Lummepurkki

Nyt se sitten saapui! Lumme nimittäin. Pitkään sitä odotettiinkin. Lueskelin, että ovat vesimyyrien herkkua, joten en ensimmäisenä kesänä aio kokeilla onneani ja laittaa sitä  lampeemme. Siksi kysyisinkin, mistä olette hankkineet pienehköjä vesiaiheruukkuja, korkeus about 50 cm ja halkaisija samaa luokkaa... Lisäksi ajattelin laittaa samaan purkkiin akvaariosta vesihyasintin kokeiluun, josko menestyisi. Onko vesihyasintista kenelläkään kokemusta?  

Alkuperäinen kirjoittaja: Hippi

Täällä myös kaivataan tietoa vesikasveista, itselleni tuli vesihyasintti ja vehka, niihin tilasin myös mustat istutus korit (niitä saa hyvin varustelluista puutarhamyymälöistä jotka myyvät myös vesikasveja).

Laitetaanko paakku vain koriin ja upotetaan veteen? Altaani syvyys on 40cm, viihtyisikö jokin valkoinen lumme näin matalassa altaassa? Ensimmäiset vesikasvi kokeiluni joten ei aavistustakaan että miten tässä käy onko sintti tai vehka hengissä enään juhannuksena.

no-jaa

Vesikasvitietouteni on heikkoa, mutta sen tiedän että lumme viihtyy vain seisovassa vedessä, ei siis sovellu suihkulähdelammikkoon. Nim. tapoin yhden järvestä napatun apea

Vesihyasintti?    Laitetaanko vain kellumaan vedenpäälle? vai istutetaanko se siihen vesikasvi verkkoruukkuun?... puhetta Apuvaaa!!!

Mulla on neljä lummetta altaassa, jossa on myöskin suihkulähde ja puropumppu. Ovat ainakin vielä hengissä ja viime kesänä kukkivat komeasti.

Kahdella on ikää kolme vuotta ja kahdella vuosi. Talvehtivat ko altaan pohjassa. Altaassa on vettä syvimmäsääs kohdassa noin metri.

Punainen

ja vielä valkoinen

Sinipiha, jos tarkoittamasi vesihyasintti (Eichhornia crassipes) on semmoinen pyöreälehtinen, jäykkävartinen, jolla on ilmatäytteiset "rakot" varsien tyvessä (ja ne kaikki varret lähtee siitä keskeltä juurien yläpuolelta), niin se on kelluskasvi. Eli veden pinnalle vaan! Googleta tuolla tieteellisellä nimellä niin näet kuvista onko kyseessä tarkoittamasi kasvi. :-)

Lummepurkkin ostin Tampereelta kukkakaupasta joka on lähellä Pirkkahallia.

Muuten niitä akvaariokasveja en suosittele laitettavaksi piha-altaisiin.

Eräs kasvilaji on jo päässyt luontoon ja on järvistä erittäin vaikea poistaa siitä on tullut maanvaiva.

Laitetaas nyt tännekkin: Etsinnässä Lumpeen taimi. Tai vaihtoehtoisesti tieto mistä heitä voi ostaa, saako netin kautta tilaamalla? pitäiskö etsiä akvaariokauppoja vai taimistoja…Meillä täällä hankasalmella ei oo heitä näkynyt…

Lähijärvestä…;D Mun mielestä niitä on nykyisin joka toisessa putiikissa. Ainakin plantsu ja agrimarket on myyneet tänä vuonna.

Täällä kasvaa vaan ulpukoita! Pitää varmaan poiketa plantsuun kunhan pääsen jyväskylään asti…

No nyt on Plantsusta haettu lumme Nymphaea marliacea carnea. Mutta nyt iski jo ongelma tuon istuttamisen kanssa, vaihdoin uuden multa/saviseoksen ja istutin isompaan koriin. Mutta varret on vain parikymmentä senttiset kun on siellä kasvanut matalassa. Tälle annetaan ohjeessa 40-120cm. Eli ilmeisesti vähän kerrallaan pitää hiilata syvemmälle ettei lehdet joudu kerralla liian syvälle. Mutta mun altaassa on vain 3 eri tasoa ja eka oli liian matala. Toiseen tasoon nyt laitoin purkin mutta lehdet jäi upoksiin n.10cm pinnan alle.Saapi nähdä onko kerralla liian paljon lisää syvyyttä…

Tänään ostin ensimmäisen lumpeen. Toissa vuonna en raaskinut sitä ostaa (ainainen rahapula) ja viime vuonna olisin ostanut, mutta lähistöllä ei ollut myynnissä.

Laitan sen tuohon meidän pikkualtaaseen, on kiva, jos siellä kasvaa muutakin kuin kurjenmiekkaa.

No jopas, aion juuri lähiaikoina yrittää nostaa tuon lumpeeni altaasta ja jakaa sitä, jos jotenkin vain onnistun, olisit saanut siitä itsellesi jakotähteitä. Tosin se on ihan luonnonlumme, ei siis mikään erikoisuus.

Hei!

En ole yhtään varma onko tämä oikea ketju, mutta itseläni on puutarha-allas projekti ja altaassa oli jo kaksi lummetta purkissaan, mutta tuli ongelmia ja allas jouduttiin tyhjentämään, niin minulle neuvottiin siirtämään kosteassa astiassa lumpeet esim. autotalliin talvhtimaan, niin onko tämä toimiva ratkaisu, tai kai se on kun muitakin kasveja voi talvettaa. Neuvoja tähän asiaan olisi kiva kuulla?

Minä olen nostanut punasen lumpeeni ruukkuinen vesisankoon ja vienyt perukellariin. Tärkeintä kait ettei jäädy umpeen. Eikös niiden pitäisi talvehtia altaassakin jos ei jäädy umpeen eli on riittävän syvä.

Voiko lumpeen jakaa? Tarkoitan, että saisin uusia taimia, koska omat lumpeet ovat purkissa, niin haluaisin lisätä.

kai sen voi, jos joka palaan jää ainakin yksi kasvupiste? Sellaisista minä lisäsin itselleni luonnon lummetta, pätkä vaan kotio mukaan kärjestä. sittenhän ne myös lisääntyy siementämällä, mulla olis pikkutaimia jaossa vaikka tuhat, laji on luult. suomenlumme koskas on aika pienikukkainen mutta pärjää alle puolen metrin vedessä, jopa 20 cm.

Talvenkin?

jo vain, ei lammikossani ole kuin max 50 cm vettä, ja sekin taitaa jäätyä pohjia myöten. Pohjalla on hiekkakerros, johon ne juurtuu. Kukkivat parivuotiaina jopa.
Tuos niitä nyt näkyy, ei ole kukassa vielä lumipalloheiden aikaan. Mutta ei ole lehdetkään liian isoja, että täyttävät koko altaan.

Jaa! Tohtiiko keväämmällä ottaa yhteyttä vaihto-tms. merkeissä? :slight_smile: