niin mitkä ovat konstit? On edellisten omistajien istuttama ja itse en ole kauhean ihastunut. Yksi syy ovat nuo juurivesat. Kasvimaakin on sijoitettu tuohon läheisyyteen.

Erehdyinpäs luulemaan ettei lumimarja kelpaa pitkäkorville, mutta syöty se vaan on. Ketjun aiemmista viesteistä pääsin kumminkin siihen käsitykseen, ettei se tahtia haittaa.