Luonnonilmiöitä

Arvatkaapa mitä täällä sataa ?

Alkuperäinen kirjoittaja: Nuttura

Haapan "untuvaa"?

Haapaahan tämä! Voitte uskoa että sitä on sisälläkin nurkat täynnäsurullinen. Ei voi pitää ikkunoita yhtään auki kun hahtuvia leijuu kaikkialla. Viereisessä metsikössä on kohtuullisesti isoja haapoja. Nyt saisi niitä sadekuuroja tulla että puistakin loput tupsukat irtoaisi.

Tuota leijuu täälläkin jonkin verran, ei tosin ollenkaan yhtä paljon kuin kuvassa. Ulkoilutettiin sukulaisen koiraa eilen, ja se sekosi ulos päästyään. Ei tiennyt mitä hahtuvaa jahtaisi, kun tuuli niitä pöllytti.

Eipä tänään helteessä voinut ikkuna auki ajella, koko ajan lenteli vaikka mitä hahtuvaa.. Voikukkaa, haapaa ja kaupungissa mitä lie lehmusta tms. puistopuiden siemeniä. Arvatkaas, oisko taas ollut ilmastoitu auto kiva!

Usein meiltä maanpakolaisilta kysytään "Ettekö kaipaa vuodenaikojen vaihtelua?"

Kyllä ne täällä Kanariallakin ovat. Kylmin aika n. 10 yöllä ja 15 päivällä. Lämpimin 25 yöllä ja 35 päivällä.

Ja sitten se luonto:

Tässä pihapuu 1.5:

Ja sitten sama puu 28.5

Nyt ollaan sitten tässä päivässä. Eli puu alkaa kohta kukkia.

Ensimmäiset kukat ovat puhjenneet.
Odotan mitä tuleman pitää. Tosin Suomeen lähtö on 5 päivän päässä.

Ja tietenkin tämä rikkakasvi.

olisipa meidänkin pihapuut ja rikat tuon näköisiäniin

Joskus tuntuu etteivät nämä vuodenaikojen vaihtelut niin kovin suuria ole.
Noilla kasveilla on kuitenkin jo siemenessä allakka mukanaan.
Vaikka olisi kuinka lämpöä ja valoa niin vasta touko-.. kesäkuussa alkavat kukkia väsäämään.

Vakavasti ajatellen, mitä on edessäpäin, kun lumi tulee sinne minne ei pitäisi ja toistepäin.

On tosissaan alettava ajattelemaan kylvöt sun muut uusiksi, aikaisemmin tehdyt eivät  enää pidä paikkaansa.Miten käy kylmäkäsittelyjen,riittääkö aika, miten vaikeuttaa sade/pakkas vaihtelut?

Onko etelässä unohdettava kohta kokonaan ulos lumen alle laitto?

Riittääkö jos on katoksen alla talven, vaik ei lunta olekkaan, vai turvaudutaanko jääkaappiin?

Mua ei haittaa itseni puolesta, vaikka ulkona sataa vettä tammikuussa, kun vaan tietäis että lumi tulis.

Kuuluneekohan tänne, mutta kerronpa minkä ilmiön näin uimareissulla järvessä. Oli aurinkoinen heinä-elokuinen päivä, ja olin uimassa Etelä-Suomalaisessa järvessä. Yhtäkkiä huomasin, että
noin 20 metrin päässä oli noin 2 metriä halkaisijaltaan oleva ja puolen metrin syvyinen vesipyörre, joka liikkui. Se kesti ehkä muutaman minuutin, kunnes katosi.

Onneksi isällä oli kamera mukanaan, ja tämä erikoinen ilmiö tallentui filmille. En ole muulloin mitään tällaista päässyt näkemään, ja tuo jäi kyllä aivan erityisen hyvin mieleen.

No onpas jännä juttu! Saatko sitä kuvaa tänne näytille? En ainakaan heti keksi mikä voisi aiheuttaa tuollaisen "negatiivisen trombin".

Jos sieltä järvestä joku avasi hetkeksi pohjatulpan? Hyvä ettei imaissut Plastunia sinne syvyyksiin.

Kuulostaa pelottavalta, vesipyörre, hui! Jospa siinä trombi yritti nostattaa vettä? Ukkini sanoi nähneensä nuorra miesnä sellaisen vesitornin soutaessaan isolla selällä, oli ollut karmea näky.

Meidän pihassa käväisi trombi vuosia sitten särkemässä kasvihuoneen, se oli tosi raskas, pyöreästä puusta kehikko, mutta lensi monta metriä ilmassa. En nähnyt sitä itse, mutta anoppi näki, olin yläkerrassa kun hän rääkäisi, että tule äkkiä kahtommaan, mikä tuolle kasvihuoneelle nyt tulj...! Kerkesin näkemään vain rähjällään olevan kasvarin perunapellon laidassa, johon se oli viskoutunut. Mies oli töistä tullessaan kauhean äkäinen, että mitä ne akat on yrittäneet tuota siirtää ja särkeneet koko huoneen...naurua   Toisena kesänä luultavasti syöksyvirtaus kaatoi ison männyn pihastamme, kuului vain muutaman sekunnin ajan hirveä tuulenpauhu ja se loppui kuin leikattuna. Ei ollut mukava kokemus....

Korjatkaa jos olen väärinymmärtänyt: Mielikuvittelen tuon ilmiön suurehkoksi vesipyörteeksi, samanlaiseksi kuin tulee juuri tuon viemärinkorkin avaamisen jälkeen - tässä tapauksessa vain mittakaava oli pari metriä. Ja keskikohta kuopalla.
Trombi taas on ilmanpyörre, ja se nostattaa vettä ylös, jos se vesistöille osuu.

Whirlpool

Niin, ilmiö ei ollut vesipatsas, vaan pyörre, aivan kuin jokin olisi imenyt

vettä pohjaan.

Unohtui mainita, että tämä tapahtui kun olin pikkupoika, joten kuvaa täytyy “lievästi sanoen” etsiä, mutta eiköhän tuo löydy, ainakin olen päättänyt saada sen käsiini.

Kiitoksia linkeistä ja kokemuksista.

Malvankukan trombi oli varmasti hurja ilmestys, noin tuhoisakin.

Onko muilla vielä kokemuksia erilaisista pyörteistä, olisi mielenkiintoista kuulla.