Juu ilman muuta - näitä on pakko alkaa repiä pois kun itää koko ajan lisää. Hoyabellalle kenkkäsin näitä jo ämpärillisen tänä vuonna, mutta en tiedä mihin laittoi.
Hienoa, kiitokset
Sopii hyvin tuohon meidän “lätäkköön”, jonne olen keräillyt vain luonnonkasveja.
Näiden lumpeiden esitaimi on haettu eräästä luonnonlammikosta aivan merenrannan tuntumasta, ulommaisilta kallioilta Perämeren eteläosan saaristossa.
Mites nopeesti sen lumpeen pitäs nostaa eka lehti pintaan? Mulla on noin 50-60 cm syvässä lummepurkki mutta kun tuonne lätäkköön kattelee niin ei kyllä näy mitään muuta kuin levää ja sammakonpoikasia.
Meillä näkyy lumpeessa (toinen joku suomessa luonnonvarainen lumme ja toinen joku jalolumme, en nyt muista nimeä) nyt jonkun verran lehtiä molemmissa, mutta eivät lehtet ole vielä ku ehkä 10 cm korkealla istutus ruukussaan. Siis noin 40-50 cm syvyydessä vielä
Pari viikkoa sitten putsasin altaan ja vaihdoin lumpeet isoimpiin ruukkuihin. Laitoin taas melko savista maata ruukkuihin ja hevonpeetä mukaan. Nyt täytin altaan vesijohto vedellä, joten hetken varmaan jurnuttavat kylmästä vedestä.
Aiemmin olen altaan täyttänyt puoliksi jokivedellä, joka on lämpimämpää.
Haa, nyt näkyy eka lehti…alko vissiin ilmat lämmetä sen verran. Mut uskaltaakohan tota lampea nyt putsailla levästä yms… vai tekeekö se lumme sen puhdistuksen. En uskaltanut keväällä putsata kun sammakonpoikaset on siellä kasvamassa. Kohta ne kasvaa pois altaasta ja ois aika saada vesi kirkkaaks, tai siis, pohja puhtaaks.
Köyhän-naisen-lummelampi 

Komea lummelampi, kyllä tuota kelpaa ihailla…mikä on tuo vaaleakeltalehtinen vasemmalla ?
Se on keltalehtinen särkynytsydän. Ja oikeella on se tummempikukkainen ja lehtinen versio. Jotenkin piti naamioida toi laastipurkki